Nekromanti [Symbaroum] Önskelista för 2017

Förstefadern

Veteran
Joined
3 Apr 2013
Messages
66
Platon;n218897 said:
En fråga till förstefadern: Vad innebär det att "produktionsvillkoren" är ganska skakiga?
I den bästa av världar hade vi varit två författare och en illustratör som jobbade heltid med Järnringen, samtidigt som vi kunde anställa någon annan att sköta allt administrativt (ekonomi, marknadsföring, kundkontakt, samarbeten, översättningar, layout etc.). Så är det inte. Än! ;-)

Som det nu är blir det lite knepigt att planera, eftersom det hastigt (och olustigt) kan dyka upp tidstjuvar som har med annat än produktion att göra. Produktionsvillkoren blir bättre och bättre, den saken är säker, men tills vidare måste vi nöja oss med att göra så bra vi kan med de timmar som står till buds. :)
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag håller med Jocke, men vill tillägga att jag gärna skulle se att viktiga slp börjar dö av. Det finns en Elysium 4-tendens att alla movers och shakers ska vara med i tid och otid och stå ivägen för rollpersonerna. Nu är det dags att de börjar försvinna.

Jag vill också se mer gråskalig ondska - mer conquistadorer och svartalfsmisär - men också mer skämt om Kafkalik byråkrati!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Platon;n218897 said:
Hmm, vad olika det kan vara mellan grupper. Jag har aldrig SL en grupp där inte SAMTLIGA har läst grundboken. Skulle aldrig falla mig in och göra det. Det är tillräckligt mkt jobb som SL ändå, om inte spelarna är investerade nog att lägga en helg på att åtminstone förstå världen kan det lika gärna kvitta. Den typen av spelare vill jag inte spela med.
Lite OT här men om jag hade sådana krav skulle jag gå miste om att spela med i mitt tycke fantastiska rollspelare som inte har tid eller förmåga att läsa så mycket. Som SL får jag därför också fungera lite som lärare, men det är ingen stor sak.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Jag kan förstå det om man spelar i ett dussin olika grupper. Fair enough, då kanske man inte pallar/hinner läsa allt. Men om man spelar i en, eller max 2, system som alla i våra grupper gör, så förstår jag det inte alls. Jag förstår inte vad det innebär att inte hinna läsa 100 sidor. Är man så VÅLDSAMT upptagen hinner man nog inte med att spela en så tidskrävande hobby som rollspel. Jag förstår inte vad "saknar förmåga" betyder heller (dyslexi?).

Däremot förstår jag vad "inte pallar" betyder. Det betyder just det, du orkar inte lägga 2 kvällar på detta. Fine. Jag förstår dig. Då orkar inte jag lägga dussintals kvällar på att förbereda äventyr som du skall spela. Enkelt, eller hur?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Platon;n219021 said:
Däremot förstår jag vad "inte pallar" betyder. Det betyder just det, du orkar inte lägga 2 kvällar på detta. Fine. Jag förstår dig. Då orkar inte jag lägga dussintals kvällar på att förbereda äventyr som du skall spela. Enkelt, eller hur?
Jag tänker mig att det betyder att jag i stället lägger dussintals kvällar på att förbereda äventyren vi ska spela sen, när vi byter till "mitt" spel.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Om man bara skriver en sak på sin önskelista, är man garanterad på att få det då? I så fall:

1. Bestiarium.
 

stickadtroja

Veteran
Joined
25 Dec 2016
Messages
35
stor revidering av reglerna, mest gällande förmågorna.
det finns rollspel med mycket valmöjligheter, stor frihet för karaktärsskapande, men som då är dåligt balanserade.
det finns rollspel med ett starkt focus, och begränsade valmöjligheter, men som då är bättre balanserade.

symbaroum har få valmöjligheter och är dåligt balanserat.

när man gör karaktär har man i stort sett valet att göra en bra närstridskämpe eller en dålig närstridskämpe.

så vad som är önskvärt;

1.fler förmågor som inte har med strid att göra, alternativt fler förmågor som gör annat i strid än bara skada (tex crowd control och support).

2. ta bort eller gör om de förmågor som gör grundegenskaperna irrelevanta, tex taktiker.
(man kan med listig 15 och taktiker mästarnivå helt strunta i kvick och träffsäker, vilket tar bort betydelsen av att bry sig om grundegenskaperna till och börja med. det spelar liskom ingen roll hur du sätter ut, du kan ändå med lite xp göra om din skraltiga gamla biblotikarie till en elitnärstridskrigare på typ 3 spelomgångar. det är synd för grundegenskaperna, och hur de interagerar med varandra, är nåt av det bästa med regelsystemet).

