Nekromanti Symboler

Labol

Veteran
Joined
27 Jun 2002
Messages
42
Detta är en text som är en vidareutveckling av en artikell i en gammal Sinkadus.

Kom gärna med synpunkter.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Re: Symboler [lång]

Först en tillrättavisning.. Spara inte i doc-formatet, för det finns risk för virusspridning.. rtf är att föredra.. Nu har du visserligen bilder i dokumentet och det hanterar inte precis rtf bra.. Sedan vill jag säga att jag inte hinner att korrekturläsa det här.. Min uppkoppling är jätteinstabil, så nu när jag lyckats slinka in på nätet så passar jag på att skicka iväg det här..

Ok, nu vet jag inte vilka saker som är från Sinkadus och vilka som är ditt påhitt så jag antar att det finns risk för att jag berömmer Sinkadusförfattaren också.. Ja, berömma.. Det var intressant läsning, det kan jag lugnt medge..

"Dessa kan användas av magiker eller mycket väl insatta personer i magin ( magikunskap 15< )." (s.1)
En regel jag både gillar och ogillar.. Min första spontana reaktion är att bara magiker borde kunna använda sig utav symbolerna.. Annars skulle jag börja undra lite över magiskolan Symbolisms existens.. Å andra sidan så finns Alkemi (och i viss mån Drogkunskap) som kan användas utav ickemagiker.. Fast det det är ju lite ballt att någon som lagt ner mycket energi i att lära sig magikunskap även kan börja dra nytta utav det.. Du har ju faktiskt två olika "skolvärden" för symbolerna.. En för magiker och en för icke-magikunniga..

"Man måste minst ha B4 i att rita." (s.1)
Det här får du gärna utveckla.. Vad menar du med "rita"? Sandritning? Kolritning? Målning? Stenhuggning? Ristning (äh, kommer inte på rätt ord)? Dessutom så har symbolerna rött i sig.. Vad innebär det? Du har gjort samma sak som Berserk och Black Dwarf med deras runor i dvärgboken och haft runda former i dina symboler.. Det funkar ju om magikern använder en krita, drar streck i jorden eller använder sand för att rita ut linjer (kan man göra det eller måste det vara mer precist?) men inte om magikern måste gravera (Haha, jag kom på ordet nu! :gremsmile:) in saker i föremål..

Något jag faktiskt saknar är ett namn på varje symbol.. Det är så jobbigt att säga "den där bevarasymbolen".. Likt stridskonstens alla positioner borde magin ha ett samlingsnamn för en symbol eller åtminstone ett spelnamn för spelledaren och spelaren.. "Bevara" duger utmärkt.. Fast just den symbolen är jag lite tveksam till, då det finns en minimagi som heter Bevara.. "Bevarasymbol", kanske?

Lite allmänt sådär så gillar jag riktigt mycket att du blandar in världsinformation.. Garadrim, Golwyna och andra saker nämns lite i förbigående som en bakgrund till symbolen.. Ett enkelt sätt att plantera den informationen.. Inte gjord med finess stundom men det är bättre än att inte ge någon världsinformation alls..

Pentagrammen (s. 2-3)
Om man ska utgå från vår värld så innebär pentagrammet skydd.. Egentligen så saknar pentagrammet all kraft om man inte binder samman spetsarna med en cirkel, så det har ditt pentagram missat lite.. Pentagram brukar kunna användas till att färdas till andra världar.. Enligt vissa så står fyra av hörnen för de fyra väderstrecken och den femte pekar rätt in i en annan dimension.. Fast det är ju vår värld det.. Det var rätt länge sedan jag läste om parapsykologi, så min kunskap är inte färsk i minnet..

Sedan finner jag det lite roande att man bara behöver vända på pentagrammet så får man en annan magisk effekt.. Det tycker jag är en liten miss från din sida.. Ponera att magikern har ritat ett rättvänt pentagram på ett golv (en klassiker).. Han får då plus på frammana elementar.. Går han sedan ett halvt varv runt pentagrammet så får han istället +2 på animering (ok, nu måste det visserligen vara på en kropp).. :gremsmile: Säg att magikern har tecknat symbolen i en grottgång.. Om man kommer från ena hållet så får onda varelser -2 på Stridsmoralslag.. Om man däremot kommer från motsatt håll så får alla goda varelser -2.. Sedan vet jag inte vad jag gillar om indelningen "goda" och "onda" varelser.. Det är en subjektiv uppfattning..

