Nekromanti [Symbaroum] Önskelista för 2017

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
Vad vill ni helst se från Järnringen under det här året?

Jag skulle gärna vilja se fristående äventyr av Kopparkronan-storlek, fast uppbyggda på samma sätt som Törnetronen. Det vill säga en del som beskriver det geografiska området, viktiga SLP, eventuellt nya regler och varelser och en del som är själva äventyret. De får gärna utspela sig i områden som inte kommer att omfattas i Törnetronen. Ett lagom stort äventyr för 25-40 timmars spel.

På Facebook ställde jag frågan "Vem förutom Järnringengänget skulle du vilja skrev ett äventyr till Symbaroum" och besvarade själv den med: John Ajvide Lindqvist. En man får drömma, inte sant? :)

Jag tror att Törnetronen del 3 kommer under 2017 så den behöver jag inte önska mig. Likaså tror jag att det finns en hyfsad chans att SL-handboken ser dagens ljus under året.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Jag vill ha mer info om barbarklanerna. Mer om de gamla gudarna och andra religioner. Jag vill ha mer om de omkringliggande länder som nämnts i en viss rapport. Ett utökat bestiarium med både monster och människor. Mer om olika organisationer så som tjuvgillen, handelshus, spiongrupper, riddarordnar och liknande. jag vill ha mer icke-stridsförmågor.

Kort sagt vill jag ha mer av allt. Men mest fördjupad info om spelvärlden.
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
Allt det ni säger låter bra, men får man drömma riktigt ordentligt är det att man reviderar regelsystemet ordentligt i samband med ev släpp av andra utgåvan så att detta blir mer balanserat mellan olika förmågor samt att det klarar av att levla upp ordentligt utan att bryta samman.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
För egen del skulle jag gärna se en ordentlig sourcebook med det kan faktiskt är intresserad av - skogen, ruinerna, de utdöda civilisationerna etc. Även om jag förstått att Järnringen portionerat ut smådelar av det i kampanjböcker och äventyr så blir jag mest frustrerad av den approachen. Det betyder ju att om man spelar Symbaroum idag så får jag intrycket att skogen inte kan bli den huvudperson i berättelsen som jag helst skulle se den som. När jag läser ett rollspel med ett centralt mysterium - som vad som egentligen döljer sig därinne/nere, vad som hände med den gamla civilisationen - så är min första instinkt att vilka bygga en kampanj där huvudfokus är utforskandet av just detta mysterium. Det är mysteriet som intresserar mig, inte konflikter mellan fraktioner etc.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Hubarth;n218692 said:
Allt det ni säger låter bra, men får man drömma riktigt ordentligt är det att man reviderar regelsystemet ordentligt i samband med ev släpp av andra utgåvan så att detta blir mer balanserat mellan olika förmågor samt att det klarar av att levla upp ordentligt utan att bryta samman.
Håller med. Dock verkar det ju inte som det är planen i nuläget.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
Håller med Paal och Krank om att en ordentlig sourcebook/kampanjbok vore guld värd! Som det är nu ligger det en "fog of war" över större delen av spelvärlden, som öppnas upp mer och mer i takt med att officiella prylar presenteras. Det inbjuder inte precis till att skapa något eget. Å ena sidan kan jag förstå att Järnringen vill ha kontroll över sin skapelse, å andra sidan sätter det en väldig press på dem att producera i den takt som äventyren konsumeras.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,232
Jag önskar mig:
- Bibehållet tempo i Törnetronen-kampanjen. Inte för att det finns något att klaga på hittills men med bara 2 av 7 delar avverkade finns det uppenbara risker. Hellre det än nya, ickerelaterade äventyr.
- En utökad handledning för Törnetronen som låter mig som SL att långsiktigt lägga upp kampanjen så att det passar spelgruppen. Som det är nu är flera intressanta aspekter fortfarande så pass vaga att det känns bäst att undvika dem för att inte måla in RP:na i ett hörn i framtiden.
- Reviderade regler som tar ett helhetsgrepp om obalanserna utan att gamla versioner för den skull behöver ändras. (Osäker på om detta ens är möjligt, är det inte det önskar jag mig: inga nya regler alls, det är fullt sjå att hitta en nivå som passar spelgruppen i nuvarande uppsättning att jag inte vill att det ska tillföras saker).
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
Hubarth;n218692 said:
Allt det ni säger låter bra, men får man drömma riktigt ordentligt är det att man reviderar regelsystemet ordentligt i samband med ev släpp av andra utgåvan så att detta blir mer balanserat mellan olika förmågor samt att det klarar av att levla upp ordentligt utan att bryta samman.
Håller med dig! Just nu ser det ut som att andra utgåvan innebär att den svenska regelboken synkas med den nuvarande engelska regelboken i upplägg och utformning. Vad jag har förstått är den delvis omstrukturerad, all errata är inkorporerad, den innehåller fler exempel och inkluderar även Det förlovade landet. Det är ett steg i rätt riktning, men en större revision är helt klart önskvärd.

