Nekromanti [Symbaroum] Monsterjeger

Joined
10 Feb 2014
Messages
49
Location
Norge
Igår så jeg klipp av et nytt spill som kommer til PC og next gen konsollene. Det heter Evolve og er et 4x1 spill hvor fire er jegere og en er monsteret. Så spennende ut. Det fink meg til å tenke litt på Symbaroum og fikk ideer som også er litt inspirert av roman og spill serien The Whitcher. Settingen virker perfekt til å ha en kampanje rundt monsterjegere. Er det kanskje allerede en settingsgruppering rundt det. Hvis ikke så vurderer jeg å skrive opp en for barske veteraner og dumdristige ungfolk. Virker som om det ville bli tatt godt imot av folk som lever i så ville omgivelser og prøver å skape et nytt og fredelig liv. Er regelsystemet i Symbaroum taktisk nok til å ha en spennende jakt/kamp mot en enkelt stor motstander (ikke at flere lettere motstandere er noe i veien som utfordring). Og hvordan blir store skapninger behandlet? Har de bare mer kroppspoeng og tål eller fungerer de på en annen skala som noen system gjør det?
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Monster har egna särdrag, "monstuösa särdrag" som motsvarar spelarnas förmågor och särdrag men är unika för monster. Farliga monster har fler monstruösa särdrag och högre nivå i dem vilket gör att de kan göra saker som mindre farliga monster inte kan. En mindre spindels när kan man fastna i (nivå I i monstruösa särdraget Fångstnät) men en farlig spindels nät är nästan levande och säker aktivt efter byten (nivå III). Så en grupp monsterjägare skulle få en mycket annorlunda upplevelse i strid mot dem.

Gillar idén med monsterjägare, det skulle kunna vara en lukrativ (och farlig) syssla längs skogen Davokars bryn, där monster och styggelser vandrar ut ur skogen för att terrorisera byar och fort.
 
Joined
10 Feb 2014
Messages
49
Location
Norge
Høres litt spennende ut det der med at det finnes grader/nivåer av samme monster. Spesielt det hvis man har en gruppe monsterjegere som er ute etter en skapelse, men den kanskje komme seg vekk - så vil den bli mektigere til neste gang og ha enda flere triks opp i ermet.

Tror jeg skal skrive opp en Monsterjeger laug/liga/guild etter jeg får lest boken når den kommer :). Nå kjenner jeg at 25 juli var litt lenge til he he.
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Ser fram mot dina alster om monsterjägare, tror det kommer passa utmärkt i Symbaroum, och utveckla spelet i en spännande riktning vi inte tänkt på.
 
Joined
10 Feb 2014
Messages
49
Location
Norge
(Da prøver jeg meg på å skrive på svenskt så unnskyld min gramatikk)

Den Röda Klo

Inbäddat i den största handelsvägen i Davokar, byggde sedan ett stort trähus. Ganska lik de innmurde pensionat i länderna i söder.
Det är säte för monsterjägare skråväsen, som går under namnet "röda klo".

Den röda klo är öppen för alla som vill vara med. De bryr sig inte om du kommer direkt från fältet eller är en veteran i många en krig. De har ett formulär för enkel träning, men då är det rätt på uppdraget.
De granskar alla nya rekryterars kompetens och skickar dem ut på uppdrag som de tror passar deras förmågor. Det är vanligt att de med få kunskaper i jakt eller strid placeras i en grupp med erfarna jägare - det er inte alltid at detta uppskattas av dem som varit med ett tag. Därför är det höga antalet skador eller dödsfall under uppdragen.

Helt beroende på vad jakten är på, så är en vanlig jakt parti av fyra personer. En tracker är ofta ledare för gruppen. Ofta då en annan expert på fällor, och resterande tenderar att ha olika kompetens.

Den röda klo är nytt i den stora skogen, och även då den del som tvivlar på att de kan klara av några av de största farorna är det i djupet.
Men när en större jakt band med ett uppdrag lyckats driva bort något som många nu tror är en lindorm - så fler och fler bosättningar började skicka efter dem.

