Nekromanti Symbol och Sigill

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Hur har folk här tolkat PSY-kostnaden rörande besvärjelserna Symbol och Sigill? Då man slänger den aktuella besvärjelse och symbol/sigill är PSY kostnaden givetvis normal, men lagras detta i själva symbolen/sigillet? Alltså, då symbolen/sigillet utlöses, kräver den då ytterligare PSY? Och isf, av vem, om symbolen/sigillet utlöses av att ett visst vilkor uppfyllts, inte att den utlöses av ett kraftord?

Frågan leder naturligt till frågan hur permanens fungerar i praktiken. Krävs det PSY för att utlösa eller för att "fylla på" en ny laddning av den aktuella besvärjelsen?

Orsaken till varför jag börjat på allvar fundera på detta är nämligen att en av mina spelare planerar att börja massproducera magiska talismaner med hjälp av Symbol, något som får mig att rygga tillbaka av skräck som SL.

--
PS. Sigill och Symbol som de beskrivs i magi boxen & magikerns handbok. Inte DoD v6
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,534
Location
En mälarö
[ QUOTE ]
Frågan leder naturligt till frågan hur permanens fungerar i praktiken. Krävs det PSY för att utlösa eller för att "fylla på" en ny laddning av den aktuella besvärjelsen?


[/ QUOTE ]
Permanens används som bekant för att göra förtrollningen till nått annat än bara en engångsgrej. Förutom att det kostar vanlig PSY-kostnad för att skapa den så kostar det även att aktivera den (vilket då dras av den som aktiverar den, inte den som skapade den från början). Vill man slippa det får man slänga med besvärjelsen Laddning i skapandet. Så nån "påfyllning" behövs ej. Man kan ju dock använda Laddning för att fylla ett föremål med PSY-poäng att användas en gång om man vill. Dessa kan man inte heller "fylla på" utan när de tar slut får man lägga Laddning på nytt.

/Anders (som dock inte har stenkoll på de gamla reglerna längre och kan ha fel)
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Orsaken till varför jag börjat på allvar fundera på detta är nämligen att en av mina spelare planerar att börja massproducera magiska talismaner med hjälp av Symbol, något som får mig att rygga tillbaka av skräck som SL.
Jag kan inte DoD6, men vi hade en välfungerande husregel för besvärjelsen sigill i DoD expert/DoD4. Magikern som lägger ett sigill någonstans kan inte återhämta det PSY-poäng som krävs för sigillet innan sigillbesvärjelsen aktiverats eller alternativt att magikern deaktiverar sigillet. Magikern kan fortfarande samla på sig ett antal magiska talismaner men till priset av temporärt lägre PSY.

Gordeg
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,534
Location
En mälarö
[ QUOTE ]
Jag kan inte DoD6

[/ QUOTE ]
Vi kan i detta fallet utgå från att det inte är DoD6 som Black_Ocean använder, då man i nya versionen av spelet inte betalar magianvändande med PSY utan med SPI (spiritus).

/Anders
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Symboler som tillverkas av symbolister funkar såhär:

När man gör symbolen betalar man PSY-kostnad som man sedan återvinner medans symbolen kan förbli outnyttjad. Detta blir lite för bra eftersom man kan ha hur många som helst. Som någon härunder sa: magikern får inte tillbaka sina psypoäng förrän symbolen är aktiverad.

Sigill permanens och nexus funkar såhär:

Sigill låser en annan besvärjelse i ett föremål. Jag tror besvärjaren betalar allt detta när han lägger besvärjelserna. Sigillet har även ett villkor som öppnar det och utlöser besvärjelse. Exempelvis dra svärdet ur skidan eller uttala "Alla orcher måste dö" tre gånger. Detta blir alltså precis som symboler men lite mer flexibelt. Sigill var dock en svår besvärjelse. Lite roligt får man ha. Det hade nog varit bra med samma begränsning som symboler.

