Swedish convention scene in the 80s and 90s?

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
The Danish RPG convention scene seems to have been very different from what developed elsewhere. While there was a lot of variety, the main scene tended to have some aspects in common:

* A heavy focus on system-lite or non-system scenarios.

* Even when rules were used, they were often very simple. I played a few back in the day where characters had things like "Fight guys 50%" and "Educated 75%" and little else. This was not uncommon in some RPG magazine scenarios as well.

* Often focusing on hard choices and moral dilemmas.

* Often an improv / live action component.


From reading old issues of Sinkadus, this seems very different from the Swedish scene, but I'd be curious to hear from people who were around during the time.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Min erfarenhet från några år på Borås Spelkonvent är samma - System light eller helt improv, inte sällan med experimentella inslag.

Edit: Ca 93-97 kanske.
 
Last edited:

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Sent 90 tal verkade det nära på omöjligt att spela något annat än systemlöst/friform/nästan friform på konvent i sverige. Kanske med Western som undantag.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,321
Location
Helsingborg
Sent 90 tal verkade det nära på omöjligt att spela något annat än systemlöst/friform/nästan friform på konvent i sverige. Kanske med Western som undantag.
Vampire var också lite av ett undantag IMHO. Sure, på många konvent var 50% av folket som var där för vampire var där för Vampire LARPet, men du kunde hitta vampire one-shots som hade med hela regelsystemet och spela det på torsdag kväll eller söndag eftermiddag före/efter LARPet.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Min bild från 90-talet är som de andras. Systemlöst och så vidare gällde för varenda pass jag deltog i på Sydcon. Inte så att det alltid var experimentellt och pilarna inåt etc men det var åtminstone inte ovanligt. Men den danska scenen låg kanske före?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag har ingen bild för Sverige under 00- och tidiga 10-talet, men efter några Gothcon de senaste åren känns utbudet mycket bredare idag och mognare på många vis.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
80-talet var i mångt och mycket mer traditionellt, med starka influenser från amerikanska konvent. Vi utvecklade mer av vår svenska särart med tiden.
Regellätta och regellösa turneringar började komma i slutet av 80-talet, åtminstone på GothCon. Som övriga påpekat dominerade sedan den stilen under 90-talet. Även om det alltid fanns något litet arrangemang där man fick rulla tärning.
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Eftersom att jag bodde 100 mil norr om närmsta konvent dröjde det till -96 innan jag gick på mitt första konvent. Då var det LinCon och CoC och Parabellum (nutids-action) som vi spelade. Väldigt traddigt.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Jag var på spelkongress -87 och tittade men spelade inget för jag var för blyg. Det jag vill minnas var att det då var SM i Drakar och demoner, Mutant och tydligen Sagan om ringen och att det lirades Combat cars och Squad leader. Den här sidan (nostalgiguldgruva för övrigt enligt mig!) säger att det även spelades CoC och Diplomacy.

Sedan var jag på Lincon ett antal år i mitten av 90-talet. Då var det som jag minns det mycket Vampire och en hel del trad som CoC, Mutant 2, Star wars etc. och en del systemlösa grejor. Det var även mycket Magic och en del W40k.

Så jag vill nog tycka att det var mest trad. Däremot när vi närmade oss millennieskiftet så gick det rejält mot med indie på konventen vill jag minnas.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag och @Dante arrangerade en massa Cyberpunk i början av 90-talet. Vår drivkraft var en reaktion på dels fokuset på "seriöst rollspelande" och dels en aversion mot att det skulle tävlas i rollspel. Så vi hade "token"-regler för vem som vann baserat på om spelledaren haft kul, och fokuserade på action och pangpang. Vi lyckades vara största rollspelsarrangemanget på nästan alla konvent vi arrade på, och låg lika med CoC på GothCon.