Davokar är en stor plats, med många hot så det är aldrig en dag utan möjlighet till jobb. Är du villig att sätta sina liv på spel - så att du kan vinna ära, guld och mycket mer, för dem otur - försvinner en i glömska ...

Välkommen till den röda klo, den som inget vågat ingenting vinner.
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Den röda klon, gillar! Kan bli en bra utgångspunkt för äventyr, jag kommer själv använda den som en kamnpanjkrydda på nästa spelmöte - ett möte i Davokar med en grupp ur röda klons monsterjägare!
kjetilkverndokken said:
Så bra! Da må du fortelle om hvordan det gikk :)
 

hyperdrive

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
193
Location
Uppsala
Monsterjägare är en jättebraidé!

Kanske en förmåga för att bygga speciellt luriga fällor?
Namn: Fångstmästare
Novis: Fångstmästaren har lärt sig att bygga och gillra speciellt effektiva snaror som håller för att fånga en större best (Familjen vilddjur) genom att utnyttja material som han kan hitta i skogen. En snarad best kan fly men tar 1T6 i skada. En best som inte tar på sig skada kan inte fly från snaran och hamnar automatiskt i underläge i en strid (den som attackerar är i överläge). Fångstmästaren kan lära sig att konstruera två mekaniska fällor på novisnivå. Att konstruera en fälla tar minst en 8 timmar om inte receptet anger annat. Fångstmästaren kan desarmera fällor på novisnivå genom att ett slag på Listig (mod Listig för fällkonstruktören). En fälla placeras med hjälp av Diskret (mod Vaksam hos offret)
Gesäll: Fångstmästaren har lärt sig att konstruera +2 fällor på novisnivå och +2 fällor på gesällnivå. Han kan även reparera använda fällor på en fjärdedel av konstruktionstiden. Fångstmästaren kan desarmera fällor på gesällnivå genom att ett slag på Listig (mod Listig för fällkonstruktören)
Mästare: Fångstmästaren har lärt sig att konstruera +2 fällor på novisnivå, +2 fällor på gesällnivå och +2 fällor på mästarnivå. Fångstmästaren kan desarmera fällor på mästarnivå genom att ett slag på Listig (mod Listig för fällkonstruktören)

Exempelfällor:
Nivå: Novis Namn: Ekentrolls spjutfälla
Konstruktionsmaterial: Rep, spjut, Sega grenar.
Effekt: Varelsen som utlöser fällan blir träffad av ett spjut och tar 1T6 i skada.

Nivå: Gesäll Namn: Alvklipparen
Konstruktionsmaterial: En speldosa, grenar, rep, en lie eller ett svärd
Effekt: En våralv som utlöser fällan blir snarad och sågad på mitten (1T12 i skada). Våralver tycker att speldosor är oemotståndliga så finns det våralver i närheten är chansen stor att fällan klipper en även om de genomskådar att det är en fälla.

Nivå: Mäsare Namn: Styggelsekrossare
Konstruktionsmaterial: Arbalest, rep, stockar, skymningsvatten
Effekt: Den varelse som utlöser fällan får 1T12 i djupverkande stickskada, blir snarad och får effekten Solens droppar injicerat i kroppen.

Ok.. Recepten behöver en del jobb för att bli bra, men jag tror ni förstår vad jag menar.
 
Joined
10 Feb 2014
Messages
49
Location
Norge
Ser ut som jeg kanskje må plukke opp den tråden her igjen. Har vært vekk fra alt som har med Symbaroum en stund. Må sannelig få Leet det også.
Røde Klo skal kanskje bli noe mer av også.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
kjetilkverndokken;n152553 said:
Dette var ikke bare litt gøy å lese nå som jeg skaffet spillerboken :D
Haha, jag tänkte också på dig kjetilkverndokken när jag läste det :)
 
Top