Med permanens försvann inte sigillet och besvärjelsen. Detta kostade permanent psyke av besvärjaren samt psyke av den som aktiverade föremålet varje gång det skulle användas (farligt). Det är dock en dålig fälla, den kostar ju permanent psy.

Med nexus behöver användaren inte betala psyke utan föremålet alstrar sin egen energi. Besvärjaren måste dock betala permanent psy för att lägga permanens.


En annan grej man kan tänka sig för att hindra massproducering är att sådana föremål inte varar hur länge som helst. Man kan välja att ta tillbaka sitt psyke men då bleknar magin efter några dagar.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Symboler som tillverkas av symbolister funkar såhär:

När man gör symbolen betalar man PSY-kostnad som man sedan återvinner medans symbolen kan förbli outnyttjad. Detta blir lite för bra eftersom man kan ha hur många som helst. Som någon härunder sa: magikern får inte tillbaka sina psypoäng förrän symbolen är aktiverad.
En alternativ metod är att låta symbolisten återhämta sina PSY-poäng normalt, men att inte slå FV-slaget förrän symbolen aktiveras. När man tecknar/tillverkar en symbol måste man i så fall bestämma vilken symbol det är samt vilken effektgrad. Symbolisten kan då ha säckvis med färdigskrivna symboler men han vet inte om de är lyckade eller inte.

Det här blir dock en rejäl försämring av symbolism som magiskola eftersom symbolisten enligt originalreglerna är medveten om att en symbol misslyckats utan att behöva aktivera den (dock ej fumlade symboler - den sura överraskningen kommer först när symbolen aktiveras).

Gordeg
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Ja, det kostar PSY att aktivera föremålet, men gäller detta själva utlösandet (alltså fungerar precis som om man som magiker slänger ett besvärjelse), eller dras ens PSY efter utlösandet av permanensen så att föremålet kan användas igen?

Kärnan är alltså, då man skapar ett magist föremål, finns det då alltid ett PSY poäng inlagt i sigillet/symbolen eller dras PSY kraften först då man utlöser sigillet/symbolen. (Detta utan att blanda in Laddning eller Nexus, vilka båda ger sin egen lösning till problemet)
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
När man gör symbolen betalar man PSY-kostnad som man sedan återvinner medans symbolen kan förbli outnyttjad. Detta blir lite för bra eftersom man kan ha hur många som helst. Som någon härunder sa: magikern får inte tillbaka sina psypoäng förrän symbolen är aktiverad.
Visst, det skulle lösa en del av problemet, men jag gillar inte riktigt idén om att man binder temporärt en del av ens PSY i symbolen, då detta skulle leda till att många magiska fällor, portar etc som bygger på just Symbol blev väldigt problematiska för magikern. Dessutom kan man lätt gå runt det genom att använda sig av Laddning, man binder ett av de laddade PSY poängen istället för "sina egna" och slipper därmed att temporärt sänka sin egen PSY. Då kvarstår till viss del massproduceringsproblemet. Men den idén är ändå nåt att spinna vidare på...
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Visst, det skulle lösa en del av problemet, men jag gillar inte riktigt idén om att man binder temporärt en del av ens PSY i symbolen, då detta skulle leda till att många magiska fällor, portar etc som bygger på just Symbol blev väldigt problematiska för magikern.
Helt klart... jag tycker inte att expert funkar riktigt bra som det är för att både ha med fräcka magiska föremål samt låta äventyrare göra sina egna magiska föremål i samma metod. Det bör finnas något halvsunkigt sätt (det som jag föreslog ovan) samt något bättre men svårare sätt.

Att tillverka en symbol som varar i tid och evighet och dödar vem som än ser den först borde kräva något offer.


