Nekromanti Symbol och Sigill

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
SYMBOL är ju precis som SIGILL, fast bättre (fler aktiveringsord)..
Nja..snarare är det att Sigill tillåter att binda fler besvärjelser än Symbol, som kan endast binda en besvärjelse per föremål, vilket egentligen även leder till att man inte kan göra något permanent med endast Symbol.

Så för att göra fällor så måste magikern lägga en LADDNING eller NEXUS.
Måste man verkligen det? Det står nämligen inget om detta, då visst, vill man att fällor ska fungera fler gånger än en så måste man ha Laddning eller Permanens som ger mer Psy åt besvärjelsen för att återaktivera sig. Frågan kvarstår dock om det krävs Psy för att aktivera (utlösa) eller att återladda besvärjelsen.

Tyvärr så är SIGILL och liknande saker rätt nödvändiga för att få en magiker acceptabelt bra utan att denne ska behöva plocka en massa kvicka besvärjelser..
Det där får du utveckla. Okej, visst, de flesta väldigt bra besvärjelser är inte kvicka, men det räcker med en passande kvick besvärjelse för att hindra eventuell fiende att göra nåt på en SR, vilket i sin tur ger magikern tid att slänga sin übermäktiga ickekvicka besvärjelse som gör fienden doomed for all eternity. ''

Såhär är mina tolkningar:
Inte för att vara onödig, men det där klassar jag inte som tolkningar, eftersom det där är exakt som det står i reglerna. Det jag vill höra teorier om är hur det fungerar stegvis. Alltså när dras egentligen psy-kostnaden?

SIGILL binder en besvärjelse till ett föremål.. När SIGILLet är brutet frigörs besvärjelsen och SIGILLet försvinner..

PERMANENS gör att SIGILLet kan återslutas och besvärjelsen återanvändas..
Ja, helt bakom flötet är jag inte och jag vet hur reglerna beskriver dessa två besvärjelser.. Problermet uppstår hur man tolkar om Psy kostnaden dras för att aktivera eller återaktivera? Alltså, drar Sigillet något Psy poäng då man aktiverar det eller har tillräckligt med Psy lagrats då man skapar Sigillet för att aktivera det utan extra kostnad?

Han som tycker Black_Ocean får skylla sig själv om han tillåtit SIGILL/SYMBOL utan att förutse konsekvenserna och som tycker att han istället borde luta sig tillbaka och njuta utav rollpersonernas färd
Efter att ha varit SL i dod v4 i snart 9 år så vet jag exakt vad konsekvenserna är, så det är inte där problemet ligger. Utan detta är mer hur man ska tolka det hela. Jag vill nämligen höra olika åsikter om detta och där se om jag kan omforma det hela, då jag inte varit helt nöjd med hur varken Symbol eller Sigill fungerar utan Permanens och Nexus. För om det är så att ett Sigill (Symbol) laddar upp Psy i själva Sigillet så blir Permanens sist och slutligen rätt onödigt, utom i de fall där man gör übermäktiga magiska föremål i klass med drakdödarvapen och andra trevliga saker.
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
det tycker jag inte... poängen med psypoäng är att de är lite billigare. Man kan tänka sig att offra tre permanenta poäng för det tar "bara" 10 spelmöten att få tillbaka dem. Men om det hade varit riktig psyke så hade man aldrig i livet offrat tre permanenta poäng.
Ah, okej, då fattar jag bättre poägen med uppdelade Psy-poäng. Dock är det ju förståss en smaksak hur "invecklat" man vill ha psyket.

Jo, den tabellen är iofs trevlig. Men är det egetligen någon poäng att ha högre än nåt kring +3? Även fast man använder sig av laddingar så blir det väldigt påfrestande för psyket och då lönar det sig egenligen mer att köra med ritualmagi. För vid pressade situationer vill åtminstone jag som SL inte ge spelarna alltför stora möjligheter att göra något übermäktigt (givetvis förutsatt att de "normalt" inte kan det) utan förberedelse (ritual). Fast det faller väl sist och slutligen på ens egen spelstil.
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
risken att ett föremål med permanens skulle förstöras i princip obefintlig.
Då gillar jag idén betydligt mer, då den inte slår ner på Permanens, en besvärjelse som jag tycker fungerar ypperligt precis som den är.

