Nekromanti Symbaroum hack?

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Om ni skulle kombinera Symbaroum med något annat spel alternativt byta ut delar av det, vad skulle ni göra?

Jag tror det skulle fungera utmärkt att skapa en av Symbaroums barbarstammar i Järn och överföra relevanta förmågor till Järns system. Korruptionen behöver också tillföras.

Jag är också sugen på ett lite större hack i form av D&D i Ambria/Davokar, liknande Adventures in Middle-Earth.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag skulle nog som vanligt vilja göra ett Krank-hack. Ta Rotsystem, plocka bort cybernetiken, stoppa in ett magisystem, klart. Där finns ju till och med regler för att slåss mot jättestora varelser.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Svärd & Svartkonst. Skattletare i Davokar - mystiska tempel och ruiner som skall utforskas med tremeterspåle. Alla rollpersoner dör skrikandes, varje session. Magisystemen känns som att de skulle gå att få ihop hyffsat också.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Ny Drakar och Demoner kanske? Det kan man ju, och det är enkelt. (Har dock inte läst det, antar att det är ganska likt det gamla BRP)
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Med Whitehack behöver du inte ändra något vare sig i spelet eller i Symbaroum. Jag tror till och med du kan köra statblocksen i Symbaroum rakt av med Whitehack (för visst har de värden mellan 1 och 20?). Regler för stora varelser, sociala grupper, korruption, Symbaroums magi etc. -- allt finns där. Bara att köra.

http://whitehackrpg.wordpress.com

Hälsar

Christian
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Det är ju inte grundmekaniken som är svår att överföra, problemet ligger nog snarare i att förmågorna i Symbaroum är så pass viktiga, de är hjälteförmågor, klasssförmågor och färdigheter i ett. De skulle behöva omtolkas och skrivas om helt för ett annat spel, att bortse från dem gör att man bortser från halva definitionen av sin rollperson.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Så länge förmågorna heter saker och inte bara är typ numrerade i Symbaroum, är jag ganska säker på att de sömlöst går att sortera in i olika kategorier (klassförmågor, grupper, mirakler, assistenter m.m.) i Whitehack, on the fly medan man spelar. Många förmågor i Whitehack används genom överenskommelser mellan spelledare och spelare i spel, så tolkningen sker där och när det behövs. Man behöver inte skriva om något. Whitehack är gjort för den här sortens grejer och framgångsrikt testat av spelare på en lång rad olika settings i flera genrer.

Hälsar

Christian
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Jag betvivlar inte att det går att göra, men jag tror det skulle bli en hel del jobb med att få det bra.
Nu har jag ingen önskan att byta system till Symbaroum, jag tycker grunderna är bra och det som jag inte gillar är lätt att husregla. Men jag blir mer och mer sugen på att testa Whitehack, jag har bara skummat igenom mitt ex. Inga planer på ett konventsäventyr på GothCon?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Whitehack låter intressant!

I grund och botten trivs jag egentligen rätt bra med Symbaroums system, men det vore kul med lite större bredd i förmågorna, tydligare progression och mer "pang för pengarna" för en magiker. Många förmågor är ganska lika varandra. Det hade kanske varit bättre med färre förmågor, fast med fler nivåer.

Som Paal skriver går det lätt att husregla. Men samtidigt vill jag gärna testa om det fungerar ännu bättre med ett annat system, utan att tappa kopplingen till settingen. Korruptionen är t.ex. en sådan mekanik som måste finnas kvar.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Whitehack är byggt för kampanjspel. Det är ett emergent spel. Detaljerna i såväl setting som rollpersonernas plats i världen eller hur den ena eller andra förmågan ska tolkas, utvecklas och solidifieras över tid. Det är inte "jobb" och det är inget som behöver göras i förväg. Korruptionsreglerna är enkla men starka. Man behöver bara följa settingens villkor för när korruption blir aktuellt, så ska det funka RAW.

Rangertheman, det du letar efter är precis vad Whitehack erbjuder. Det finns många och detaljerade recensioner på http://whitehackrpg.wordpress.com (i synnerhet dem på dieheart) som du kan kolla in för att se om det är något för dig.

Hälsar

Christian
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Fiktionslek;n217828 said:
Whitehack är byggt för kampanjspel. Det är ett emergent spel. Detaljerna i såväl setting som rollpersonernas plats i världen eller hur den ena eller andra förmågan ska tolkas, utvecklas och solidifieras över tid. Det är inte "jobb" och det är inget som behöver göras i förväg. Korruptionsreglerna är enkla men starka. Man behöver bara följa settingens villkor för när korruption blir aktuellt, så ska det funka RAW.

Rangertheman, det du letar efter är precis vad Whitehack erbjuder. Det finns många och detaljerade recensioner på http://whitehackrpg.wordpress.com (i synnerhet dem på dieheart) som du kan kolla in för att se om det är något för dig.

Hälsar

Christian
Vart hittar jag Whitehack som PDF? Vad tror du om Whitehack för WFRP?
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Henke;n217879 said:
Vart hittar jag Whitehack som PDF? Vad tror du om Whitehack för WFRP?
Du hittar det inte som PDF öht -- det finns bara som fysiskt spel. Om du vill kolla in det före köp rekommenderar jag recensionerna på dieheart (följ länkarna från http://whitehackrpg.wordpress.com). Om du behöver något digitalt att spela ska du välja något annat spel.

WFRP (ett av min absoluta favoritspel) kommer funka alldeles utmärkt om du tillåter att rollpersonerna byter vocation (motsvarigheten till wfrps karriärer) på lämpliga ställen. Du bör också ge NPC:erna lämpliga HD, Move och AC. Det är HD på människor som kan kräva lite fingertoppskänsla, allt annat finns det nog exempelstats för. Men mtp. att rollpersoner går från level 1 till level 10 i Whitehack brukar jag bara höfta NPC:er HD 1 till 10 efter hur kralliga jag tycker de är. Inte jättekrångligt m.a.o.

Hälsar

Christian
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag upptäckte just en ny, rejäl recension av en av rpggeeks mest flitiga och duktiga recensenter. Jag ska lägga till den på lista på spelets hemsida, men här är den för den som vill läsa direkt och bedöma huruvida det funkar som hack för Symbaroum eller annat:

https://rpggeek.com/thread/1707377/d...y-same-impress

Hälsar

Christian
 
Top