Personlighen löser jag detta genom att skilja på Psy och Psypoäng. Psy är det man slår för för att överfinna folks motstånd. Det är dyrt eller omöjligt att öka. Psypoäng är billigare (som en färdighet ungefär) att öka och det är det som används för att kasta besvärjelser och tillverka magiska föremål (permanent alltså). Även om man blir tvungen att binda några psypoäng i ett föremål så är det inget jättestort avbräck. Man kan köpa upp det igen, men det tar lite tid.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Jag hade en husregel gällandes sigil. Flera sigil skapade av samma magiker som befan sig nära varandra löpte en ökande risk att hamna i en sorts magisk disharmoni. Varje gång en spelare akriverade ett sigil eller lade en besvärjelse så slog man 1T20 för varje sigil. En 20 visade att det sigilet var instabilt. Om två eller flera blev instabila så lösgjordes deras krafter och sigilen förintades. Föremål med permanens fick en chans att inte förstöras.

Denna regel gäller alltså enbart sigil skapade av en och samma magiker. Ni kan säkert gissa varför regeln uppstod...

//Glow - It's a kind of magic
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
jag tycker inte att expert funkar riktigt bra som det är för att både ha med fräcka magiska föremål samt låta äventyrare göra sina egna magiska föremål i samma metod.
Håller med...och det är något man som SL inte behöver bry sig om tills den vackra dagen då nån av ens spelare vill börja skapa magiska föremål. Samma sak med Alkemi...vilket är ännu värre, speciellt som man desperat försöker kombinera magiboxen med magikerns handbok.

Det som jag skulle vilja ha är att Symbol skulle kräva PSY även då det utlöses. Det fungerar fint så länge det finns en användare som utlöser symbolen med ett kraftord eller dylikt. Problem uppstår då det är en symbol som utlöses genom ett krav. Vem är det då som ska spendera PSY, magikern eller den som utlöste kravet? Är det magikern så blir det väldigt farligt för magikern (plötsliga och oväntade PSY förluster kan ställa till med stora problerm) och är det den som utlöste det så känns det lite dumt samt att Symbol då skulle bli en alldeles för mäktig fälla. Ingen vill utlösa en symbol med Ljus E20 :gremlaugh:

Personlighen löser jag detta genom att skilja på Psy och Psypoäng.
Ah, just. Så går det ju också. Personligen vill jag dock ha kvar att en magiker som spenderat senaste timmen med att slänga magi runt omkring sig ska ha ett väldigt lågt psykiskt motstånd magi, skräck etc.
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Flera sigil skapade av samma magiker som befan sig nära varandra löpte en ökande risk att hamna i en sorts magisk disharmoni. Varje gång en spelare akriverade ett sigil eller lade en besvärjelse så slog man 1T20 för varje sigil. En 20 visade att det sigilet var instabilt. Om två eller flera blev instabila så lösgjordes deras krafter och sigilen förintades. Föremål med permanens fick en chans att inte förstöras.
Nja..risken med en sådan regel är att ingen magiker vill göra mer kraftfulla magiska föremål, om dessa har en risk att gå upp i rök om de ligger för nära varandra. Ingen vill spendera 10 permanenta PSY poäng och sen se sin skapelse gå i luften bara för att tänkte putsa det med minimagin Rent.
Dessutom blir det mer tärningskastande, något som jag strävar efter att minska, inte öka.

Sen blir ju frågan vad som är "nära". 1 meter?, 5? 100? 1 km? En smart magiker skaffar med andra ord då en tjänare som springer runt med alla Sigill och Symbolbesatta föremålen en bra bit från magikern så att det inte finns någon risk för en olycka.

Någon annan som börjar tänka på nitroglycerin? :gremlaugh:
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Ah, just. Så går det ju också. Personligen vill jag dock ha kvar att en magiker som spenderat senaste timmen med att slänga magi runt omkring sig ska ha ett väldigt lågt psykiskt motstånd magi, skräck etc.
Kanske lite krystad regel men man kan tänka sig att man slår mot det lägsta av Psy och Psypoäng... kanske?
Normal Magiker har då Psy 15-18 kanske men 20-25 Psypoäng. Då kan man trolla en del innan man börjar bli trött.