1 sigil är 100% säkert då det krävs två för att de skulle kunna strula med varandra.
Problemet kvarstår dock till viss del då koppling mellan skapare och föremål förblir problematisk. Hur stor bör avståndet vara och kan skaparen isf skapa ett par hundra explosionsföremål som någon annan smugglar in i kungens palats för att spränga upp härligheten? Det skulle med andra ord leda till att varje rp med 12 i någon magiskola skulle kunna mer eller mindre förinta hela kungaätter, något som åtminstone jag tycker är alldeles för mäktigt för en magiker som kan sin magiskola upp till fv 12.
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Re: Allt har väl redan sagts, men jag vill XPa!

Jag körde att man bara kunde ladda ett föremål en gång, och visst det fungerade bra, men jag körde även där med att man var tvungen att binda ett psy temporärt
Men är det egentlige logiskt? "Vetefan när dessa magiska föremål kommer att utlösas, men va fan, jag sänker ju bara min Psy från 21 till 15, who gives a shit?" Nja...visst, enstaka magiker kan väl vara galna...

man inte bara skapade en hel drös av laddade föremål med E1 utan faktiskt kanske bara skapade ett mäktigt eller inget alls...
Blir inte det även rätt konstigt då det inte skulle finnas några "sämre" magiska föremål överhuvudtaget i världen?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
"Nja..snarare är det att Sigill tillåter att binda fler besvärjelser än Symbol, som kan endast binda en besvärjelse per föremål, vilket egentligen även leder till att man inte kan göra något permanent med endast Symbol."
Jag har aldrig förstått varför man ska lägga en Sigill E5 för att få lägga en Frost E3 och en Eld E2 (haka inte upp dig på besvärjelserna nu) när det lika väl duger E3 åt Frost och sedan en annan Sigill E2 åt Eld.. Jag har inte ens reflekterat över att samma Sigill kan bära flera besvärjelser.. Jag tycker ändå Symbol är mycket, mycket bättre eftersom det är sällan som magikerna har haft fler besvärjelser än en enda på ett föremål..

"Måste man verkligen det?" [använda Laddning eller Nexus när användaren inte är i närheten]
Ja.. Jag har skrivit det en första gång, så varför måste jag då upprepa mig? :gremsmile:

"Det står nämligen inget om detta,"
Räckte inte det jag citerade i förra inlägget? Slå upp sidan och läs på sidan 31 i den gröna magiboken.. Om du vill ha ett annat ställe att läsa't på så slå upp sidan 4 och läs under rubriken Att lägga en besvärjelse där det står "Magikern måste spendera en poäng PSY för varje effektgrad hos besvärjelsen.".. Att lägga en besvärjelse med ett magiskt föremål är samma sak.. Det krävs PSY för att magin ska frammanas..

"...så måste man ha Laddning eller Permanens som ger mer Psy åt besvärjelsen för att återaktivera sig."
Laddning och Permanens eller Nexus och Permanens.. Du trodde tydligen att jag idiotförklarade dig eller något, när jag skrev mina tolkningar men det är bara för att jag tyckte du blandat ihop hur Permanens funkar.. Se bara citatet ovan.. Det ska vara ett "och" mellan Laddning och Permanens och inte ett "eller"..

Detta som jag skrivit i stycket ovan är när det inte är någon direkt användare av magin som medvetet aktiverar magin vill säga.. Annars så räcker det med att någon utlöser Sigillet, betalar PSY-mängden för antalet E som besvärjelsen drar för att slänga iväg besvärjelsen.. Har sedan föremålet Permanens så försvinner inte besvärjelsen när den är frigjord utan föremålet kan användas flera gånger för ytterligare PSY-kostnad..

Tyvärr så är SIGILL och liknande saker rätt nödvändiga för att få en magiker acceptabelt bra utan att denne ska behöva plocka en massa kvicka besvärjelser..


