Sword & Sorcery - Vad är bra?

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
343
Location
Södertälje/Uppsala
Trådarna om sexism i sword & sorcery väckte min nyfikenhet för en genre som jag mest skådat på håll och aldrig riktigt vågat närma mig. Som mest har jag ögnat igenom en del rollspel på ämnet, den egentliga skönlitterära delen tycktes oöverskådlig och aningen svår att ta sig in i.

Så, var ska man börja? Jag har alltid tyckt Moorcocks verk ser intressanta ut på håll, kanske där? Det var en del diskussion om feministisk s&s i den andra tråden, något där som är läsvärt?

Jag slipper helst rasism och sexism, som jag förstått ska prägla t.ex. Howards alster. Även om jag förstår att det kan vara svårt att undvika i en del äldre verk.
 
Last edited:

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Robert E Howard - Conan, Kull, Solomon Kane
Jag tycker nog man bör läsa Howard för att verkligen ha koll på S&S, och även om det finns rasism och sexism där så är det inte kärnan i berättelserna. Ska du bara läsa en Conan-historia så föreslår jag The Tower of the Elephant eller Red Nails.

Catherine L Moore - Jirel of Joiry
Den bästa berättelsen är The Black Gods Kiss.

Fritz Leiber - Fafhrd & Grey Mouse
Sikta på några av de tidigast utgivna berättelserna.

Michael Moorcock - Elric, Hawkmoon, Corum
Det har kommit en herrans massa Elric, det som är mest relevant som dekonstruktion och utveckling av S&S är de tidigast utgivna berättelserna.

Karl Edward Wagner - Kane

Charles Saunders - Imaro
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag har inte läst så mycket, egentligen, och är nyfiken på vad experterna kommer att säga.

Det jag har läst har allt varit gubbigt. Men, om man kan stå ut med det: både Moorcock och Howard är riktigt bra skribenter med en bubblande kreativitet. Anderson (om han nu kvalar in här) är också bra, men svårt anfäktat av hebefili. Lieber tycker jag är rätt trist (och lyckas tom vara efebofil). Läser Gygax (!) just nu, det är bättre än vad jag trodde faktiskt, ska skriva recension med tiden.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Börja med Moorcock och läs hans Elric grejer i publiserings ordning. Bästa S&S:en!
Jo, jag är böjd att hålla med. Eller snarare, jag tror att Moorcock är den av de namn som nämnts hittills som har störst konstnärligt djupt, om det inte är att svära i kyrkan i den här tråden. Tycker ändå att Howard är den man ska läsa först, det räcker med ett par noveller så fattar man grejen - @terje s tips är bra!
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
"The Dying Earth" av Jack Vance skulle jag vilja klassificera som Sword&Sorcery (även om det inte är en alldeles självklar klassifikation) och rekommenderar den starkt.
Även "Cugel's Saga" och uppföljaren "Eyes of the Overworld" av Vance, som utspelas i samma värld som "The Dying Earth" kan nog räknas som S&S.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Bland det bästa jag läst om genren är ändå det Ron Edwards skriver i Sorcer & Sword-supplementet till rollspelet Sorcerer. I moderna iterationer fokuseras alldeles för mycket på världskartor och en sorts Tolkienifiering av de här berättelserna, som inte finns i källmaterialet. Det är något Edwards tar fasta på.

Annars tänker jag sälla mig till Conan-kören. Howards Conan håller väldigt väl än idag!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
En grej som jag tycker Mongoose Conan-rollspel tar upp på ett bra sätt är att barbaren sällan har särskilt bra förutsättningar när ett nytt äventyr börjar. Det kan också utspela sig lite när som helst i hans tidslinje och struntar i allt vad kronologi heter. Oftast är det mest en ursäkt för att tvinga in barbaren i nya dumheter.

Såhär beskrivs en fördel med detta (i rollspelssammanhang):

"[Y]ou can quite reasonably assume that several months have passed between adventures - certainly sufficient time for the characters to have spent or lost all their ill-gotten gains from their last quest. Likewise, their equipment may well have altered. [...] Looking at the first few stories in chronological order, Conan has the following equipment at the start of each story:

- Cheap tunic, loincloth, belt, sword
- Loincloth, sandals, belt, sword
- Nothing save loincloth and tunic
- Sword, helmet, mail armour
- Broadsword, full armour
- Loincloth, plumed head-dress, sword, and an entire tribe of savage followers
- Sword, mail armour, cloak, and a mercenary's pay
- Loincloth and sword
- Nothing save a loincloth - he is nailed to a cross
- Ragged nomad robes, sword"

Det här är en av grejerna jag älskar med framförallt Conan, i genren. Det är hela tiden högt tempo, och du vet aldrig riktigt vad du har att vänta dig. :)

Lätt fånget, lätt förgånget!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Jag slår som vanligt ett slag för Tomoe Gozen, s&s i ett fiktivt Japan med Tomoe Gozen i huvudrollen (funnits på riktigt). Riktigt jävla bra rakt igenom och stark feministisk s&s. Bland det bästa jag läst öht. Finns nog tyvärr inte i tryck men finns dom ebok. Författaren Jessica Amanda Salmonsson har också varit redaktör för antologierna Amazons 1 och 2, som är typ s&s av kvinnliga författare med kvinnor i huvudrollen.

Annars skulle jag faktiskt säga: börja med Karl Edward Wagner, sjukt underskattad och bortglömd och en av de absolut skickligaste författarna inom genren. Darkness Weaves eller Bloodstone är nog bra platser att starta på.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Egentligen, bästa tipset är att skaffa Sorcerer & Sword, den är värd priset bara utifrån bibliografin i den. Men är över huvud taget nog det bästa och mest insiktsfulla som skrivits om genren.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Finns det någon bra S&S som är skrivet nyligen? Eller ja, under 2000-talet?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Det mesta som kommer ut i dag är pastischer av amatörförfattare, typ fan fiction. Men det finns två magasin som håller hyfsad kvalitet: Skelos och Tales from the Magician's Skull.
plus Worlds Without Master, men den är nog nedlagd eller på paus nu. (Mer fanzine men jag gillar den skarpt)
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
534
Location
Mörkmården (småland)
Fler karaktärer än vad som är brukligt med S&S men "Throne of the Crescent Moon" av Saladin Ahmed känns definitivt som om att den passar in i en modernare version av genren.

Och folk har sagt att Anthony Ryans "Blood Song" också passar in och att jag borde läsa.
 
Top