Nekromanti Synapse / BioWars

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
En tanke jag länge gått och grunnat på ur "göra-ännu-ett-rollspel" perspektiv är ett projekt jag kallar Synapse eller BioWars.

Det grundar sig i flera tankar, bland annat post-apokalyptiska inslag där jorden är fullständigt förstörd men också några bisarra halv-moraliska inslag - nämligen att jorden nu fungerar som en gigantisk TV-kanal där de sista överlevande tvingas jaga och döda varandra för att överleva - de behöver nämligen biologisk vävnad, annars slutar deras kroppar fungera. Allt detta är ett dyrt kommersiellt nöje för rymdetern, något som rollpersonerna, de "tävlande"), inte är medvetna om. För dem handlar allt om överlevnad i ruinerna av deras förgågna precis som vilket post-apokalyptiskt spel som helst, med den enda skillnaden att du verkligen är tvungen att mörda andra för att överleva.

Mina frågor ännu så länge är:
1) Vilken biologisk process kan möjligen accelereras till att behöva andra människors vävnad för att fungera ? (Behöver bara <I>låta</I> vettigt, det behöver inte vara vettigt)

2) Hur bär man sig åt för att få rollpersoner att samarbeta i alla fall. Ska det finnas olika typer av åkommor. En del behöver hjärtan, andra en extra lever e tc och på så sätt samlar sig de som har behov av samma tillskott (sjukt..).

3) Kan man på något sätt beskriva en värld så att det verkligen känns som kulisser ? Vapen ligger bara och skräpar här och var, det finns bara ruiner kvar av alla städer och allting ser ut att vara byggt efter samma mönster e tc. Mer ?

-Entomophobiac,
som inte har tid att skriva fler frågor... men det kommer :)

We live in fear. Of ourselves.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
1) Vilken biologisk process kan möjligen accelereras till att behöva andra människors vävnad för att fungera ? (Behöver bara låta vettigt, det behöver inte vara vettigt)

Åldringsprocessen kanske? Ett virus skulle säkert kunna sätta sig på t. ex. hjärtat och koda om gener i hjärtcellerna så att det åldras för fort och man behöver en transplantation.

2) Hur bär man sig åt för att få rollpersoner att samarbeta i alla fall. Ska det finnas olika typer av åkommor. En del behöver hjärtan, andra en extra lever e tc och på så sätt samlar sig de som har behov av samma tillskott (sjukt..).

Eller så kanske de med olika behov samlas så att när de dödat någon kan de ''ta varsin godbit''...

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Eller så kanske de med olika behov samlas så att när de dödat någon kan de ''ta varsin godbit''...</I>

Spelare: "Jag muddrar liket!"
SL: "Ok... Du hittar ett par njurar, och en mjälte som verkar vara i rätt bra skick..."

--
Åke
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Hehe :)

Lite av temat är: "The war is fought over resources. The problem is - everyone IS a resource."
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Biologiskt gottis

Nu är jag ingen fantom på området, men med mina begränsade kunskaper kan jag bissartänka mig följande:

Insulin, produceras i bukspottkörteln... antar de inte har modern sjukvård direkt...
Adrenalin (alltid mys med lite extra drag)
Blod, näringsriktigare får man leta efter
Diverse signalsubstanser och annat i hjärnan kan man ha mycket kul med.
Hypofysen är en klassiker att roffa åt sig i dåliga filmer
Riktigt bisarrt vore ju om man hade brist på magsyra?
Det kunde finnas någon substans/rnavirus (BEC?) i benmärgen som man vill åt.
Myelin som omger nerver kanske kunde återanvändas (mums, ryggrad!)
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Hoho! :)

Hm, jag gillar starkt konceptet! /images/icons/cool.gif

Det finns gott om möjligheter för underbara bissara inslag, definitivt. Jag ser framför mig hur endorfin-junkies blir höga efter att ha sörplat i sig rätt delar utav sitt senaste offers hjärna... hoho... *ehum*

Frågan är om man vill satsa på en sjukt kul kampanj eller en mer skräckorienterad... jag ser goda möjligheter för bägge, beroende på hur man utarbetar detaljerna.

Det uppenbara sättet att få en rollpersonsgrupp att samarbeta skulle ju vara om de allihopa upptäckte att det är ett stort spel det hela rör sig om, där dom är brickorna. Hat mot en gemensam fiende kan vara praktiskt för att förena människor.

Jag skall fundera lite mer på det här. Grymm idé!

-Gaxar, BRAAAAAAAAINS!
 
Top