Det där får du utveckla. Okej, visst, de flesta väldigt bra besvärjelser är inte kvicka, men det räcker med en passande kvick besvärjelse
Får jag fråga om du ens har läst det jag skrivit? Jag skrev "utan att denne ska behöva plocka en massa kvicka besvärjelser" och du skriver "men det räcker med en passande kvick besvärjelse".. Ursäkta frågan, men var någonstans var det som det inte klickade? :gremsmile:

"Alltså när dras egentligen psy-kostnaden?"
Vad menar du med "när"? Jag svarade på det i förra inlägget (antar jag) och jag gav ett svar ovan.. Om du menar "när" i fråga om PSY mot PSY så kan jag antagligen svara på det också.. För om en trollkarl lägger en Kontrollera Person E1 så borde det vara naturligt att denne har 1 PSY lägre och därmed inte någonsin kan göra aktiva PSY-attacker med full PSY mot någon.. Dock så står det i den svarta boken i grundreglerna (DoD2-3) att man inte drar av från grundegenskapen PSY utan att man har ett visst antal kraftpoäng, kallat PSY-poäng i EDD, som besvärjelserna drar ifrån.. Om du läst exemplet med Zot i grundreglerna (DoD2-3) så står det klart och tydligt kraftpoäng och inte PSY..

"Alltså, drar Sigillet något Psy poäng då man aktiverar det eller har tillräckligt med Psy lagrats då man skapar Sigillet för att aktivera det utan extra kostnad?"
Som jag har skrivit ovan, fast kortare.. Ja, det kostar PSY-poäng att aktivera ett magiskt föremål.. Jag vet inte varifrån du har fått att det inte ska kosta men jag antar att du blandar ihop allting med Symbolismen.. Där så står det (Sidan 12 i den gröna magiboken till EDD) "Symbolisten koncentrerar sig på symbolen och matar 1 PSY per effektgrad i den.".. Fast det är något som är specifikt för den magiskolan och inte för föremålsbesvärjelser..

"Alltså, drar Sigillet något Psy poäng då man aktiverar det eller har tillräckligt med Psy lagrats..."
[edit] Efter att ha läst igenom ditt inlägg igen och efter att ha postat det här svaret så fortsätter jag.. Sigillet i sig drar aldrig några PSY-poäng.. Det är besvärjelsen som frigörs som drar PSY-poäng.. Fattar du inte hur det går till efter detta inlägg på de grundläggande sakerna (för det finns fortfarande oklarheter i vissa saker men på helt andra områden - får se om du hittar dem) så tänker jag skriva två sidor med exempel.. Jag kan börja med ett exempel redan nu.. Du får fundera lite själv, för jag ger inte svaret.. :gremwink:

Du har Sigill E5 med Eld E2 och Frost E3.. Hur många PSY-poäng kostar det att aktivera Frost E3?
(hint: det är inte 5)

Ponera nu att du har även Permanens E5 på vapnet.. Hur mycket kostar det nu att aktivera Frost E3?
(hint: det är inte 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9 eller 10 PSY-poäng)

"För om det är så att ett Sigill (Symbol) laddar upp Psy i själva Sigillet så blir Permanens sist och slutligen rätt onödigt,"
Du har fattat både Sigill och Permanens fel, enligt mig.. Jag klargör Permanens en gång till så jag har det gjort.. Permanens gör bara Sigillet permanent vilket gör att man kan lägga samma besvärjelse om och om igen.. Dessutom först av alla i varje stridsrunda (läs sidan 31 angående det).. Så om du har en Eld E3 i en strid är det rätt bra att ha permanens.. I alla fall så länge din PSY-poäng räcker..

"Efter att ha varit SL i dod v4 i snart 9 år..."
Å andra sidan kan jag tänka mig att det blivit en några omskrivningar, vilket gjort att ursprungstankarna har fallit bort.. Själv har jag inte läst DoD4:s magiregler, för jag har klarat mig med EDD-reglerna..