Jag ska tillägga att jag kör med mitt eget system. Där blir det bara svårare med högre effektgrad eller om man vill ha längre räckvidd. Man väljer själv hur många magipoäng man vill använda. Ju fler poäng man använder desto enklare blir det. Är man skicklig så kan man göra mäktig magi för bara ett poäng åt gången. Men är man kass så bränner man ut sig på ett par tre besvärjelser. En av mina spelare vill alltid vara maximalt säker (cl 19) så han bränner ut sig ganska ofta. Det är kul. Ja väntar bara på den dag han blir tvungen att gå på negativt (jag har gjort så att man bara riskerar att dö, sen förlorade permanenta psypoäng och koma några dagar).

Så ta alltså vad jag säger med en nypa salt... mitt system är inte samma sak som det vanliga när det gäller åtgång av psy.
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Kanske lite krystad regel men man kan tänka sig att man slår mot det lägsta av Psy och Psypoäng... kanske?
Leder det inte till att man mer eller mindre tappar poängen med att ha en uppdelning av psyket?

Man väljer själv hur många magipoäng man vill använda. Ju fler poäng man använder desto enklare blir det.
En cool idé..något som jag kanske kommer att sno :gremlaugh: ..dock med max psy poäng man kan använda. Annars kan det bli alldeles för mäktigt, speciellt i kombination med Laddning.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Leder det inte till att man mer eller mindre tappar poängen med att ha en uppdelning av psyket?
det tycker jag inte... poängen med psypoäng är att de är lite billigare. Man kan tänka sig att offra tre permanenta poäng för det tar "bara" 10 spelmöten att få tillbaka dem. Men om det hade varit riktig psyke så hade man aldrig i livet offrat tre permanenta poäng. Skalan för kostnaden stegras så det är ganska billigt att köpa upp till 20. Upp till 25 kommer man efter lång lång tid och över det får man vänta lääänge. Så om man har för vana att tillverka magiska föremål kommer man att ligga och pendla upp och ner mellan 20 och 25 oftast.

En cool idé..något som jag kanske kommer att sno ..dock med max psy poäng man kan använda. Annars kan det bli alldeles för mäktigt, speciellt i kombination med Laddning.
Ja det är det. Tyvärr inte min. Jag har bara lånat regeln från Millenium (och sen kraftigt modifierat den). I millenium är all magi gratis (men avancerad magi bli ohyggligt svår) men man kan betala poäng för att det ska bli lättare.

Och ja.. man får ha någon gräns på hur mycket extra man kan betala. Jag har en stegrande skala även för detta.
+1 kostar 1
+2 kostar 3
+3 kostar 6
+4 kostar 10
+5 kostar 15
+6 kostar 21

Där någonstans blir det helt omöjligt att offra mer. Det är ingen lösning jag är jätteförtjust i (eftersom det är en tabell) men jag accepterar den tills vidare. Det är en tabell som bara mina spelare använder och de klagar inte (och jag litar på dem).
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
" Flera sigil skapade av samma magiker som befan sig nära varandra löpte en ökande risk att hamna i en sorts magisk disharmoni. "

Det är faktiskt en helt ok lösning, men det är lite väl grymt att permanenta föremål också löper risk att påverkas. Om man undantar föremål med Permanens mm helt och hållet är det en bra idé tycker jag.

Gordeg
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Nja..risken med en sådan regel är att ingen magiker vill göra mer kraftfulla magiska föremål, om dessa har en risk att gå upp i rök om de ligger för nära varandra. Ingen vill spendera 10 permanenta PSY poäng och sen se sin skapelse gå i luften bara för att tänkte putsa det med minimagin Rent.
Skall inte försvara iden om du inte gillar den, men i praktiken så var risken att ett föremål med permanens skulle förstöras i princip obefintlig. Permanenta föremål var heller aldrig något problem för mig då de kostade mycket surt förvärvade permenenta PSY att skapa. Däremot använde en spelare sigil för att bunkra upp en stor mängd besvärjelser som i praktiken kunde kastas kvickt då de aktiverades av ett ord. Det som detta ledde till i min spelgrupp var att bärbara sigil slutade användas i mycket hög grad. 1 sigil är 100% säkert då det krävs två för att de skulle kunna strula med varandra. I och med detta så blev det aldrig några tärningsslag. :gremgrin:

Men tilläggas bör att det var mycket sällan som mina spelares karaktärer kom upp i riktigt höga FV:n. Sigil kostade en hel del att lära sig.