Jag hade gärna sett en uppdelning i tre böcker:

I. Spelarens handbok
II. Spelledarens handbook
III. Kampanjbok/Sourcebook
 

Förstefadern

Veteran
Joined
3 Apr 2013
Messages
66
Härligt initiativ, Krister! Fortsätt gärna att önska/drömma; vi suger åt oss som små svampar. I februari ska vi ha ett möte där vi bland annat hoppas kunna spika en realistisk releaseplan för 2017 (även om det fortfarande är svårt då produktionsvillkoren ännu är ganska skakiga).

Som jag sa i en annan tråd kommer det förstås att bli en Symbaroum 2.0 en vacker dag men inte under 2017. Däremot vill jag passa på att fråga er redan nu: vad tycker ni andra om Kristers förslag att göra tre separata böcker? Är inte risken att det upplevs som väldigt dyrt att komma igång med en sådan lösning?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,232
Jag är tveksam. Om det hade varit startpunkten så inga problem, men om det bara är fråga om (huvudsakligen) en ompaketering hade jag nog avstått (hur praktisk den än vore), i varje fall i nuläget. Men visst, om tre år kan det hamna i ett annat ljus.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,040
Location
Sthlm
Det jag önskar:
1. Balansering är helt överflödigt. Det finns hundratals spel för den som gillar balans.
2. Förmågor för hjältar som börjat samla på sig ganska mycket erf. - de kanske kräver mästare i X antal förmågor för att man ska få börja köpa dem? Finns lite sånt i spelarboken men mer behövs på sikt.
3. Mer skog!
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Förstefadern;n218760 said:
Däremot vill jag passa på att fråga er redan nu: vad tycker ni andra om Kristers förslag att göra tre separata böcker? Är inte risken att det upplevs som väldigt dyrt att komma igång med en sådan lösning?
Jag hade personligen hoppats på att Spelarens Handbok även skulle innehålla Förmågor och Krafter från grundboken, just för att jag vill kunna lämna referensmaterial i mina spelares händer.

Jag har full förståelse för att det är svårt att motivera tre separata böcker vid första release av ett rollspel, men det har en så enorm funktionsbonus.

Just nu använder jag referenskort som Paul Baldowski gjort, av samma anledning: Jag använder min regelbok för att kolla upp monster och SLPs förmågor, och då vill jag helst inte lämna ifrån mig den (eller så använder jag PDF och då kan jag inte lämna över den), men jag förstår även att spelarna behöver ha en referens i händerna. Personligen är jag så kär i att använda dessa referenskort att jag skulle försöka lägga en layout som perfekt ämnar sig att klippa upp till kort om jag formaterade en rollspelsbok (alternativt släppa officiella referenskort).


Angående grundsystemet så håller jag med om att det finns en hel del grejer som kan förtydligas med en lite bättre struktur.

Framför allt är det en ganska stor mängd frågetecken kring systemets dualitet mellan hur SLP kontra RP hanteras. Detta är en stor unik mekanik, och jag känner att den dels förklaras dåligt och att stora delar av systemet inte skrivits med den i åtanke.