Likaså kan magikern ha symbolen på en medaljong och bara skifta användningsområde genom att vända på medaljongen ett halvt varv.. Om man verkligen ska hårddra det du (inte) skriver.. I vår värld så är inte magiutövarna helt överens om vad som är rätt.. Vissa säger att den femte spetsen ska peka bort från magikern för att visa färd in i en annan dimension.. Andra säger att den ska peka mot magikern.. (Jag själv säger "Skitsnack.. Magi finns inte.." :gremtongue:)

Sedan har jag personligen aldrig gillat Shaitan.. Namnet påminner för mycket om "Skitan".. Hesequiel (eller något liknande) finns annars som motpart till Etin.. Han är en typisk djävulsfigur och finns mer beskriven i Krilloanböckerna..

"Den ritas gärna på porten till starka borgar för att skydda dem mot fiender." (s.3)
Det är just sådana här (världsinformations)saker jag tycker är helt underbara när jag läser din text.. Självklart att symbolerna skulle kunna användas på detta sätt.. De behöver inte längre ha någon kraft, av ålder eller av att de är tecknade av någon ickemagilärd, utan kan vara något som spridits bland hantverkare.. En symbol som svarar mot god lycka.. Jag skulle gärna vilja se någon lyckosymbol, faktiskt.. Någon härskare (några köpmän) för läänge skulle kunna ha fått för sig att prägla sin valuta med det tecknet och nu har dess betydelse glömts bort, trots att symboltraditionen har bestått.. Det finns fler men jag kommer inte att kommentera dessa i fortsättningen..

Tidssymbolen (s.3-4)
Texten säger att det har något med tiden att göra men inte direkt vad.. Att kunna manipulera tiden är en väldigt kraftfull sak att göra.. Är det därför symbolen inte beskrivits närmare? Eller är det brist på inspiration?

"...+2 i CL p† alla Illusionism..." (s.4)
Det har blivit något konstigt med å:et i "på".. Jag trodde först det var en hänvisning till en sidonot.. :gremsmile:

Pestsymbolen (s.4)
Jag får lite klassiskt voodookänsla över det här.. :gremsmile: Jag ser framför mig att symbolen kan tecknas på en dörr i vissa kulturer som ett tecken på förbannelse över de som lever i huset.. Roligt att det finns olika sätt att teckna symbolen på..

"Det tecknas så gott som alltid in i lagböcker, men även stadgar och förordningar för handelshus, skrån och gillen, och anses föra tur med sig. I till exempel Trakorien används tecknet av vissa imperialistiska falanger som verkar för expansion och utvidgar och utvidga gränser." (s.5)
Återigen.. En jättebra världsbeskrivning.. Man har glömt den rätta betydelsen och skriver mest in symbolen "för att man alltid har gjort det".. Det får symbolerna att framstå som väldigt gamla och en kunskap som fanns "i den gamla världen".. Det här är något typiskt som Gandalf skulle kunna berätta för Frodo, ungefär som han gör vid ingången till dvärgriket Moria:

<blockquote><font class="small">Citat ur boken (egentligen en textfil jag har på datorn):</font><hr />
'Look!' he said. `Can you see anything now?'
The Moon now shone upon the grey face of the rock; but they could see nothing else for a while. Then slowly on the surface, where the wizard's hands had passed, faint lines appeared, like slender veins of silver running in the stone. At first they were no more than pale gossamer-threads, so fine that they only twinkled fitfully where the Moon caught them, but steadily they grew broader and clearer, until their design could be guessed.






At the top, as high as Gandalf could reach, was an arch of interlacing letters in an Elvish character. Below, though the threads were in places blurred or broken, the outline could be seen of an anvil and a hammer surmounted by a crown with seven stars. Beneath these again were two trees, each bearing crescent moons. More clearly than all else there shone forth in the middle of the door a single star with many rays.
`There are the emblems of Durin!' cried Gimli.
`And there is the Tree of the High Elves!' said Legolas.
`And the Star of the House of Fëanor,' said Gandalf. `They are wrought of _ithildin_ that mirrors only starlight and moonlight, and sleeps until it is touched by one who speaks words now long forgotten in Middle-earth. It is long since I heard them, and I thought deeply before I could recall them to my mind.'
'What does the writing say?' asked Frodo, who was trying to decipher the inscription on the arch. 'I thought I knew the elf-letters but I cannot read these.'[/quote]

(s.6)
Vissa av symbolerna är rätt uppenbara varför skaparen har kommit på dessa.. Ta åskledarsymbolen som liknar Zeus treudd eller fruktbarhetssymbolen som liknar Tao-tecknet.. Jag säger inte att det är dåligt på något sätt.. Det är mest en reflektion från min sida, vilket all text jag skriver nu är..

