Sword & Sorcery - Vad är bra?

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag gillade inte Neveryon-böckerna (Delany) personligen, men är man ute efter maximalt litterär S&S är det väl dit man ska.

Gränsen mellan Sword & Sorcery och Planetary Romance kan vara flytande, men Leigh bracket är en klassiker där, som i Sea-Kings of Mars. C. J. Cherryhs Gate of Ivrel-serie är väl också formellt sett SF, men...
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Mnää, det är mer samma sorts sorts tidigfantasy som Lord Dunsany, E. R. Eddison och Clark Ashton Smith. Den följer inte riktigt S&S-mallen.
När det kommer till Clark Ashton Smith så tror jag att fler av hans historier brukar räknas som en del av S&S genren
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
Några mindre kända verk som inte nämnts i tråden är Elak of Atlantis av Henry Kuttner och senare barbarian fantasy från sextio- och sjuttiotalet som Brak the Barbarian av John Jakes och Kothar: Barbarian Swordsman av Gardner Fox, eller varför inte Thongor of Lemuria av Lin Carter. Novellerna om Brak är faktiskt överraskande intressanta, medan Kothar är mer som He-Man med sex och våld och Thongor är i alla fall entusiastiskt skriven och det är inte varje dag man ser en barbar som flyger luftskepp och tampas med dinosaurier.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
När det kommer till Clark Ashton Smith så tror jag att fler av hans historier brukar räknas som en del av S&S genren
Ja, det är nog litet beroende på vilka. De har ett rätt brett spektrum.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
Finns det någon bra S&S som är skrivet nyligen? Eller ja, under 2000-talet?
Det har börjat dyka upp mer och mer av det tack vare självutgivna författare som ger ut digitalt. Ett bra sätt att hitta författare är att kika på magasin som Tales from the Magician's Skull och Savage Realms Monthly. Min personliga favorit bland modern Sword & Sorcery är William "Bill" Kings självutgivna böcker som Kormak Saga, Terrarch Chronicles och Sky Pirates. Bill King är inte ett okänt namn inom svenska rollspelskretsar i och med att han skrev för Chronopia och Mutant Chronicles
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
The Witcher är åtminstone granne med Sword & Sorcery.

Men ja, det är en intressant tanke hur "Neo-S&S" skulle se ut. Shev&Javre-berättelserna i Abercrombie's Sharp Ends pekar ditåt, liksom delar av Malazan Book of the Fallen (allt med Icarium eller Karsa Orlong).
 
Last edited:
Top