Nekromanti Syftet med attribut

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Jag sitter och överväger huruvida jag ska ha med attribut eller inte i mitt spel, och började tänka lite på vad syftet med attribut är. Bör de ge en bonus eller vara avgränsande - Ska värdet i Rörlighet ge extra tärningar till mina slag i Hoppa, eller begränsa antalet träffar jag kan få i Hoppa (i fallet med tärningspool)?

Jag lyckas inte riktigt komma fram till vad jag tycker är bäst. Eller finns det ytterligare användning för det, som jag förbiser här (misstänker att så är fallet)?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Finns inget som är bäst emm. Attribut är bra för det ger en grundförutsättning för saker i spel. Dvs. det är sannolikt att alla kan göra grundläggande saker som att hoppa, klättra, tala lite för sig osv. och där kan en sorts 'grundchans' (exakt term från ex. gamla Drakar och Demoner faktiskt) vara vettig.

Min erfarenhet från spel som bara har färdigheter (ie. inga attribut eller grundegenskaper) är att det skapas "grundegenskapsfärdigheter" som löser ung. samma saker som grundegenskaper löser. Jag tänker på saker som att motstå gift eller lyfta tunga saker, den typen av grejor.

OM du har med attribut (grundegenskaper) så skall de spela roll. Annars kan du skita i dem tycker jag. Finns de bara där för att vara uträkningsverktyg för andra värden i spelet så skit i dem och gör så man köper de här uträknade värdena direkt istället. Spel som gör attribut bra emm är Warhammer (2nd ed) och World of Darkness. I båda spelen så ger vissa egenskaper uträknade värden vilket är lite 'meh' men jag kan leva med det för de länkar bra till färdighetssystemet.

Cog.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,940
Location
Ludvika
Jag gillar när både attribut och färdigheter väger in i ens färdighetsslag, eller kanske där man kan ersätta färdighetsslag med attributslag fast bara när det kommer till mer grundläggande funktioner inom färdigheten.

Detta för att jag gillar att kunna göra en rollperson som inte är tränad på något specifikt, utan bara allmän vältränad och kvicktänkt och allt sånt där som alltså kan klara sig bra ändå i de flesta situationer, men saknar den där spetskunskapen som kommer med faktisk ämnesträning och utbildning. En sån här person skulle då alltså ha höga attribut men bara några få, kanske rätt låga färdigheter färdigheter.

Samtidigt gillar jag att kunna göra fokuserade, specialtränade rollpersoner också. Folk som är experter inom sina områden. Dessa har istället ofta en bunt riktigt höga färdighetsvärden och ytterligare en bunt ganska höga färdighetsvärden, men saknar den "all around"-kapacitet som den första typen av karaktärer har.

Den typ av spel där attribut och färdigheter både balanserar och täcker upp för varandra tycker jag brukar ge exeptionella möjligheter att komponera den rollperson man har i huvudet (beroende på reglerna i övrigt).
 

P@n

Veteran
Joined
12 May 2009
Messages
72
Location
Stockholm, haninge, vändelsö
Jag tycker de gör en till vättig sak. Det säger lite vad spelet ibland handlar om. Om det finns en mängs fysiska atributer vet man som spelare att det finns mycket regler och färdigheter kring strid. Medan om atributen "manipulera (kommer inte på vad det brukar vara)" finns med vet man att det också handlar mycket om det.
Det säger helt enkelt väldigt bra vad spelet handlar om.

Däremot måste jag säga att personligen vääljer jag spel utan atributer. Tycker jag klarar mig utan dem. Men detta är bara min egna åsikt.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,040
Location
Sthlm
Jag gillar tanken mer än genomförandet som Unknown Armies använder.
Där styr attributet hur mycket du kan ha i färdigheterna. Du slår också alltid mot attributet, och lyckas bättre om du även kommer under färdighetsvärdet. Typ.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
cogitare;n141572 said:
OM du har med attribut (grundegenskaper) så skall de spela roll. Annars kan du skita i dem tycker jag. Finns de bara där för att vara uträkningsverktyg för andra värden i spelet så skit i dem och gör så man köper de här uträknade värdena direkt istället. Spel som gör attribut bra emm är Warhammer (2nd ed) och World of Darkness. I båda spelen så ger vissa egenskaper uträknade värden vilket är lite 'meh' men jag kan leva med det för de länkar bra till färdighetssystemet.
Jag har arbetat fram ett tidigt förslag nu där, i stil med Mutant År 0 och Shadowrun, tärningspoolen består av färdighet + kopplat attribut. Vill du Övertala någon att göra något rullar du Övertyga+Vilja. Vill du Springa ikapp bilen rullar du Springa+Fysik. Vill du skjuta någon i ögat med bazooka rullar du Skjuta gevär+Fokus (preliminärt namn). Sedan används de också för att ta fram Försvar, Överblick (för att öka sitt initiativ i strid), och Initiativ med. Överväger att dessutom låta det vara någon slags spärr för hur högt ditt färdighetsvärde inom ett område kan vara. Exempelvis att du inte kan ha ett FV mer än dubbelt så högt som den kopplade färdigheten. Men får se om jag faktiskt kommer använda det.

Du kan också falla tillbaka på attributet om du inte har en viss färdighet (så länge det inte är attributet Kunskap), men då får du inte avsätta några tärningar (se här för diskussion om det).
 
Top