Sword n' board i CoC7

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Är inte sköld bara skydd i Cthulhu Dark Ages, eller minns jag spelet fel? Vad är regeln du vill komma bort ifrån egentligen?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Okej, här är dealen.

Spelet måste inte simulera aktiviteten "jag flyttar skölden för att blocka" som ett separat steg i strodsproceduren, komplett med tärningsslag och olika siffror kring det. För en traditionell simulationist - och spelar man BRP är man väldigt nära mittfåran av simulationistiska rollspel - kan detta kännas helt ovant och närmast märkligt.

Det är den bästa ledtråden jag kan ge. Jag kan ju inte Invictus(?) exakta regler, och vill heller inte sätta mig in i dem.

Men ett illustrativt exempel för att visa denna idé omsatt i praktisk handling:

Tag Warhammer Fantasy Role-Play.

En lätt rustning typ läder skyddar 1 poäng, en medeltung rustning typ ringbrynja skyddar 2 och tung plåtrustning skyddar 3. Har du sköld ökas skyddet med +1. That's it. Inga slag. Inga separata steg i stridsproceduren. Och framför allt: sköldar ger viss nytta utan att 1) kännas helt övermäktiga och utan att 2) långsamma ner spelet nämnvärt.

Visst kanske en sköld är mer användbar än så i verkligheten, men nu är ju inte syftet med Warhammer att skapa en värld där sköldar är helt givna livräddare som alla släpar på i tid och otid. Utan snarare är syftet att skapa en värld där du inte känner dig tvingad leta upp en sköld. Så ställ dig frågan: vill du skapa en värld där du likt en verklig romersk legionär närmast känner dig naken och hjälplös utan din scutum, ja då ska du använda ett stridssystem där det går mycket långsammare att slå ihjäl en sköldbärare. Men har du inte det syftet ska du ifrågasätta sköldreglerna och byta ut dem mot något som bättre passar dina syften.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Letade i arkivet och det finns en 7e version på sköldar i det som heter Cthulhu through the ages.

Using Shields Shields may also be used as a weapon in their own right, using the Fighting (Shield) skill. With a successful attack, a shield deals the damage indicated under the Damage column on Table 2: Shields. If a shield is equipped with a spike, it deals an additional 1D3 damage.

A shield provides additional armor to the person using it. The shield gives protection equal to the shield’s Armor value (see Table 2: Shields). When the shield-user elects to dodge in response to an attack, they are using the shield to block the blow, and they should use their Fighting (Shield) skill instead of their Dodge skill, and so gain the value of the shield’s armor even if they fail to win the bout of combat. Where the shield user elects to fight back rather than dodge an attack, if their opponent wins the combat with a draw (both achieve the same level of success) then the shield user also benefits from their shield’s Armor value. However, if the attacker wins the combat outright (gaining a higher level of success than the shield-using opponent), then the blow has struck past the shield (the shield provides no protection against this attack).

A shield user may, at the start of the combat round, announce that they are only defending this round (they forego all other actions and will attempt to dodge every attack). In this situation the shield user gains a bonus die to each of his or her Fighting (Shield) rolls for that single round of combat. Essentially, the shield-user is doing all they can to anticipate and block blows, rather than looking for an opportunity to strike their attacker. This is particularly effective if trying to defend something, such as covering another person
Även detta systemet kommer så klart sakta ner striderna eftersom sköldbärare kommer tåla mer skada i genomsnitt men inte på det viset att det genererar fler slag.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Det går att undvika slå - parera cyklen genom att hantera skölden på ett annat sätt - som ett övertag dvs en bonustärning.

Om någon med sköld slåss mot en person utan sköld får sköldbäraren en bonustärning.
om båda har sköld får ingen bonustärning. Dvs i fallet då 2 riddare slår mot varandra och båda har sköld så funkar strid som vanligt.

Själva sköldanvändandet sker i bakgrunden eftersom varje stridsrunda i vilket fall består av finter och slag.
Om man inte vill att skölden ska användas "realistiskt"/simulationistiskt - vilket ju är att göra striden "tråkigare", dvs säkrare för användaren - tycker jag det låter som en utmärkt lösning. Man behöver inte ens vikta det så att övertaget bara är defensivt, för en av sakerna en sköld gör är ju som sagt att låta en vara mer aggressiv ostraffat.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Är det alltså fullt rustade riddare som slåss mot fullt rustade riddare? Där de är jämbördiga i antal och stridsvana? Isf kan det nog bli lite tennis av det inledningsvis men så fort ena sidan decimerats en aning så blir det betydligt grisigare. Det här är en situation där man inte ska låta sig begränsas av att "man får göra ett anfall/runda" utan här ska man brotta ner, slita bort hjälm eller pressa dolk mellan rustningens glipor. Man ska drämma till med stridshammare i bakhuvudet på en kombattant som har fokus på annat. Låta hästen springa ner de som står i vägen.

Hade medeltidens riddare stått 1vs1 och utdelat slag mot varandra i god ordning utan rörelse, dynamik eller inblandning från annat så hade det också blivit en rätt trist historia. :)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Nu har vi spelat scenariot. (Eller ja, delvis i alla fall. I skrivande stund har vi kommit halvvägs men är inte klara.) Och jag gjorde så att sköldar gav 2 poäng extra i protection. Det blev enklast så. Och det funkade utmärkt. Den halva vi spelat innehöll en stor strid. Och även om den inte blev märkbart kortare i jämförelse med tidigare så försvann inte elementet av taktik på samma sätt denna gång.

Skulle jag göra som ovan om det var fråga om en hel kampanj i den settingen och inte bara en one-shot? Jag vet inte. Kanske. Hanteringen var inte optimal men jag tycker att gruppen slapp det mesta av det tråkiga associerat med sköldar, samtidigt som det faktiskt fanns en klar fördel med att ha en. Så jag är nöjd.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Är det alltså fullt rustade riddare som slåss mot fullt rustade riddare? Där de är jämbördiga i antal och stridsvana? Isf kan det nog bli lite tennis av det inledningsvis men så fort ena sidan decimerats en aning så blir det betydligt grisigare. Det här är en situation där man inte ska låta sig begränsas av att "man får göra ett anfall/runda" utan här ska man brotta ner, slita bort hjälm eller pressa dolk mellan rustningens glipor. Man ska drämma till med stridshammare i bakhuvudet på en kombattant som har fokus på annat. Låta hästen springa ner de som står i vägen.
Problemet med den approachen är att det du säger i praktiken är ekvivalent med "strunta i reglerna".

Inte superanvändbart... i en regeldiskussion...
 
Top