Nekromanti Synkat och Heligt

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Kort koncept av tankar för en rollspelsvärld som jag inte har tid att skriva något på just nu, men som kan vara ett läckert framtida projekt:

I vår värld så finns det något som kallas Synk. Att vara synkretiserad. Det är att någon alltid börjar diskutera det du vill få en förevändning att nämna. Det är att råka köpa absolut sista exemplaret, som sedan dessutom vänder ditt liv i rätt riktning i ett speciellt ögonblick. Det är att tänka samma sak som någon annan, samtidigt. När du vill ha någon att prata med det om. Det är att fundera på ifall den här boken passar till w176, och sedan leta upp sidan där kapitlet börjar.. Och det är sidan 176. (Okej, det kommer naturligtvis inte kunna vara med i spelet, men det var ett så coolt exempel från verkligheten att jag var tvungen att ta med det.. :gremwink:) Det är till och med att råka gå i ett tempo som perfekt överensstämmer med omgivningen, vilket skapar ett riktigt elegant och balanserat framåtskridande.

Med andra ord: Synk är "flow", att glida fram på precis rätt sätt, och att vara synkretiserad med en person eller sak.

Sedan har vi begreppet "Heligt". Vissa saker är heliga för människor, och det är detta dessa människor kan fokusera på. Tedrickning kan vara ett bra exempel: Personen som sakta och rituellt värmer vattnet, häller ömt i det i tekannan, sätter sig bekvämt och dricker. Alltid andaktsfullt, alltid fokuserat. Det är den som stilla sitter och bara mediterar över sin favoritlåt i total fokusering, eller som glider genom musiken genom att dansa till den (Gärna med slutna ögon och stora hörlurar på) i perfekt balans och.. synk?

Det behöver inte vara något passivt: Det kan vara den som har ett brinnande ideal hon aldrig, aldrig sviker, eller han som vördar berättelsernas kraft och betydelser för andra människor, och aldrig sågar en berättelse annat än genom att säga "Tyvärr så säger den mig inte något, jag är bara inte kompitabel"..

Det är något som är Heligt, helt enkelt. Någon som man tror på, vördar, eller hämtar kraft ur.
Ur detta kan man hämta synk. Det går att hämta kraft ur detta, fokusera på det heliga och genom sin fokus i det långa loppet även fokusera på världen.. Världen, ja..

Världen är vår värld, med en liten förändring.
Precis som i Norrlandsäventyret så är vår värld subjektiv: Världen finns inom varje människa, och den som inser att hans gränser bara är något hans eget sinne har satt upp, kan göra vad han vill, typ.
Därför så kan man slänga in alla möjliga världar och företeelser.. Man kan ju till exempel helt enkelt integrera hela Dorm. (Haha, jag SNOR ditt spel, Rasmus! Men du tar nog inte illa upp.. :gremwink:)

Synk utgår från begreppet "berättelse". Det som händer är berättelser, och synk är att finna sin plats i dom, och finna det vackra i dom. Och glida.
Och världen är helt enkelt den stora berättelse som alla berättelser ingår i. Det låter ännu mer vettigt när du tänker på att ifall världen tillhör varje person, och inte är något definitivt så blir den lite mer som just en bunt subjektiva berättelser.

Någon sorts New Age fast Arvidstyle, Matrix med mindre misär (Jag gillar hela slummen-verklighetens gräns-känslan som finns i den filmen. Iallafall som jag har inbillat mig i den filmen.. :gremwink: Dessutom så är Neo rätt bra på att "glida" = synk.) och samurailiknande vördnad och annan oreligiös helighet.

Och vips så har vi ett rollspel med synk, berättelser, obegränsat jag, "Evig Skönhet" (Vad är det, om inte synk med evigheten? Oroa dig inte om du inte förstår, ES är ett internt begrepp. Eller så kan du fråga.) filosofi, och.. sånt. Kul va?

Vad man skulle spela skulle vara dessa tedrickare och musiklyssnare, och vad man skulle göra skulle väl vara att utforska dessa andra världar, som i Dorm. Eller bara lulla runt i vår verkliga värld, fast med mer övernaturliga antydningar?
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Ja, men... tillsammans?

Vad man skulle spela skulle vara dessa tedrickare och musiklyssnare, och vad man skulle göra skulle väl vara att utforska dessa andra världar, som i Dorm. Eller bara lulla runt i vår verkliga värld, fast med mer övernaturliga antydningar?

Det låter mysigt när du säger det, men tänk efter: det är inte särskilt svårt att uppnå i verkligheten -dessutom är det en tämligen osäker gruppaktivitet. Om synkroniseringen och heligheten ligger på ett individuellt plan, vill säga, vilket jag antar att du menar att det gör.

Så hur gör man då för att ge varje spelare tillräckligt med utrymme för att lulla? Hade du tänkt dig att det skulle bli äventyr eller nå't? För då kan man ju som spelare fokusera främst på sin synkronisering/helighet. Men det kan man ju förstås i alla spel.

