Syftet med strid i rollspel

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Funderade över hur jag kan systematisera förekomsten av strid i rollspel som stöd till mitt SLande/skrivande och kom fram till följande tre:
(Och nu pratar jag om den form av strid som är en del av någon slags färdiga scenarion)

1) Stämning/spelvärldsillustration. Typiskt ett sätt att visa saker som "skogen är farlig att färdas genom" eller "de kriminella i staden är helt hämningslösa och ger sig på vem som helst".

2) Klargöra maktbalans. Det angränsar till 1 men har ett mer specifikt syfte. Ofta för att visa en viss fiendes förmågor eller överlägsenhet. Kan också ha betydelsen att visa RPna/spelarna att "den här vägen kommer ni inte fram med våld".

3) Utmaning/spänningsmoment/drama. Det skulle gå att dela upp dessa i tre antar jag men jag väljer att klumpa ihop dem här. Ofta strid som utlösare av intrig - en viss fiende som besegras eller ett hinder undanröjs med våld för att nå ett mål.

Sen skulle man också grovt schematiskt kunna dela in strider i svårighetsgrader; lätt - medel - svår, sen vad det innebär beror så klart på tema och system.
Men jag tänker att man skulle kunna kombinera ihop detta och på så vis få någon form av tabell som skulle kunna användas för att tydliga vad som passar var i ett scenario.

Men kanske är jag ute och cyklar. Finns det fler eller bättre sätt att kategorisera strider och deras syften?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag förstår att det också finns:

4) Möten vars syfte är att beskatta rollfigurernas resurser och försvaga rollfigurerna, så att de inte är 100% när de kommer fram till (3).

Själv tycker jag det är en dålig idé.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Jag förstår att det också finns:

4) Möten vars syfte är att beskatta rollfigurernas resurser och försvaga rollfigurerna, så att de inte är 100% när de kommer fram till (3).

Själv tycker jag det är en dålig idé.
Om jag ska vara lite elak så känns det i en hel del äventyr jag läst också som att det finns

5) Fylla ut äventyret, eftersom författaren inte kom på något intressantare sätt att hindra rollpersonerna från att nå slutet för snabbt…

Och kanske också:

6) Tillfredsställa de spelare som förväntar sig minst en strid per spelmöte.


Men jag är inte 100% säker på att mina två förslag här passar jättebra in på vad Bifur egentligen var ute efter med tråden =)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Men jag är inte 100% säker på att mina två förslag här passar jättebra in på vad Bifur egentligen var ute efter med tråden =)
Det är bra att få upp undantagen och avarterna, så kan man vara tydlig med att man bortser från dem sedan.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Men jag är inte 100% säker på att mina två förslag här passar jättebra in på vad Bifur egentligen var ute efter med tråden =)
Inte direkt 😀. 5an är ju en ren avart, 6an går ju in under någon av de andra i så fall.

Men jag är så klart ute efter ett system som låter mig värdera förekomsten av strider i min egen prepp och svarar på frågan vad åstadkommer denna striden här? Och att det ska kunna användas oavsett om man avskyr eller älskar det som fenomen i rollspel.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Jag förstår att det också finns:

4) Möten vars syfte är att beskatta rollfigurernas resurser och försvaga rollfigurerna, så att de inte är 100% när de kommer fram till (3).
Strid som utnötning? Hm, jo, det förekommer så klart men passar det ofta inte in i 1 eller 3? Vad vore skälet till att ha det som egen kategori?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
En sak jag gillar med din tanke är att om man slarvigt har mycket strider av typen 4-5-6 så vänjer sig spelarna i att lösa konflikter med våld, och att det går bra. Så när man då skickar fram en mer utmanande situation, där spelarna behöver vara lite listigare, så kanske de av ren vana inte begriper det.

Men om du som DM håller dig till 1-3 då lär dina spelare ganska snabbt begripa att de ska vara rätt försiktiga!