3. ändra "kurvan" på nästan alla förmågor. de flesta gör något väldigt fördelaktigt på novis nivå, och ger sedan mindre och mindre effekt tills mästarnivån. detta går helt emot upptrappnignen i xp kostnader och allmän känsla, det blir liksom att en mästare bara är någon som slösat sitt lärande på att inte bli novis i 6 grejjer istället.

4. ta bort den konstiga regeln att alla varalser i värden har samma totala värde i grundegenskaperna. inte kul och inte praktiskt. och dessutom borde standardvärdet för en npcs grundgenskaper vara 10.


jag vet såklart att inget av detta kommer hända, men jag lägger mitt hopp till symbaroum 2.0 istället.
 

Cake

Veteran
Joined
25 May 2015
Messages
22
Tycker folk generellt sagt mycket vettigt, och många önskningar jag känner igen mig i! Jag vill ändå slå ett slag för de produkter jag mest hoppas prioriteras:

1. Fokusera på Törnetronen!
- jag tycker verkligen detta är den viktigaste delen, det är ju kampanjen som är hela spelet. Jag skulle därför vilja se (som nämnts) en lite mer utbroderad kampanjöversyn, så jag som SL kan planera lite mer för framtida äventyr. Men även hålla takten uppe med att ge ut kommande delar av kampanjen. Det var ett långt glapp mellan VV och HH, det skulle vara kul om nästa två äventyr kunde komma under 2017 båda två!

2. En sourcebook som fluffar ut saker som riddarhus, klanerna, svartalfstammar,
handelsystem osv. hade varit kul att ha (Men fokusera på Törnetronen)

Kul att det ändå finns så stort intresse för Symbaroum, och som alltid roligt att NJab är med och tar tempen på sin fanbase!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Det är nog inte helt omöjligt med två delar av Törnetronen per år, om de lägger ut översättningen på tredje part. Just nu skriver Mattias J både den svenska versionen och översätter den till engelska.
 

Cake

Veteran
Joined
25 May 2015
Messages
22
Hoppas hoppas! Nu när man följt spelet från dess början vore det tråkigt att se den svenska linjen avstanna till fördel för det internationella fokuset
 

Spelaroll

Veteran
Joined
7 Mar 2015
Messages
89
Cake;n219834 said:
Hoppas hoppas! Nu när man följt spelet från dess början vore det tråkigt att se den svenska linjen avstanna till fördel för det internationella fokuset
Ja händer det något på den svenska fronten tro? Det skulle ju varit ett möte för att sätta planerna för -17 men sen har det varit tyst, tyst, tyst :(
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Några planer finns här. De hade planeringsmötet för ca två veckor sedan och jag hoppas vi får ta del av utfallet när den senaste Kickstartern är avslutad. Jag skulle inte bli förvånad om det blir i samband med, eller kort efter GothCon.
 

Ruter

Veteran
Joined
15 Dec 2016
Messages
4
skulle vilja ha PDF över:

1. Resten av barbarstammarna så som i Häxhammaren (Baiaga och Odaiova berättas lite kort då). plus barbarerna i Titanerna
2. Alberetor, fristaden mm vilka delar av landet som fortfarade klarar sig och inte...
3. Alverna
4. Om de andra städerna i Ambria, Kurun,Jakaar, Prios pass osv
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
1. Fokus på kampanjen. Ska jag vara brutalt ärlig är det berättelser, äventyr och skeenden Järnringen är bäst på. Att beskriva en värld genom en fix och färdig rollspelskampanj - jag älskar det! Fokusera på era styrkor.

2. Regelmässigt - släpp er darling, att alla SLPer ska ha samma serie av grundegenskapsvärden.
* logiken hänger inte ihop. Det finns ingen anledning att en tiggare ska ha något 15 värde alls.
* det utgör en betydande begränsning i vilka personligheter och monster som kan beskrivas
* det skapar extremt jobbigt plotter, där alla SLPer är fyllda med små ovidkommande bonusar och avdrag

Släpp helt och hållet idén att SLPer ska ha "rättvisa" stats som följer reglerna som gäller för hjältar (rollpersonerna).

Vanliga människor ska ha 10 i alla värden där det inte är direkt viktigt att de har ett avvikande värde. Därmed städas massor av små menlösa bonusar bort.