Sen blir ju frågan vad som är "nära". 1 meter?, 5? 100? 1 km? En smart magiker skaffar med andra ord då en tjänare som springer runt med alla Sigill och Symbolbesatta föremålen en bra bit från magikern så att det inte finns någon risk för en olycka.
Tja, detta har aldrig hänt mig men om det hände så skulle jag bara tycka att det var coolt... :gremcool: Det bästa sättet att ta kol på en magiker blir att ge sig på dennes stödtrupper!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
Ok, det finns en gammal tråd om just detta och det blev en himla massa olika teorier och tolkningar..

SYMBOL tillhör Magikerns Handbok och därmed kör jag inte med den.. Nästan alla de där besvärjelserna är obalanserade till sjutton.. SYMBOL är ju precis som SIGILL, fast bättre (fler aktiveringsord).. Varför har den så låg SV? Är det för att SIGILLet är dolt? Jag förstår inte.. Nåväl till poängen..

från EDD: magiboken said:
Ett magiskt föremål måste ha en källa för att dra energi (PSY) från. Denna källa är antingen användaren, en LADDNING eller ett NEXUS.
Så för att göra fällor så måste magikern lägga en LADDNING eller NEXUS.. Annars så räcker det utmärkt med vem som helst som medvetet aktiverar föremålet.. Ok, det står inte med medvetet men jag antar att en "användare" är medveten om det denne gör.. Annars brukar det stå "offer" i de gamla regelböckerna..

Tyvärr så är SIGILL och liknande saker rätt nödvändiga för att få en magiker acceptabelt bra utan att denne ska behöva plocka en massa kvicka besvärjelser.. Ungefär som en spellock till Shadowrun.. Jag kommer dock inte ihåg varför magikerna behövde spellocks.. :gremsmile:

Såhär är mina tolkningar:

SIGILL binder en besvärjelse till ett föremål.. När SIGILLet är brutet frigörs besvärjelsen och SIGILLet försvinner..

PERMANENS gör att SIGILLet kan återslutas och besvärjelsen återanvändas..

NEXUS gör att besvärjelsen tar PSY-poäng från naturen istället för användaren eller annan källa..

LADDNING är ett exempel på "annan källa".. Jag brukade köra med att magikern kunde återladda LADDNING men jag har fått det utpekat under forumstiden här att det faktiskt inte står och med tanke på hur ologiskt det blir utifrån hur besvärjelsen fungerar så känns min ursprungstolkning rätt... ologisk..

/Han som tycker Black_Ocean får skylla sig själv om han tillåtit SIGILL/SYMBOL utan att förutse konsekvenserna och som tycker att han istället borde luta sig tillbaka och njuta utav rollpersonernas färd
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Allt har väl redan sagts, men jag vill XPa!

Ja, det verkar som många svarat, men va fan jag svarar också...

Visst sigil kräver en temporär psy kostnad, så där jag nu är det inte lika lätt att massproducera saker. Sen kan man självklart inte använda laddade psy för att binda ett sigil då de laddade inte återfås...

Jag körde att man bara kunde ladda ett föremål en gång, och visst det fungerade bra, men jag körde även där med att man var tvungen att binda ett psy temporärt, det gjorde ju så att man inte bara skapade en hel drös av laddade föremål med E1 utan faktiskt kanske bara skapade ett mäktigt eller inget alls...

Bara mina små tankar....och visst nexus och permanens fungerar väl som i böckerna.
 
Top