/Han som försökte (se tiden för inlägget) förklara så utförligt som möjligt, därav textmängden

<font size="1">[edit] Insåg att jag kanske glömt att svara på en sak</font size>
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Jag har aldrig förstått varför man ska lägga en Sigill E5 för att få lägga en Frost E3 och en Eld E2 (haka inte upp dig på besvärjelserna nu) när det lika väl duger E3 åt Frost och sedan en annan Sigill E2 åt Eld..
Jag antar att det har att göra med det faktum att det isf skulle bli två Sigill. Vill man kunna utlösa både Eld och Frost samtidigt måste både läggas i samma Sigill, då man endast kan utlösa ett Sigill/Symbol per SR. Vill man dock använda Eld och Frost som skilda attacker så då är ju två Sigill (det enda E2 och den andra E3) mer lämpligt. Det skulle dock vara en väldigt cool combo med både Frost och Eld :gremlaugh:

Jag tycker ändå Symbol är mycket, mycket bättre eftersom det är sällan som magikerna har haft fler besvärjelser än en enda på ett föremål..
Sant, men besvärjelse + Permanes blir "två" besvärjelser. Åtminstone är det så jag tolkat det hela, annars skulle Sigill bli totalt värdelöst om man även kunde göra en Symbol permanent.

Slå upp sidan och läs på sidan 31 i den gröna magiboken.. Om du vill ha ett annat ställe att läsa't på så slå upp sidan 4 och läs under rubriken Att lägga en besvärjelse där det står "Magikern måste spendera en poäng PSY för varje effektgrad hos besvärjelsen.".. Att lägga en besvärjelse med ett magiskt föremål är samma sak.. Det krävs PSY för att magin ska frammanas..
Okej, här tar jag upp mer eller mindre resten du skrev, för att försöka hålla nere längen på inlägget, då det blir mycket upprepande annars.
Ja, jag håller med dig då det gäller vad det står i reglerna. Saken är dock den att man kan tolka det hela på två sätt efter att man läst igenom själva beskrivningen av besvärjelserna, där det överhuvudtaget inte nämns om något om Psy-kostnader i samband med aktiveringen. Jag kan tydligen inte vara den enda som tycker det eftersom ett par husregler tidigare har dykt upp i denna diskussion. Inte iofs första gången regler ger utrymme för motsägelser.
Att du kör stenhårt med att inget Psy laddas i en Symbol/Sigill då det skapas, utan man måste på ett eller annat sätt spendera Psy-poäng då man aktiverar det är väl ingen som har missat.

Får jag fråga om du ens har läst det jag skrivit? Jag skrev "utan att denne ska behöva plocka en massa kvicka besvärjelser" och du skriver "men det räcker med en passande kvick besvärjelse".. Ursäkta frågan, men var någonstans var det som det inte klickade?
En massa = en? Du talar om massor, jag talar om en. Dessutom i de flesta fall brukar en spelgrupp innehålla fler personer än en magiker och någon av dessa kan förhoppningsvis göra något vettigt så att magikern får tid att förbereda en kraftfullare besvärjelse.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
"Jag antar att det har att göra med det faktum att det isf skulle bli två Sigill. Vill man kunna utlösa både Eld och Frost samtidigt måste både läggas i samma Sigill,"
Ah, helt klart sant.. Bra tänkt.. Fel av mig..

"Inte iofs första gången regler ger utrymme för motsägelser."
Nä, (magi)reglerna är lite luddiga ibland och dessutom har folk kört med husregler i så många år att de antagit det för de riktiga reglerna.. Jag själv exempelvis, som nu fick hårdplugga magireglerna för att se hur det egentligen är.. :gremsmile:

"...där det överhuvudtaget inte nämns om något om Psy-kostnader i samband med aktiveringen."
Sant, men i vilken besvärjelse kan du läsa om en PSY-kostnad? Det enda som nämns är enbart när permanenta PSY måste spenderas..

"En massa = en? Du talar om massor, jag talar om en."
Förvisso och det är väl där just det där missförståndet mellan oss är.. Jag menar inte bara att kvicka besvärjelser behövs i strid.. Om du är förföljd och springer igenom en dörr och smäller igen den skulle det vara praktiskt med en kvick Försegla (för att öppna/stänga dörren är ju kvick i och med minimagin Öppna/stänga).. Om du faller från en hög höjd så skulle det vara bra med en kvick Flyga.. Annars så hinner du falla... *mutter, mutter, räkna i huvudet* ...runt 250 meter innan besvärjelsen får effekt..

