Swedish language bands?

Ivan NWG

Warrior
Cheers, my wife needs some bands to listen to that sing in Swedish and are pretty easy to understand.She likes rock, metal and punk but pop and electronic music is fine as well.
It needs to be vocals that are on the clearer side, no growling, and should be fairly song heavy.

Any suggestions :)

As far as metal goes the first thing that pops into my mind is Sabaton - Carolus Rex (the swedish version) also Knogjärn and Lok
Punk, well:
Dia psalma
Ebba Grön
Charta 77
Mimikry
Big fish (kind of punk? But also full of banging on junk)

Jag har hört Ted Gärdestad tusen gånger på radio, på tv, i reklam, osv, men häromdagen hörde jag den största(?) hitten Sol, Vind och Vatten från albumet Ted (1973) och tappade hakan när jag insåg hur sjukt bra skriven och producerad låt det här. Sanslöst. Hans andra hits är också väldigt bra, stark rekommendation! Hans livsöde är intressant och sorgligt också.

Bob hund är väl ett klassiskt svenskspråkigt band som både är superpopulära och väldigt egensinniga. Samtidigt som man kan höra influencer från The Stooges, Pere Ubu, Kraftwerk, bland andra.
Sjunger på skånska (helsingborgska) vilket kan vara bra i allmänbildningssyfte :)
En av deras största hittar live på Tv:

Raubiter är rätt bra

Och en personlig favorit som inte alls passar in på beskrivna genrer (spellista);

Om man gillar lite hårdare syntig musik: en svängig dänga i genren EBM är Kropp - Vad ska du ha på dig ikväll?

Texten är väldigt enkel att följa med i:
Vad ska du ha på dig ikväll?
Ska du ha kniv?
Eller vin?
Röda läppar, eller kniv?
Röda läppar!

Ett par andra låtar i allmänbildningssyfte:

Ebba Grön är kanske det största svenska punkbandet från den första punkvågen på 70-talet, och de har många starka låtar.

Några medlemmar från det bandet bildade Imperiet (först hette dom Rymdimperiet) som ett sidoprojekt, men blev sen huvudprojektet när Ebba Grön la ner. De har ett lite mer spretigt sound, lite postpunk/avantgarde eller vad man ska kalla det. Frontfiguren i bägge banden, Thåström, har också en solokarriär man kan kolla in.

Deras cover på 1700-tals-skalden Bellmans visa ”Märk hur vår skugga” tycker jag är härlig, kanske lite pga nostalgi, men också kul tycker jag att känna till den delen av svensk musikhistoria (även om texten på 1700-talssvenska numera kan nog vara svår att förstå, även för infödda svenskar). Melodierna håller dock än idag!

Last edited:
Ulf Lundell förstås.

Och Annika Norlin (och hennes tidigare Säkert)

Och varför inte Svart Ridå

Last edited:
Back