Dessutom har jag märkt att jag i min spelgrupp sällan får tillfälle att lulla. Vanliga karaktärsyttringar -som enkla känslor- brukar funka bättre, men jag får knappast någon tid att stirra poetiskt ut genom fönstret, tilllexempel -vilket jag har velat göra ett par gånger. Nej, då vill gruppen hellre äventyra.

Eftersom jag helst skulle vilja se mer individuell synkronisering i rollspel så tänder jag på idéen, men hur praktiskt genomförbart det är med ett rollspel som handlar om att meditera till sin favoritlåt är osäkert. Iallafall i min spelgrupp.

/Mogge
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,652
Location
Uppsala
Vad man skulle spela skulle vara dessa tedrickare och musiklyssnare, och vad man skulle göra skulle väl vara att utforska dessa andra världar, som i Dorm. Eller bara lulla runt i vår verkliga värld, fast med mer övernaturliga antydningar?
Jag förstår inte riktigt varför det behövs ett rollspel till det. Om det är ett spel som är till för att höja folks självförtroende genom att ge dem "flow" som de inte har i verkliga livet, så kanske; men som spelidé blir jag osäker.

Varför blir jag då osäker? Tja, till att börja med bygger det hela på en passiv världsbild - rollspel är av naturen en aktiv historia. Det är svårt för en SL att beskriva hur andlig musiken du hör låter, och spelar han eller hon en skiva kanske bara illusionen förstörs. Att sedan dricka té behöver man inte rollspel för. Själv håller jag mig till kaffe, men också té går att dricka vid valfritt tillfälle så vitt jag förstått det hela...

Så kort och gott vill jag ha en motivering till varför rollspel skulle göras passivt istället för aktivt - är det det som är ditt test, eller tyckte du bara idén lät kul?

Det är nog inget spel jag skulle spela, men det är en hel del som ingår i den kategorin, så varför skulle det göra någon skillnad?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ojdå -Om äventyrligheter och rollspelets rätta ansikte. ;-)

För att svara på både Max och Ento's svar..

..så var det ju inte tänkt att spelet skulle handla om att meditera, utan detta skulle vara en "mekanik i världen" precis som färdighetsträning och resande är i andra rollspel. Hur den skulle påverka spelet är väl att den skulle ge rollpersonen "krafter" (fast naturligtvis inte så B:igt) och avgöra tillvägagångssätt beroende på vad för något som är heligt. Som Nobilis, där alla rollpersoner är väktare för en eller flera aspekter av verkligheten. Inte handlar katt-noblens äventyr om att klappa katter hela tiden.
Det behöver alltså inte alls vara ett passivt rollspel som handlar om att beskriva mediterande. Det var iallafall inte det jag hade tänkt mig. Handlar inte just Matrix om synk? Att bli ett med koden. Jag tycker inte att Matrix är tråkig.

..Men å andra sidan så har ni ju också rätt: Som det är nu så handlar rollspelet i realiteten rätt mycket om detta.

Jag tog Dorm som exempel, för jag tror att rollpersonerna kan sysselsätta sig ungefär lika väl i en sådan här värld som i den. Men å andra sidan så går det ju inte att kopiera Dorm till en annan miljö. Det blir, om inte annat, tjatigt. :gremwink:

Det andra exemplet, Norrlandsäventyret, var också ett exempel på hur det skulle yttra sig, men det är ett lite dåligt exempel, eftersom Norrlandsäventyret var ett enkvällsscenario.
Dock så är det möjligt att ta målet i Norrlandsäventyret; undersöka och förstå de fria samt bli fria själva, och breda ut det över en lång kampanj med intriger och kamper.

Det är det mer övernaturliga sättet, med "lullandet" menar jag fortfarande "scenarion" i vår dagliga värld, fast med en touch av övernaturlighet. Ifall det är ett rollspel som fokuserar på filosofi så kan man göra ett scenario som lär ut en tanke eller en sensmoral till rollpersonerna. Inget konstigt med det, det är ju just sånt som synk handlar om. Berättelser.
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
I love you. [ANT]

Det där (i love you) ska sägas med Gir's röst (från Invader Zim).

Tja, just nu är jag mitt uppe i intrycksfasen, men när den har gått över och jag har funderat på det här kanske jag säger något konstruktivt.

Rasmus
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Barcelona
Få se nu...

Jag kan köpa att "heligheten" i första hand är en spelmekanik, men vilken roll ska den ha i spelet. Jag menar, i de flesta spel har väl den mystiska kraftkällan en roll även i spelvärlden (jämför vampirevampyrernas blod), och i ett så utstuderat fall som ditt så vore det väl konstigt om kraftkällan var några luddiga rader och en regelmekanism. Vad jag är intresserad av är alltså; om teritualer är Heliga för Irving Oxbring Spaderholm, vilket effekt kommer detta att ha i historien? Hur ska du utnyttja det så att det blir mer än bara en begränsande faktor för magin, eller vad du nu tänkt dig?

Hela Synk-grejen verkar cool! Hur ska man reglera synk? En sak jag gillar som t.ex. förekommer i Adventure är en sorts mekanism med vilken spelarna kan manipulera händelsernas gång i spelvärlden. Är det något dylikt du tänkt dig, "jag offrar tio synkpoäng för att göra min tillvaro lite mer synkad", eller skall det hela vara upp till spelledaren?
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Re: Tao?

