Nekromanti Symbaroum för nybörjare

agabban

Veteran
Joined
24 May 2017
Messages
3
Hej!

Det här är min första post här jag ska försöka förklara så gott jag kan.

Jag har nyligen fått upp blicken för rollspel. Har tidigare bara erfarenhet med tv- och bräd- spel.
Jag blev helt förälskad i symbaroum världen och bestämde att vi skulle börja där.

Allt som ni förmodligen känner till har jag ingen aning om så jag hoppas ni ursäktar min bas.

Jag har läst igenom en bit på regelboken och mina första frågor är:

1. Om vi börjar med pregen karaktärerna, kan man fortsätta äventyret med nyskapade och då flytta över erfarenheten precis så som det förklaras att man kan göra när man dör?

Eller är introduktions äventyret, det förlorade landet en "spin off" äventyr på deras kampanj?

2. Skulle ni rekommenderar att vi börjar direkt med att skapa karaktärer?

Och jag ser att man kan ha pets, men jag hittar inget i regelboken om det? Vart kan jag läsa om det?

Finns det något som ni annars kan tipsa om för oss super nybörjare (jag som SL) så kom gärna med förslag!

Tack!!!!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Hej och välkommen till WRNU och till att spela rollspel!
Jag tycker att ni ska använda pregenkaraktärerna, det är inget problem med att fortsätta med dom sen, eller flytta över erf från dom. Komihåg att ni kan ändra namn, utseende och sånt på dom.
Det här med husdjuren är jag inte heller helt på det klara med hur det funkar. Nån annan kommer snart in här och svarar på det.
Lycka till och hör av er med fler frågor.

Kom ihåg: Det är ok att göra misstag
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
1. Introäventyret har en del personer gemensamma och har typ "hänt" i de andra äventyren, men det är inte direkt nödvändigt att spelarna har samma rollpersoner. Att överföra XP tycker jag låter smart, om det är vad man vill göra (rollspel är ju lite lösare i lederna än brädspel så man kan alltid tänka lite "vi gör så här och ser vad som händer").

2. Vi som är erfarna rollspelare började såklart med att skapa egna rollpersoner, efter som vi upplever att vi lär oss ett nytt spel bäst så, men om man känner sig vilsen så kan det ju vara en bra ide att börja med färdiga gubbers och göra nya när man blir lite varm i kläderna´. Eller fortsätta med pregens om man vill, det finns ju inget som hindrar att några i gruppen gör nya rollpersoner medan andra som gillar sin pregen håller kvar vid den.

Det där med husdjur, tjänare och bjäror har jag aldrig fördjupat mig i, så med lite tur kommer nån annan in och håller låda om det.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Hej,
Intro-äventyret funkar lika bra som spin-off och som början på spelet. Som 2097 är inne på kan det vara smidigt att börja med pre-gens, och låta spelarna göra nån ändring om de vill. Om ni hellre vill göra nya rollpersoner är ett tips att låta spelarna ändra på dem efter första äventyret. Anledningen är att om man inte spelat tidigare är det svårt att veta hur man vill ha sin rollperson. Eftersom ni kört andra spel är ni säkert ganska haj på att räkna ut vilka förmågor som är bra, men det betyder ju inte att det är så som ni kommer tycka det är roligt att spela.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det är roligare att spela en egen rollperson men spela med dom färdiga först så ni får en känsla när ni spelar vad dom olika värdena faktiskt används till i praktiken. Sen kan ni stärkta av den erfarenheten göra egna rollisar eller modda dom färdiga.
 

agabban

Veteran
Joined
24 May 2017
Messages
3
Tack för otroligt snabba svar :) jag ska försöka råda gruppen att ta färdiga karaktärer, det verkar vara en bra idé. Sen så kan man justera namn och utseende som ni säger.

Ena färdiga karaktären fenya har ju en Pet som utav någon svartalf konst har omvandlat till sitt Pet. Annars hittar jag inget om hur man "skapar pets" :)
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Öht är mitt främsta tips att inte vara blyg på att ändra saker. Vi valde tex att Intro-äventyret skulle utspela sig utanför Tistla Fäste, du kanske vill ha det någon annan stans.

Poängen är att de som skrivit äventyren har gissat hur du kommer tycka det är kul att spela det. Men du känner din grupp bättre än vad författaren gör.
 

