Nekromanti Synder och botgöring

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Jag gillar verkligen kapitlet om Daak-kyrkan. Det ger en helt ny aspekt till religiösa karaktärer och det känns roligare att använda troende i en spelgrupp. Jag gillar också idén med botgörning som jag antar är specifik för olika religioner. En sak jag saknar är vilket botgöringsnivå ett brott mot några av Daak-kyrkans synder ger? Jag kan tänka mig att en ångerfull själ som brutit mot någon av synderna biktar sig inför en Daak-präst som då ger ett råd för att man ska återinträda i Daak-kyrkan. Skulle också vara kul om Avvisad ger någon extra allmän nackdel. Något taskigt som att man inte kan återfå fokus eller välmående eller liknande så länge Daak är sur på den troende. Att återfå denna möjlighet kunde då vara antingen att utföra en botgöring eller att helt bryta upp och sluta att tro på Daak själv (och därmed vara bunden till gudens bud).

Ytterligare en fråga är om böner och ceremonier är något som används allmänt av alla präster, eller bara utav ett exklusivt fåtal. Isf ungefär hur ofta stöter man på en sådan utvald? Något som finns i varje kyrka/landsort/stad?
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Själv gillar jag idén att gudens och kyrkans syn på avvisning och botgöring inte behöver sammanfalla. Som reglerna är nu går det inte att bli avvisad av Daak även om man bryter mot påbud och levnadsregler som kyrkan hittat på. Enda sättet att avvisas är att handfast missbruka Daak's kraft.

Att kyrkan kan få för sig att korsfästa dig upp och ner med rostiga spikar då du brukat Daak's heliga kraft för att hela kätterska Kamorier har inget med Daak att göra. Han bryr sig bara om du missbrukade (tappat bort ditt kors eller klantade dig med kanaliseringen) hans gåva.

För min del kan "Botgöring" för kardinala dödssynder lika gärna vara att muta den korrupta prelaten med sprit och tre skökor som att faktiskt be om innerlig förlåtelse, medan Daak nog är petigare innan han lånar dig sin makt igen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har alltid föreställt mig att de här fenomenen kommer spela mer regelteknisk roll så fort det dyker upp nya regler för Qadosh (förhoppningsvis i nya Magiboken).
 
Top