Symbaroum - anyone? husregler?

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag spelar Symbaroum nu som enda rollspel egentligen. Jag är spelare, tacka gudarna. Men var nyfiken på, eftersom regelsystemet är lite 'eeeh', vad folk kan ha husreglat. Vi hittar skumma saker hela tiden. Förmågor som låter intressanta tills man läser reglerna för dem och kan konstatera att de är sämst. Och sen andra förmågor som är sjukt mäktiga. Så vi har massor av husregler och förbjudit ytterligare en massa saker. Nån som spelar symbaroum här? Och vad har ni för husregler?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Vi har husreglat skadesystemet. Aldrig med än 1 tärning, ytterligare tärningar ger bonus istället (T4 > +1, T6 > +2 etc.), rustningar. Slag för både RP och fienden.

Det är det stora, i övrigt är det någon enstaka förmåga som ändrats, oftast för att spelarna tyckt det varit roligt att utveckla dem - mindre vanligt för att vi inte gillat hur de funkat. (Sedan är ju en del saker i spelet medvetet odefinierat, vilket ju betyder en del husreglande i tolkningen av dem - men det är ett sidospår.)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Finns en hel del trådar om husregler på Järnringenforumet, här är några:

https://www.rollspel.nu/threads/742...drive.google.com/open?id=0B8...2tPMWZnZy1MOUU

Här är våra inte alls layoutade men mer uppdaterade husregler med nyare tillägg i blått:
https://docs.google.com/document/d/1...hFUGb1c-n5ol1w
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,155
Vi har höjt korruptionströskeln till Viljestark men i gengäld höjt korruptionsslaget till 1T6.

I övrigt kan jag inte komma på att vi gjort några ändringar.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Vi kör med perfekt och fummel, samt att man kan kombinera förmågor enligt den mest fördelaktiga tolkningen (lex runda uppåt). Så vi håller oss inom vad som kan tolkas från grundboken. Vad är det som känns eeh för er?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Bifur;n340505 said:
Det är det stora
Ej, jo vi har ju också pillat på korruptionssystemet. Enkelt uttryckt kan alla mystiska krafter riskera att pressa en RP över dess tröskeln men det är aldrig givet att det sker.
 
Top