Kotaka

Veteran
Joined
15 Mar 2016
Messages
50
Det du kallar 'pets' kan komma i olika former. Det som ligger närmast till hands är Bjära, en ritual tillhörande traditionen häxkonst. Det är i princip en andra rollperson köpt som en ritual som sedan samlar erfarenhet som alla andra. Du har möjlighet att skräddarsy vilken typ av best det är frågan om med utgångspunkt i exemplet i regelboken.

Motsvarande varianter på följeslagare finns sedan inom de andra traditionerna men då som andra ritualer: Flammande tjänare (ordensmagi), Skyddshelgon (teurgi), Förslava (svartkonst) samt från spelarens handbok Runväktare (symbolism) Frammana demon (svartkonst) Tjänardaemon (demonolog) Dödsriddare (nekromantiker).

Sen finns även Husdjur att köpa som en så kallad fördel, något som inte finns i grundregelboken men introduceras i Spelarens handbok. Kort sagt en svagare variant av ovan ritualer där man får ett valfritt husdjur att styra som dock inte expar som en rollperson.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Håller med om mycket av ovanstående. Något tillägg om just Det förlovade landet: det är verkligen intro-mässigt så till vida att det går alldeles utmärkt att köra vidare med nya RP om man hellre vill byta efter första försöket. Kopplingen till vidare delar av Kopparkronan är lös och kan hoppas över om man vill göra en omstart.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
Eftersom ni alla är nybörjare vill jag starkt rekommendera att börja med pre-gens. Känner ni er varma i kläderna efter Det förlovade landet kan ni enkelt byta ut dem mot egenskapade, eller fortsätta använda dem. Det är definitivt inga dåliga rollpersoner.

Den enda regel ni absolut inte får bryta mot, är att rollspel ska vara roligt. Den övertrumfar alla andra regler!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Rangertheman;n241413 said:
Den enda regel ni absolut inte får bryta mot, är att rollspel ska vara roligt. Den övertrumfar alla andra regler!
Det är en smaksak, jag tycker det är helt OK om ni vill spela ut jobbiga och sorgliga saker!
 

agabban

Veteran
Joined
24 May 2017
Messages
3
Hej igen och tack för senast.

Har en fråga angående regelboken. Då jag tänkte att det kan vara bra för spelarna att läsa på lite innan vi skapar karaktärer. Och för att lära sig mer om spelet för de som vill.

Men jag är lite osäker på vilka delar som man borde dela med sig och vilka delar som anses som spoiler för spelare? Vi har även kört igenom det förlovade landet så det kanske inte är en stor spoiler längre?

Jag kan tänka mig att monster listan och motståndare är för SL.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Mina spelare har alla läst det mesta i regelboken, jag tycker verkligen ingenting där kan klassas som spoliers (förutom det förlorade landet såklart, om du har nya utgåvan där den ingår).

Ju mer de vet, desto mer engagerade tenderar spelare att vara.
 

GMagnus

Veteran
Joined
17 Jan 2017
Messages
31
Jag har några exempel på följeslagare i min spelgrupp.

Följeslagare/Tjänare (Från Fördelen)
Milo - En väpnare till gruppens solriddare. Han används som en rollperson och tjänar erf när han gör någonting som utmanar med tärningsslag. Alternativt lite downtime - erf.

Bjära
Ett vildsvin till vår häxa. Tjänar exp när den utmanas. Men börjar med två monstruösa förmågor olikt väpnaren som började med noll förmågor.

Extra
Brutal - En rese som räddades i en ruin och övertalades att följa med dom.
Spelas av mig men utmanas av spelarna och tjänar erf. Har egen vilja och önskningar. Kan välja att avstå från att följa med gruppen. Är lika stark som bjäran men tjänar i regel erf långammare.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
514
Tvärtom vad många tycker här, så tyckte jag det var helt underbart att få skapa rollpersoner som det första jag gjorde. Att få fylla i det tomma dokumentet, lära känna spelet och få bekräftelse på att jag fattat allt. Sommaren -86 eller nåt (DoD 2.1) så jag var ju inte särskilt gammal.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
Håller med Platon. Det är bara bra om spelarna är så pålästa som möjligt. När du sedan spelar den stora Törnetronen-kampanjen kan de dra egna slutsatser och få äventyret att flyta på ett helt annant sätt än om de är okunniga om spelvärlden. I gruppen där jag är spelare, är det ett krav att alla ska ha läst regelboken och spelarens handbok.
 
Top