Mest för att vi hade Ordo Septinarius som spelledarresurs, så vi kunde pumpa in spelledare och ta emot alla som ville spela, men kanske också för att vi satsade på "kul" istället för "teater", så att säga. Vi körde samma grej sen med Dungeon of Doom, om någon minns det arrangemanget ;)

Just ja, och så Western förstås, där jag skrev och genomförde den första konventskampanjen, The Mexican Connection. Senare på 90-talet som Chrull säger.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Mitt minne är att det som flera nämnt vara att systemlösa/system light hade en storhetsperiod där i slutet av 90-talet, sen kom en motrörelse med bland annat @Krille som drivande kraft som pushade hårt för att man skulle spela med regelsystem, har för mig att det fanns lite priser och sånt som bara kunde vinnas av system heavy saker? Gick så långt att folk började skriva CoC på sina scenarion för att det skulle räknas som ett 'riktigt' rollspel och sen ändå struntade i att använda reglerna eftersom man egentligen skrivet ett friformsscenario eller för att den värvade spelledaren inte hade orkat lära sig reglerna.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,260
Location
Kullavik
Jag kan tipsa om den HÄR länken på Facebook där jag blir intervjuad på årets GothCon angående Alexandrias arbete att kartlägga konventshistorien. I kommentarerna till inslaget så diskuteras hur Danmark och Sverige (eventuellt) skiljer sig kring friforms-vågen samt hur friform spreds på svenska konvent. Det är givetvis inget facit, men det ger ändå någon slags indikation där LinCon och Köxmixer (Johan Jonsson, Laila Wiberg och Thorbiörn Fritzon) arrangerade friform redan 1992. Mitt eget resonemang i intervjun grundade sig på Kristoffer Apollos utläggning The Best One-shots in the world - The Danish Tradition, men utifrån kommentarerna i inlägget så verkar friform (och diverse andra benämningar på systemlösa rollspelsarrangemang) blivit populärt i Danmark och Sverige ungefär samtidigt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Gick så långt att folk började skriva CoC på sina scenarion för att det skulle räknas som ett 'riktigt' rollspel och sen ändå struntade i att använda reglerna eftersom man egentligen skrivet ett friformsscenario eller för att den värvade spelledaren inte hade orkat lära sig reglerna.
Just fan, det där var ett jävla aber. Det kunde hända att CoC-äventyren idag bättre skulle beskrivas som "Skrômt"-äventyr, ety de inte innehöll något från Cthulhu-myten.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,260
Location
Kullavik
Mitt minne är att det som flera nämnt vara att systemlösa/system light hade en storhetsperiod där i slutet av 90-talet, sen kom en motrörelse med bland annat @Krille som drivande kraft som pushade hårt för att man skulle spela med regelsystem, har för mig att det fanns lite priser och sånt som bara kunde vinnas av system heavy saker? Gick så långt att folk började skriva CoC på sina scenarion för att det skulle räknas som ett 'riktigt' rollspel och sen ändå struntade i att använda reglerna eftersom man egentligen skrivet ett friformsscenario eller för att den värvade spelledaren inte hade orkat lära sig reglerna.
Vad jag förstår så var det lite tvärtom i början av friforms-vågen. Arrangörerna var tvungna att skriva ett regelsystem eftersom friform ansågs för flummigt. Därav blev en del tidiga friforms-grejer ofta CoC-äventyr (utan regler).
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
The term that I recall being circulated in DK was "non-system" (said in English because if its an English word it is more cool) but that may have been a local thing from a specific place and traditions differed pretty significantly from city to city :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,260
Location
Kullavik
Jag undrar om skillnader kan ha uppstått utifrån att Sverige var så hårt dominerat av Äventyrsspels produkter, men att Danmark inte hade någon motsvarande kommersiell aktör?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Borås spelkonvent hade under 80-talet flera stora turneringar med priser. En av dem var för AD&D, där det var ett vandringspris i form av ett svärd, och lagnamnet skrevs in på klingan vad jag kommer ihåg.

AD&D, Call of Cthulhu, MERP, Runequest var de stora under 80-talet vad jag minns.
 
Top