Till exempel:
  • Attributmodifikation är kärnan av systemet och bör förklaras tydligare (i den svenska regelboken är tabellen med attributmods svår att finna och som SL krävs det typ att du deschifrerar fiendeannotationen för att systemet ska klicka). SLPs Försvar känns dessutom bakvänt innan man helt greppat systemet.
  • En konverteringstabell mellan tärningsvärden och statiska värden borde visas för att förtydliga att vissa värden motsvarar varandra (frågan: Vad är dessa siffror bredvid fiendernas vapen?). Alternativt/Dessutom bör alla incidenter av tärningsvärden följas av statiska värden och tvärtom, där en konsekvent hantering drillar in motsvarigheten bland spelarna.
  • Förmågor, Krafter, Vapen, och särskilda regler bör skrivas mer uttryckligen från spelare, fiende, eller bådas vinkel - eller så bör spelledare informeras uttryckligen om att en hel del grejer kräver att man vänder på de beskrivna slagen (eller använd en annotation som inte är direktionell - alltså inte antar att jag är den som slår Diskret eller Vaksam, utan bara säger att det ena moddas av det andra). Helt enkelt gå igenom systemet och läs förmågor som om ni vill använda dem för en SLP och läs monstruösa särdrag som om ni vill använda dem som spelare, så bör ni stöta på en hel del frågetecken.
  • Regler och förmågor som kräver ett individuellt slag (Viljestark för att använda en mystisk kraft, Kvick för att ställa sig upp) behöver antingen skrivas om eller ha särskilda riktlinjer för hur SL ska hantera SLPs som använder dem. Detta är bland de vanligaste frågorna som dyker upp: Ska jag slå för SLPs som använder magi? Vad händer när en SLP försöker ställa sig upp? De officiella svaren hittills har oftast varit "Gör som du vill" vilket jag tycker visar på att något är bristfälligt.
  • Öppningen av regelsystemet borde ha två identiska karaktärer speglade mellan varandra, med den enda skillnaden att den ena är en RP och den andra är SLP - med tabellerna för attributmods och tärningsvärden/statiska värden mellan dem - för att verkligen göra det klart för alla inblandade hur man ska läsa en SLP-karaktär och hur det ser ut när man konverterar från den ena sidan av systemet till den andra.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
Förstefadern;n218760 said:
Som jag sa i en annan tråd kommer det förstås att bli en Symbaroum 2.0 en vacker dag men inte under 2017. Däremot vill jag passa på att fråga er redan nu: vad tycker ni andra om Kristers förslag att göra tre separata böcker? Är inte risken att det upplevs som väldigt dyrt att komma igång med en sådan lösning?
Jag tror inte det behöver bli så dyrt. I Spelarens handbok samlas allt som behövs för att kunna skapa en rollperson och spela den genom olika situationer, samt viss information om settingen (det som en invånare i Ambria rimligtvis bör känna till). Som LordXaras skriver har det en stor funktionsbonus. Jag märker en väldig skillnad på spelare som har läst regelboken och de som inte gjort det. I princip räcker den här boken även för en SL som vill testa systemet eller som kanske bara vill köra några färdiga äventyr. Sedan kanske spelarna kan lägga ihop pengar och köpa nästa bok til sin SL:

Spelledarens handbok och kampanjboken kanske kan slås samman. I den finns allt som behövs för att leda spelet i Symbaroum, inklusive djupare och bredare information om settingen (gärna som inbjuder till att skapa egna kampanjer), alternativa, avancerade regler samt råd och tips. Texter som "Skattletande i Davokar" passar utmärkt i en sådan här bok. Sist men inte minst en stor sektion med monster och användbara SLP.
 

secondFANFARE

Veteran
Joined
15 Aug 2015
Messages
59
Mina önskemål är

1. Fokusera på Törnetronen, de kampanjböcker som släppts hittills har varit underbara när det gäller att bygga världen och att föra den intressanta metaplotten framåt. Gör också gärna sidoäventyr av olika slag, som Kopparkronan, och ge dessa kopplingar till metaplotten för att hjälpa till att bygga ut den.

2. Mer information om Ambriernas och Barbarernas kultur, samhällen och sätt att leva. Sen små saker som heraldik, hur ser de olika husens vapensköldar ut etc.

3. Slutför romanserien. De har varit mycket underhållande att läsa och fungerat utmärkt för att hjälpa till att bygga världen.

Ser fram emot ett fantastiskt 2017!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Förstefadern;n218760 said:
Däremot vill jag passa på att fråga er redan nu: vad tycker ni andra om Kristers förslag att göra tre separata böcker? Är inte risken att det upplevs som väldigt dyrt att komma igång med en sådan lösning?
Jag har, tror jag, aldrig haft en spelgrupp där folk kunnat tänka sig att läsa igenom böckerna till spelen vi spelar, så jag ser nog inte riktigt poängen. Jag har alltså inte haft spelare som läst regelboken. De flesta spelare jag haft har inte lagt ner någon nämnvärd tid alls utanför själva spelmötena.

