Nekromanti Sword & Sorcery

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
Hej!
Är det någon som har köpt/kollat Relics & Retuals och Creature Collection???

Kauris
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Jag har båda dessa, samt "Scarred Lands Gazetteer". Jag måste säga att jag är mycket nöjd med samtliga böcker.

Creature Collection innehåller många roliga kreatur, både sådana som passar till kanonmant och sådana man kan bygga hela kampanjer kring. Stor variation, alltså.

Relics & Rituals är också väldigt varierad. Dels så finns det massor av besvärjelser och magiska föremål som rollpersoner kan ha nytta av, dels ett gäng som gjorda för mäktiga spelledarpersoner. Allt är välgjort också.

Det roligaste med ovanstånde böcker är dock sättet som världen (Scarred Lands) presenteras. Det är små infobitar och berättelser instoppade här och där i texten, saker som antyder mer än de berättar. Jag gillar sådant, men jag vet vissa som hatar när författarna är "hemliga av sig".

Scarred Lands Gazeteer köpte jag faktiskt idag och har inte hunnit kolla igenom ordentligt. Stor fyrfärgskarta fick man med i alla fall, och beskrivningarna av länder och områden är korta och inspirerande (boken är ju bara ett 30-tal sidor tjock, så de fick väl inte plats med mer). Förutom info om länder etc finns det även en lite mer detaljerad historik över världen, samt info om högtider, organisationer och liknande.

Jag anser att alla tre av böckerna är klart köpvärda! Iofs är Gazetteer meningslös om man inte vill spela i Scarred Lands, men de andra två böckerna går utmärkt att använda i vilka kampanjer som hellst.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Creature Collection, tja, jag minns att det var en djäkla massa hype om det supplementet strax innan det skulle släppas. *Personligen* upplevde jag boken som en besvikelse då den mest innehöll bizarra knasmonster och halvskumma kopior av standard D&D varelser. Jag har nog heller aldrig sett ett rollspelssupplement innehålla så många horribla och sunkiga svartvita teckningar heller. Jo föresten, gamla svenska rollspelet En Garde. Gör dig en tjänst och investera i MM och Monsters of Faerûn i stället. WotC kan monster som inga andra. White Wolf/Sword & Sorcery kan hålla sig till sina uppsminkade och fjolliga vampyrer i stället, det är ju de bra på ;)

Relics and Rituals har jag inte själv men på nätet verkar det som den allmänt anses vara bättre än CC. Inte en chans att jag köper något mer från Sword & Sorcery dock.
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
Vad är en gazetteer? (ngt OT)

<I>Jag har båda dessa, samt "Scarred Lands Gazetteer". </I>

En gazetteer verkar vara en kampanj/världs-bok? Varför heter inte nya Forgotten Realms boken gazetteer?
Meningslös fråga kan verka, men jag undrar verkligen.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Re: Gazette

Exakt, en nerbantad "första titt" på världen i fråga. Det kommer släppas en fullflängd, hårdinbunden, mångsidig världsbok till Scarred Lands nästa år.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Vad är en gazetteer? (ngt OT)

Enligt www.m-w.com: <blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Main Entry: gaz·et·teer
Pronunciation: "ga-z&-'tir
Function: noun
Date: 1611
1 archaic : JOURNALIST, PUBLICIST
2 [The Gazetteer's: or, Newsman's Interpreter, a geographical index edited by Laurence Echard] : a geographical dictionary; also : a book in which a subject is treated especially in regard to geographic distribution and regional specialization
<p><hr></blockquote><p>
/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Kollade in dem och blundade sedan. Inte mycket att hänga i julgranen, förutom som pynt då möjligvis. Framsidorna var ändå ganska fina, fast innehållet höll inte måttet.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Jag förstår inte reaktioner som denna! Vad exakt är det som är så hemskt med böckerna? Visst, en del bilder är skabbiga värre, men andra är extremt snygga och texten är i mina ögon lysande. Kan du, König, och ni andra som tycker böckarna är dåliga, motivera er lite närmre?

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Min reaktion bygger främst på att jag inte är någon fan till supplement överhuvud. Men då dessa är nödvändiga tycker jag att de skall ha en viss klass eller att behovet av dem existerar eller gör dem essentiella.
Vilket jag inte tycker att just denna produkt levde upp till, varken i klass eller som nödvändig att innehava; eftersom det redan finns tillräckligt många (om inte för många) liknande supplement på marknaden.
Men vill man kunna välja och vraka i överflöd så får man gärna köpa denna och alla andra liknande produkter. Jag säger bara att jag inte skulle göra det, och tycker att andra bör tänka efter en extra gång innan de går till affären!
Men alla har sin smak.

"When the DM laughs it is already to late"
 
Top