/Han som bara lärt sig en enda vettig formel under de fysiklektioner han hade
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Re: Allt har väl redan sagts, men jag vill XPa!

Magi behöver väl knappast vara logiskt, sen för det andra så tycker jag att ett psy per sigil inte är så hemskt, samma sak med ett laddat föremål. Det är ett litet skrotigt psy-poäng, eller tänkte du dra omkring med 7 olika sigilade föremål, sånt kraffs passar sig inte i min värld:p

Varför det finns sämre föremål är pga att det finns sämre magiker ju. Att skapa ett E4 laddat föremål med DoDs regler är ju inte speciellt lätt...
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Re: Allt har väl redan sagts, men jag vill XPa!

sen för det andra så tycker jag att ett psy per sigil inte är så hemskt
Ah...du menar att man binder endast ett Psy oavsätt hur många E symbolen/sigillet har? Då blir det hela aningen mer genomförbart, även fast jag inte gillar det :gremlaugh: Om någon klarar av att skapa 7 olika föremål med Sigill tänker jag som SL inte hindra det. Gäller bara att få en bra ballans kring hur svårt det är och hur bra man måste vara som magiker. Dock är det inte speciellt svårt att skapa 7 föremål med Symbol...

det gjorde ju så att man inte bara skapade en hel drös av laddade föremål med E1 utan faktiskt kanske bara skapade ett mäktigt eller inget alls...
Varför det finns sämre föremål är pga att det finns sämre magiker ju.
Men gör sämre magiker magiska föremål då? Man gör alltså mäktiga föremål eller inga alls. Och sämre magiker gör sämre föremål? Tycker det där verkar lite motsägelsefullt.
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Re: Allt har väl redan sagts, men jag vill XPa!

Visst, om nån skapar 7 magiska föremål så får dom gärna göra det, jag håller hellre en balans genom systemet. Sen pratar jag inte om magiska föremål, utan om sigil och symbol(vilken jag aldrig kört med).

Så här...

Med den sista delen angående mäktiga föremål så var vi inne på laddning inte nått annat så med det vill jag bara säga för att skapa ett E4 Laddat föremål så krävs det ju att man har minst S7 och massor av tid. Vilket är rätt så dyrt med tanke på att Laddning har skolvärde 15 eller nått sånt. Så sunkiga magiker får nöja sig med en laddning E1-2...
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Re: Allt har väl redan sagts, men jag vill XPa!

Sen pratar jag inte om magiska föremål, utan om sigil och symbol(vilken jag aldrig kört med).
Eh..det där var en konstig gränsdragning, då alla magiska föremål kräver antingen Sigill eller Symbol. Om man vill kalla ett föremål med endast Laddning för magiskt är väl sen lite mer oklart.

Med den sista delen angående mäktiga föremål så var vi inne på laddning inte nått annat
Eh, jag talade aldrig om Laddning, det var du som tog upp det av någon orsak.

skapa ett E4 Laddat föremål så krävs det ju att man har minst S7 och massor av tid.
Det tar 3 timmar (precis som vilken annan ritualbesvärjelse som helst)

Vilket är rätt så dyrt med tanke på att Laddning har skolvärde 15 eller nått sånt. Så sunkiga magiker får nöja sig med en laddning E1-2...
Laddning har S 14..okej, visst. Det är rätt högt, men ha i åtanke att Sigill ligger på 17 och Permanens på 19, vilket en magiker måste mer eller mindre behärska för att kunna göra ett magiskt föremål av högre klass.
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Re: Allt har väl redan sagts, men jag vill XPa!

Själva posten handlade ju om sigil, symbol och laddning, så det var dom jag pratade om, inte magiska föremål...

Jag vet inte det låter mer som du inte läst igenom det jag skrivit, men jag kanske bara uttryckte mig lite oklart.

visst tar det bara 3 timmar att skapa ett laddat föremål, men sen om man lägger en E4 och bara har S7 så, tja tar det ganska långt tid....
 
Top