För min del känns det mest som något som skapar merarbete för Järnringen och merkostnad för spelare/spelledare. Jag föredrar kompletta grundböcker (utan box); jag gillar att kunna köpa EN produkt och sedan känna att allt övrigt är frivilliga investeringar. Det är också därför jag förordar att man skriver in svaren på metaplot-hemligheter i grundboken etc.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Hmm, vad olika det kan vara mellan grupper. Jag har aldrig SL en grupp där inte SAMTLIGA har läst grundboken. Skulle aldrig falla mig in och göra det. Det är tillräckligt mkt jobb som SL ändå, om inte spelarna är investerade nog att lägga en helg på att åtminstone förstå världen kan det lika gärna kvitta. Den typen av spelare vill jag inte spela med.

Anyway. Jag önskar mig en SL-bok med allt kring. Årstider. Vapensköldar. Massa kartor över olika ställen. Info om alla barbarstammar. All bakgrundshistoria. Högtider. Sådant.
Ett bestarium hade varit kul, men mest för sakens skull. Vi spelar törnetronen, och mkt mer tid för annat blir det inte, så jag har ingen större egentlig nytta av 400 varelser jag aldrig kommer använda.

En fråga till förstefadern: Vad innebär det att "produktionsvillkoren" är ganska skakiga?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
krank;n218888 said:
För min del känns det mest som något som skapar merarbete för Järnringen och merkostnad för spelare/spelledare. Jag föredrar kompletta grundböcker (utan box); jag gillar att kunna köpa EN produkt och sedan känna att allt övrigt är frivilliga investeringar. Det är också därför jag förordar att man skriver in svaren på metaplot-hemligheter i grundboken etc.
En av mina tankar med uppdelningen är just att alla ska kunna köpa EN produkt, som innehåller allt de behöver ha för att spela Symbaroum. Eftersom den innehåller hela spelmekaniken och grundläggande information om spelvärlden, går det även att spelleda utifrån den. Men om man vill ha större djup, alternativa regler, monster utöver de som är beskrivna i äventyren och bättre förutsättningar att bygga egna kampanjer, då måste SL investera i bok II (eller att gruppen lägger ihop till den boken och ger den till SL).

En fördel med upplägget är att bok I kan göras mer tillgänglig/enklare och förhoppningsvis locka fler spelare till att köpa och läsa den. Dessutom innehåller den ingen hemlig information utan det är fritt fram för spelaren att bläddra var de vill i den. De riskerar inte heller att stöta på överflödig och potentiellt förvirrande information.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
Platon;n218897 said:
Hmm, vad olika det kan vara mellan grupper. Jag har aldrig SL en grupp där inte SAMTLIGA har läst grundboken. Skulle aldrig falla mig in och göra det. Det är tillräckligt mkt jobb som SL ändå, om inte spelarna är investerade nog att lägga en helg på att åtminstone förstå världen kan det lika gärna kvitta. Den typen av spelare vill jag inte spela med.
Jag är inte fullt lika hård mot mina spelare men jag håller helt klart med dig om principen. Både som spelare och som spelledare får man ut så mycket mer av Symbaroum om alla har åtminstone hyfsad koll på reglerna och settingen. Den tiden det tar för spelarna att läsa in sig på reglerna är värd enormt mycket under spelsessionerna.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Håller väl generellt med de flesta andra här inne. :)

Min önskelista:
  1. Kampanjbok/Spelledarebok/Bestiarium
  2. Mer Törnekronan
  3. Mindre äventyr
Det är främst 3 jag skulle vilja pusha lite extra på. Nidningsnatt är ett fantastiskt litet äventyr tycker jag, för att vara ett så kort ett. Jag tycker ni Järnringen borde ge ut massor fler såna. Säg ett i månaden. Och varje sådant beskriver en liten plats. Känd eller okänd. Med ett litet äventyr. Både för oss att få en bättre bild på världen och för er att hålla oss hooked ;)
Säg att ni gör ett där ni beskriver Haganors Kolonner. Ett annat då ni jagar en typisk Davokar-best. Ett annat där ni presenterar en kult någonstans. En annan beskriver ni en artefakt och några komplikationer för att få tag på den. Era äventyrsfrön i VV och HH är riktigt bra. Fyll ut några såna på en eller två sidor med nån NPC med stats och nån cool skatt. :)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
+1 på idén med korta äventyr. Det hade passat grupper som de jag är SL till alldeles utmärkt. I snitt spelar vi högst en gång i månaden. Lagom till jul kanske man kan önska att äventyren från januari till november samlas i en tryckt bok? :)
 
Top