Att följa de detaljerade reglerna för hur olika förmågor påverkar olika grundegenskaper är bara jobbigt och plottrigt. Visst känns det tillfredställande som en ren övning, men att hålla reda på att min SLP har Järnnäve och därför ska räkna bonus från Stark istf Träffsäker, eller motsvarande blir bara merjobb för spelledaren utan att det ger en bättre upplevelse vid spelbordet. Enbart rollpersoner och de allra viktigaste SLPerna (främst de som allierar sig med rollpersonerna och följer med på deras äventyr) bör följa reglerna.

Sammanfattningsvis:
* alla SLPer har 10 i alla värden och därmed +0 i alla bonusar, förutom där de har signifikanta styrkor och svagheter. Där uppmuntras SL bara hitta på utan att bry sig om att det hänger ihop med alla förmågors konsekvenser.
* stora och farliga monster ska kunna ha både 20, 30 och 40 i värden som Stark och Tålighet

3. Skenande kraftfullhet
Symbaroum 1.0 lider av att spelet när man börjar känns jordnära och trevligt, med mysig Drakar/Runequest etc stämning.

Men när hjältarna börjar skaffa sig fler förmågor och når mästarnivåer ballar system ur fullständigt. Snabbt kan stridsmän göra mångdubbelt mer i skada! Inte bara lite extra skada, utan de går från en tärning till fyra, eller sju!

Systemet ballar helt sonika ut. Alla kan oneshotta alla andra, inklusive de värsta monstren. Det blir rena rocket-tag av det hela - vinn initiativet och striden är över. Vi tappade helt sugen när vi insåg att det blir ett helt annat spel som fullständigt tappar den inledande känslan.

Detta kan inte fixas med någonting mindre än en helt ny upplaga, det inser jag. Men det bör ändock nämnas.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Övrigt medhåll på följande:
stickadtroja;n219061 said:
så vad som är önskvärt;

1.fler förmågor som inte har med strid att göra, alternativt fler förmågor som gör annat i strid än bara skada (tex crowd control och support).

4. ta bort den konstiga regeln att alla varalser i värden har samma totala värde i grundegenskaperna. inte kul och inte praktiskt. och dessutom borde standardvärdet för en npcs grundgenskaper vara 10.

Jocke;n218771 said:
Det jag önskar:
1. Balansering är helt överflödigt. Det finns hundratals spel för den som gillar balans.
2. Förmågor för hjältar som börjat samla på sig ganska mycket erf. - de kanske kräver mästare i X antal förmågor för att man ska få börja köpa dem? Finns lite sånt i spelarboken men mer behövs på sikt.
3. Mer skog!
1. Jag håller med om att Järnringens fokus ska inte ligga på sådant som ex. att Bjära är en självklart bättre förmåga än många andra. Det skulle kanske D&D4-teamet fixat, men Järnringen är bättre på att skapa världar och beskriva varför de skapat dem genom sina klassiska kampanjer, så det tycker jag de ska sysla med.
Att vi själv får plåstra och fixa lite i reglerna så karaktärerna i gänget har ungefär samma potential stå i rampljuset är ett pris jag gärna betalar.

2. Får man önska, skulle jag sett fem nivåer på förmågorna, inte tre.

3. Prääcis!

Och avslutningsvis, viktigast av allt:
Bifur;n218735 said:
Jag önskar mig:
- Bibehållet tempo i Törnetronen-kampanjen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
CapnZapp;n228040 said:
3. Skenande kraftfullhet
Bara att instämma. Och för alla spelgrupper att inse att detta måste husreglas, förr snarare än senare.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
CapnZapp;n228040 said:
Men när hjältarna börjar skaffa sig fler förmågor och når mästarnivåer ballar system ur fullständigt. Snabbt kan stridsmän göra mångdubbelt mer i skada! Inte bara lite extra skada, utan de går från en tärning till fyra, eller sju!
Hur får man ihop 7 skadetärningar?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Rangertheman;n218736 said:
Håller med dig! Just nu ser det ut som att andra utgåvan innebär att den svenska regelboken synkas med den nuvarande engelska regelboken i upplägg och utformning. Vad jag har förstått är den delvis omstrukturerad, all errata är inkorporerad, den innehåller fler exempel och inkluderar även Det förlovade landet. Det är ett steg i rätt riktning, men en större revision är helt klart önskvärd.

Jag hade gärna sett en uppdelning i tre böcker:

I. Spelarens handbok
II. Spelledarens handbook
III. Kampanjbok/Sourcebook
Amen.
 
Top