Världsvälvarsymbolen (sist på s.6) är något man helt klart skulle kunna slänga med i en bakgrundstabell.. Jag borde faktiskt ta och inkludera något liknande bland mina vilda förmågor, om det inte varför för att utförandet inte direkt passar in i mina regler och mitt tänkande på hur de ska fungera..

Snögubbesymbolen-med ett kort nerkört i huvudet (s.7) har samma problem som pentagrammet.. Alltså att man kan vända på den för att få en annan effekt..

Ok, jag skrev att jag inte skulle kommentera världsgrejer mer, men krypteringssymbolen (s.8) är råläcker.. "Detta märkliga tecken, som benämns perz, står för hemligheter och mysterier. Tecknet kan präntas i en skrift som magikern önskar hemlighålla, vilket gör att skriften förvrids och tycks svårgreppbar för en annan läsare än magikern." Nästa gång jag slänger med en magiker som SLP så ska jag slänga med en massa symboler i äventyret.. Något jag gillar med Magikerns Handbok är baksidetexten som beskriver framsidebilden.. Där mentalisten lägger märke till symboler på en (återvändsgräns)vägg och inser att det är tecken för en portal.. Helgrymt.. Synd att inget i magiboken direkt stödjer den texten.. Magikerna blir lika begränsade till en magiskola som normalt.. Men med de här reglerna blir de däremot det inte..

Antimagisymbolen (s.8-9) var jag först negativ till när jag läste de två första meningarna.. Besvärjelsen Antimagi finns ju... och den är ju dessutom bättre.. Dumt att bara hitta på någon symbol som kompletterar den besvärjelsen.. Å andra sidan, när jag läste de två återstående meningarna, så ändrades min uppfattning.. Det är mer en magiätande symbol än en magiavstötande.. Magiflödena i området stryps en aning när symbolen tecknas.. Rätt ballt..

Dessutom så var det en rejält bra regel.. Jag har haft lite huvudbry över att mina symbolister kanske blir lite för bra men regeln att de förlorar ett PSY-poäng tills symbolen förstörs är en jättebra regel.. Den skulle kunna likvidera besvärjelsen Permanens helt och bakas in i Sigill..

Fjärrsynsymbolen (s.9) är också asball.. Jag ser liksom en händelse framför mig där (den sneakiga) magikern tecknar en symbol på en vägg för att sedan spionera på dem.. Något jag ogillar lite är att du använder ord som idegram och etern utan att direkt förklara dem.. Nu säger jag inte att du ska skriva "Ett idegram är en bild som symboliserar något" utan du kan sätta ordet i meningen så att läsaren kan sluta en uppfattning om vad det betyder.. Många av besvärjelsenamnen har gett mig ett större ordförråd.. Hur många 10-åriga ungar tror du exempelvis visste vad "varseblivning" var? Fast det tog väl till 8-9:e klass innan jag förstod att det var ett ord.. :gremsmile: (...och ungefär då kom jag på att det hette "regenerera" istället för "regenera" med g-ljud istället för j-ljud.. Jag säger ibland fortfarande fel även idag..)

"...där den är inristad i "de vises sten", lapis philosophorum," (s.11)
Personligen så har jag aldrig gillat att latin har stått med i DoD:s böcker.. Du nämnde "quinta essentia" på sidan 2 också.. I Monsterböckerna så var det lite charmigt med den latinska namngivningen.. Jag såg det mest som en humoristisk grej.. Vissa ord finns det inte direkt ord för i vårt språk.. Spritus familariis exempelvis, trots att jag själv ibland använder det lite "vardagligare" ordet husande (jag tog inspiration från ordet "husdjur")..

Bra skrivet.. Jag hittade inga direkta stavfel eller konstiga meningar.. Bra jobb med det hela.. Det här är något som kan helt klart tjäna som inspiration.. Det blev en hel del textmängd, men det brukar kunna bli så om något som jag gillar.. Dessutom så var det mest bravorop och att såpass mycket kommer från mig är ovanligt..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som hade bidragit med lite egna symboler men som är osäker på om han själv kommer att använda dem och därför avstår (då det tar rätt lång tid att göra detta)
 
Top