Nekromanti Synpunkter och frågor

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
Jag har nu läst igenom alla trådar, jag har inte v6 och kommer antagligen inte att köpa det. Kanske till nersatt pris isf.
Och här kommer mina synpunkter.

Att vissa yrken inte kan få använda vissa vapen fanns redan i Expert.
En tjuv fick bara <B>köpa</B> färdigheten till ett lätt vapen ifrån början men kunde senare utveckla sig och bli bra i andra vapen. Jag antar att det är så Riotmind har tänkt.

Vidare.
Varför ska det alltid bli en inflation.
När jag började spela flipper så fick man frispel (både flippret och jag) när man kom upp i 100 000 p.
Numera måste man komma upp i 10 milj. p.
Likadant är det för rollspelen. 20-500(!) ÄP för ett äventyr?
Vad jag har förstått så är ÄP ungefär = berf (bonuserf) som man förr i tiden fick mellan 1-10 per äventyr.
Likadant är det tydligen med skadorna för vapen och KP.
Kostar färdigheterna mycket mer el. varför får man mer ÄP och är det superba erf-systemet kvar el. ändrat?

Redan i 91:an så kostade allting jättemycket och det var inte ovanligt att gå omkring m. 300-1000 sm.
Km slängde man bort. De var för lite värda.
Själv kör jag med Experts priser där ett Tvåhandssvärd kostar 560 sm och en bondes inkomst per år är 3000 km.
Hur är pengavärdet i v6?

I 91:an fick man otroligt mycket HP som var i stort sett värdelösa att sätta på särskilda förmågor. Istället höjde man grundegenskaper (som kostade 5HP) eller sparade de till när man ville göra mycket i skada.
Själv körde jag med Expert då man kunde köpa hjälteförmågor.
Finns det nå't liknande i v6? Hjälteförmågor är något som är unikt för DoD och ska vara kvar och känneteckna DoD.

[color:green]Han</font color=green> som inte stött på ett bättre erf-system än Experts bland alla de rollspel han spelat
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,484
Location
Stockholm
Likadant är det för rollspelen. 20-500(!) ÄP för ett äventyr?
Vad jag har förstått så är ÄP ungefär = berf (bonuserf) som man förr i tiden fick mellan 1-10 per äventyr.


Du har förstått fel. ÄP har i princip inga som hellst likheter med BERF. Man kan inte spendera ÄP för att höja färdigheter.

- d -

dilandau@another.com | se.spel.rollspel
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Som jag förstått saken funkar ÄP mer som XP i MERP/Sagan Om Ringen/Rolemaster eller D&D, d v s att man lägger alla sina ÄP i en hög och när högen blivit tillräckligt stor går man upp en nivå. Korrekt?

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Korrekt, förutom att ÄP erhålls inte för att slakta monster, resa hur lång som helst osv. Man får ÄP baserat på hur man har löst ett äventyr, hur många av dess delmål man har klarat av, hur bra man har rollspelat osv.


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 
Top