Symbaroum Roll20

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Vad behöver jag och vad behöver jag veta för att få ut max ur Roll20 när jag SL’r Törnetronen online?
Gem mig era bästa förslag, länkar osv.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,130
Har tyvärr inte så mycket att tillföra förutom att rollformuläret, både det svenska och det engelska, på Roll20 är rätt bra. Det gör vad det ska och är hyfsat snyggt, men vore ännu bättre om det var kopplat till en databas med beskrivning av karaktärsdrag, förmågor, m.m. Gratislicensen räcker bra om du inte tänker lägga upp väldigt mycket kartor, handouts, osv.
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
165
Tänkte köra roll20 när vi kör online. Behovet är mest att visa bilder, enkla kartor och slå tärning. Men jag hittar inte svenskt formulär och det engelska går jag inte någon bra pli på. Bla så slår den en d6 till skadan fast jag inte bett om det.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,130
Om man ändrar till svenska i inställningarna redan innan man går in i spelvärlden bör det bli svenska formulär. Tärningarna lever däremot sitt eget liv, känns det som. Det är en av många anledningar till att vi gått över till Foundry VTT.
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
165
Om man ändrar till svenska i inställningarna redan innan man går in i spelvärlden bör det bli svenska formulär. Tärningarna lever däremot sitt eget liv, känns det som. Det är en av många anledningar till att vi gått över till Foundry VTT.
Rekommenderar du det även för en noob när det kommer till online spel? Värt dom 600:-?
Är de formulären enkla att fylla i och räknar ut förmågor automatiskt?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,130
Rekommenderar du det även för en noob när det kommer till online spel? Värt dom 600:-?
Är de formulären enkla att fylla i och räknar ut förmågor automatiskt?
Vill man använda Foundry-systemet precis som det är, så är inlärningströskeln låg, särskilt om man kommer från t.ex. Roll20. Det är först om man vill börja experimentera med systemet som tröskeln höjs kraftigt. Ljud och bild kan vara en rätt stor utmaning om man kör Foundry på sin egen dator/server. Väljer man en hostad lösning, som t.ex. The Forge ($5 plus moms/månad) löser de allt sådant åt en.

Just nu innehåller inte systemet så mycket data, på grund av att det skulle krävas en licens från Fria ligan. Men de har flaggat upp för en officiell modul, likt den som redan finns för Forbidden Lands och Alien RPG. När den kommer är dock inte helt klart. Det kommer officiella moduler till Ruins of Symbaroum också - de har blivit upplåsta i kickstartern.

Jag har skapat mitt eget kompendium med alla förmågor, krafter, särdrag, m.m. Det är enkelt men tidskrävande. Ett litet exempel på hur det kan se ut:

Symbaroum Foundry-formulär.JPG
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Roll20 och Foundry VTT låter spännande. Är det möjligt att snabbt fixa lättöverskådliga kartor med rollpersoners och fienders placeringar så att stora strider blir lättöverskådliga? Det vore kanon i så fall. Själv kör vi via Zoom på dator med Roll dice with friends på mobilen. Funkar utmärkt. Har också en whats up-tråd där kartor och bilder läggs ut för varje enskilt äventyr. Men problemet är just att visualisera stora striderdär förändringar sker runda för runda, just nu ritar jag upp, fotar och lägger ut. Vore nice om det går att fixa med ett smidigare system.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,130
Det är hyfsat snabbt att slänga upp en karta och tokens för rollpersoner och motståndare i båda systemen. Foundry skulle jag vilja säga är något smidigare, men eftersom det inte är gratis är Roll20 trots allt ett bättre alternativ. Jag har hört många som tycker Owlbear Rodeo är lätthanterligt, men har inte testat det själv. Det är också gratis.
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
165
Vi ska testa roll20 först men bara för kartor, handouts och slå tärningarna. Vi skippar nog att ha automatiska slag för skada osv. Utan slår alla slag manuellt. Formulären får folk ha som pdf eller fysiska framför sig. Tycker det blir för mycket tv-spel när all statistik automatiseras. Ser det mer som bordet man annars sitter kring. Men om det blir mer spel online framöver kommer jag nog snegla på foundry då det verkar bättre rent funktionsmässigt och stabilare.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Visst känner ni till Roll dice with friends? Gratis, enkelt. De system ni nämner är dock garanterat mer omfattande och kompletta. Men rekommenderar en titt på rolldicewithfriends också!
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Corona har minst sagt varit en välsignelse för vårt rollspelande. Eftersom vår grupp bor utspritt över landet så brukade vi träffas ca 6-7 helger per år och köra riktiga långkörare: 10-12 timmars spel på fredag och lördag. Kul det också, men nu kör vi 3-4 timmar på Zoom med tärningssystemet Roll dice with friends på nätet, under vardagar oftare och har hunnit spela avsevärt mer. Ibland blir det längre spelsejourer också via Zoom. På ett halvår har vi hunnit med 3 gånger mer än på ett helt år. Det tog säkert 8-9 månader för oss att spela oss igenom Häxhammaren. Det tog 4-5 månader för Slocknad stjärna + Äventyrspaket 3-4.
 
Top