Nekromanti Sword and Sorcery Behöver äventyrs ideer.

Joined
16 Feb 2010
Messages
372
Location
Stockholm
Jag ska dra igång en Sword and Sorcery kampanj där jag använder Runequest. Jag kör en värld inspererad av Nehwon, den värld som Fritz Lieber skrev för Fafhrd and the Gray Mouser.
Jag tänkte fråga er om ideer för olika äventyr som kan handa för mina hjältar.
Detta är mer klassisk Sword and Sorcery, all magi är ritualistisk och magi är lite ovanligare än det är i D&D. Men har ni några häftiga äventyrs ideer som man kan spela på 1-2 sessioner eller mer så skulle jag gärna höra dom.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Har du fundera på att stjäla något från Weird tales? Deras historier finns numera i Public domain. Likaså Conanhistorierna, som ju få faktiskt läst i sin helhet.

1. Rollpersonerna råkar höra några skurkar tala om en stöt, och bör lockas att delta i den.
2. Rollpersonerna undersöker saken, inser att det rör sig om ett svårintagligt torn, vars ägare är på resa.
3. Dunge. Personen har hightech-fällor men ingen magi - och en jätteapa som tror att han är ägarens son, och försöker bete sig som en människa.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,980
Location
Ludvika
Plotten från Den onde, den gode, den fule i princip rakt av. Det är ju i princip en klassisk skattjakt som görs lite intressentare av att kriget pågår runt om.
 
Joined
16 Feb 2010
Messages
372
Location
Stockholm
Tell;n116156 said:
Har du fundera på att stjäla något från Weird tales? Deras historier finns numera i Public domain. Likaså Conanhistorierna, som ju få faktiskt läst i sin helhet.

1. Rollpersonerna råkar höra några skurkar tala om en stöt, och bör lockas att delta i den.
2. Rollpersonerna undersöker saken, inser att det rör sig om ett svårintagligt torn, vars ägare är på resa.
3. Dunge. Personen har hightech-fällor men ingen magi - och en jätteapa som tror att han är ägarens son, och försöker bete sig som en människa.
Jag kommer stjäla hej vilt av Conan, Fafhrd och massa annat. Men är alltid roligt att höra vad folk här har för ideer.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,044
Location
Sthlm
Jättestora djur som människorna runt dem dyrkar som gudar känns rätt viktigt att få med. Och såklart känslan efteråt att det är svårt att avgöra om det var en gud eller bara ett monstruöst stort djur.
 
Joined
16 Feb 2010
Messages
372
Location
Stockholm
Jocke;n116163 said:
Jättestora djur som människorna runt dem dyrkar som gudar känns rätt viktigt att få med. Och såklart känslan efteråt att det är svårt att avgöra om det var en gud eller bara ett monstruöst stort djur.
Den gillar jag skarpt!
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Novellsamlingen Viriconium Nights av John M Harrison är lite åt samma håll som Jack Vances Dying Earth, men borde vara utmärkt att stjäla idéer från.

Det jag har sett av Ian Millers serieversion ac novellen Luck in the Head är utmärkta för S&S-platser.

 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
Utanför staden X finns en nekropolis. Varje klan/adelsfamilj/handelshus/eller-vad-det-nu är av rang har sitt eget dödshus där: stora, kala stenhus fulla med forna tider medlemmar.

En dag kontaktas spelarna av en man som säger sig veta att det finns ofattbara rikedomar i ett av dessa hus. Han kan berätta vilket för spelarna och ge dem lite annan hjälp på vägen (kanske har han en nyckel, eller en kontakt bland väktarna i nekropolisen). De får hans information om han får en del av skatterna.

Låter det för bra för att vara sant? Det är det. Mannen i fråga är ghoul, en till hälften odöd tjänare till en person som är begravd i nämnda hus, men som tyvärr inte är död. Hen är också hungrig, om det är en likätare som vill ha kött, en vampyr som vill ha blod eller en gast som vill ha livskraft spelar ingen roll. Saken är att hen är hungrig och måste äta igen, som hen måste göra var femtonde år.

Om spelarna luskar lite kan de få reda på att det går rykten om att folk som gått in i det där dödshuset tidigare har försvunnit. De som gräver riktigt djupt kan inse att det försvann folk för både femton och trettio och fyrtiofem år sedan ... Det går ju också att skugga kontakten, t ex, eller undersöka hans bakgrund, något som bland annat avslöjar att han tycks vara mycket äldre än vad han ser ut att vara, typ hundra år fast han ser ut som fyrtio.

Huset? Det är en "grotta" med en riktigt hård odöd i. Hjältar som vandrar in oförberedda får det tufft. Hjältar som har snokat klarar sig bättre.
 
Top