Om jag har förstått inlägget ovan så kommer "synk" och "helighet" inte att vara allt som spelet går ut på, jag fick vibbar i den riktingen av ditt första inlägg, utan ett medel för att lösa situationer som uppstår inom spelets ramar. Skulle du förresten kunna ge en preliminär idé om hur dessa två tillstånd av medvetande (får duga som term) kommer simuleras genom regler, eller görs det sig bäst i friform?

För övrigt tycker jag att du har kommit på en alldeles utmärkt idé och jag hoppas att du kan hitta tiden att vidareutveckla och skriva på den.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vad Det Är Jag Vill.. eller? [Veligt inlägg]

Hojsan, först två inlägg som pekar på lämpligheten lite tveksamt, sedan två inlägg som undrar över praktiskt genomförbarhet.. Kan det vara någon sorts.. synk? :gremwink:

Eskil:
Om jag har förstått inlägget ovan så kommer "synk" och "helighet" inte att vara allt som spelet går ut på, jag fick vibbar i den riktingen av ditt första inlägg, utan ett medel för att lösa situationer som uppstår inom spelets ramar. Skulle du förresten kunna ge en preliminär idé om hur dessa två tillstånd av medvetande (får duga som term) kommer simuleras genom regler, eller görs det sig bäst i friform?

och

Dnalor:
Vad jag är intresserad av är alltså; om teritualer är Heliga för Irving Oxbring Spaderholm, vilket effekt kommer detta att ha i historien? Hur ska du utnyttja det så att det blir mer än bara en begränsande faktor för magin, eller vad du nu tänkt dig?

Okej.. Tja, helighet ska vara ett sätt att synkas, eftersom man fokuseras. Te är ju en specifik sak, men det kan ge dig synk med världen i allmänhet, och i förlägningen med det du vill.. Typ.
Regelmekaniken.. Hm. Jag vet inte riktigt.
Det lättaste vore ju ifall man låter rollpersonernas stilar påverka deras "förmågor", men det känns väldigt löjligt att
ge dom "superkrafter". Det skulle göra spelet rätt maxat också, men det kanske går att acceptera milda "förmågor" i vår verklighet.. Tja, det skulle det nog.
Kanske vi snackar mer grundegenskaper här? Tedrickaren blir skicklig på passivt mediterande och musikfan:et på allt som innefattar rytm..
De grundegenskaper jag ville ha med från början var Starkt sinne, Öppet sinne och Fysik. Kanske man ska ha med Smidighet också, iochmed Starkt sinne/Stark kropp, Öppet sinne/Flexibel kropp.

Sedan så ska det ju gå att kanalisera denna synk man når genom sin "stil" till annat. I slutändan handlar det ju alltid om fokus och synk.
Men hur? Hur, hur, hur.. Frågan är om det inte passar bäst med friform ändå. Att helt enkelt få synkpoäng funkar, men känns inte så roligt. Precis som i ZonkPop så vill jag ha ett system där spelarna kan göra val och komma in på rätt frekvens genom detta..

Men nä.. Jag vet inte riktigt. Jag ska nog spara spåning på detta tills jag har tid att faktiskt göra något på det.. Eller tills jag blir inspirerad av något. :gremsmile:

Förresten.. Angående scenarioformen:
Eftersom det här rollspelet utgår från att världen är uppbyggt av "berättelsekänslor" så kommer allt ha mening, om så bara meningen är att bygga upp en berättelse för den som ser det på rätt sätt. Därför kommer det att vara rätt motiverat för SL att slänga in saker som leder till handlingar, bara så där. Att slumpen går en intressant väg förutsätts i detta spel.

Det gör det också motiverat för SL att slänga in tankar och sensmoraler som teman för äventyr, även om det kanske mest bara är jag som gillar det, och det kan bli tjatigt och pretantiöst i längden..

Inget ordentligt svar kanske. Jag får väl återkomma.
 

Sting

Veteran
Joined
21 Feb 2003
Messages
174
Location
Arboga, Västmanland
Re: Snällt inlägg!

Jag gillar idén med jag har vid mer än ett tillfälle kallats för pretantiös (dock inte av de som känner mig väl) så det kanske inte är positivt. Jag har vissa idéer på hur detta skulle kunna lösas spelmässigt men inga helt klara och välformulerade så det får bli en kort kommentar i stället för förslag: jag gillar när folk slänger ur sig såndant här! Det sätter igång hjärnan och får en att tänka på saker som man inte tänkt på förr. TACK!
Förresten om du kommer på någon smart idé så se till att meddela oss/mig den...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tack, Sting.

Jag märker att det finns de som gillar idén, även om de har svårt att göra något konkret av det - Precis som jag själv med andra ord. :gremwink: Men jo, något kanske det blir av det.

Och eftersom du är så snäll så ska jag se till att få upp en tråd om Moment och Balans.. Det är bara det att jag inte vet hur Moment ska funka, men det kanske jag kan fråga er om? :gremsmile:
 
Top