Jag tror du ska dela upp din #3 i fler kategorier!
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Strid som utnötning? Hm, jo, det förekommer så klart men passar det ofta inte in i 1 eller 3? Vad vore skälet till att ha det som egen kategori?
Jo, kanske, i bästa fall! Jag har inte hittat på det själv utan fått det förklarat för mig av 5e-DMs.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
313
Ibland är ju strid det som är roligt med själva reglerna, eller i alla fall det som reglerna främst är designade för. Ibland är reglerna för "allt annat" ganska luddiga eller vaga, men för strid konkreta och tydliga. Ofta slås många tärningsslag i strid, få annars. Regelsystemet får i någon mån sträcka på benen vilket gör att strid nästan är själva huvudpoängen med regelsystemet. Etc.

Så 4) eller 7) eller var vi är,
"För att det är [extra] kul [på grund av reglerna]". (fast det kanske hamnar utanför eftersom det inte handlar om rollspel eller världsbyggande, utan mer spelmekanik)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag tycker att du har missat den viktigaste:

8) Det är den mest rimliga konsekvensen. För att spelvärlden ska vara logisk så behöver det finnas personer/varelser som är beredda på att använda våld för att hindra/söka upp rollpersonerna ibland. Det är etablerat att de våldsamma minotaurerna är rätt beskyddande av sin kristallbägare, det vore superkonstigt om det inte stod en grupp våldsamma minotaurer, beväpnade till tänderna och bevakade den. Ni fuckade med cyberlönnmördarna, klart de kommer efter er.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Jag tycker att du har missat den viktigaste:

8) Det är den mest rimliga konsekvensen. För att spelvärlden ska vara logisk så behöver det finnas personer/varelser som är beredda på att använda våld för att hindra/söka upp rollpersonerna ibland. Det är etablerat att de våldsamma minotaurerna är rätt beskyddande av sin kristallbägare, det vore superkonstigt om det inte stod en grupp våldsamma minotaurer, beväpnade till tänderna och bevakade den. Ni fuckade med cyberlönnmördarna, klart de kommer efter er.
Jo, jag klurade på den typen. Skulle kanske inte den gå in under 1?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jo, jag klurade på den typen. Skulle kanske inte den gå in under 1?
Fast jag tycker ändå att det kan vara en skillnad mellan att det finns orcher i Heimdalsklyftan för att det blir stämningsfullt och för att det annars blir inkonsekvent om de inte finns där. Eller, det hade varit så passande om det var en uråldrig demon som vaktade ruinen, men jag tänkte inte på det när jag förberedde och nu blir det konstigt/ologiskt om jag bara slänger in en.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Jag tänker att den typologi @Bifur jagar borde vara beroende av vilken roll våldet spelar i det givna rollspelet. Strid får en roll om systemet är dödligt (lågnivå OSR; Phoniex Command) och en annan roll om det inte är det (DnD5, i alla fall som jag och många andra kör det). I Under hill, By water kan rollfigurer inte ens dö. Och stridssystemer är väldigt rudimentärt.

En annan aspekt att väga in borde vara combat as sport vs combat as war. Den dimensionen av designen påverkar vad SL kan åstadkomma för effekter i spelet med strider.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
...ett hinder undanröjs med våld för att nå ett mål.
Det där är det vanliga när jag spelar. Rollfigurerna tar till vapen för att uppnå något. Eftersom vi använder regelsystem där strid är farligt vill rollfigurerna dock oftast undvika strid. Tror inte vi haft mer än 7-8 strider på 34 spelmöten i den nuvarande kampanjen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
9) Strid som taktiskt moment. Det behöver inte bara vara spänning - det kan vara ett sätt att få spelarna att känna att de bemästrar systemet. Det är en himla skillnad att jubla när man slår en crit mot tillfredsställelsen att känna att man använt sina förmågor på ett bra sätt.

10) Spelarna tar ut sin frustration, antingen genom att de har fått för lite information från spelledaren så de känner att de måste ge sig på någon för att komma vidare eller så har det gått så dåligt för dem att de måste få avreagera sig.

[edit] Jaha. Jag missade vad @soda skrev. Så 9:an är redan nämnd.
 
Last edited:
Top