Swashbuckling-skoj

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Om det beror på algoritmer jag ovetandes byggt upp, eller något annat, vet jag inte, men det är uppenbart att internet vill att jag ska köra swashbuckling-äventyr. Planen sedan några månader tillbaka är att jag ska köra Fantasy AGE 2nd Edition. Spelets setting, Stranger Shores, lutar definitivt åt swashbuckling, kryddat med lite Cthulhu.

I förra veckan tog sig Knights of Last Call en titt på 7th Sea (2e), Magpie Games annonserade Rapscallion: Strange Pirate Adventures på Backerkit, och igår meddelade Shawn Tomkins att expansionen Sundered Isles, som var ett töjmål i Ironsworn: Starforged-kampanjen, blir en egen Kickstarter i mars (givetvis får de som backade den första kampanjen PDF:en gratis utan att behöva backa den kommande kampanjen). Oraklen i Sundered Isles är garanterat användbara även i andra swashbuckling-spel.

Någon annan som är sugen på swashbuckling? Eller som spelat något rollspel med det fokuset?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
På 4ed tiden spelade vi One Piece inspirerat D&D. Det var great! Man, jag borde köra en ny One Piece D&D kampanj…

Jag tänker inte bjuda in tjejen som spelade Naruto som en monk den här gången dock. Det är 2024 och jag kanske får en stroke om jag hör en till Ninjor eller Pirater debatt av den rena flashbacken till 2012.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Swashbucklade flitigt som konventsspelledare ett par år då jag hakade på @wilper och spelledde hans Höstdimma, ett spel jag fortfarande sneglar på när jag ska snatta något till egna byggen. Cirka skitbra.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Tja, Matiné är vad jag kört swashbuckling med och format mycket av mitt action-rollspelande. I grund ligger (min tolkning av) Feng Shui-tankesättet. Systemet anpassar sig efter spelarnas påhitt. Stridsexemplet spelade jag fram.

Matiné 2 är mer att väva historier kring strid och har inte alls samma snabba actionkänsla.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Någon annan som är sugen på swashbuckling? Eller som spelat något rollspel med det fokuset?
Spelledde och fullkomligen älskade första utgåvan av 7th Sea under en period. Var antagligen kring när första Pirates of the Caribbean-filmen släpptes. Men överlag är det en genre som gör sig väldigt bra i rollspel. Särskilt spel av det slag där berättandet står i fokus och du kan göra saker som är larger than life.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Körde Flashing Blades för tusen år sedan, och tycker det håller bra.
Kolla även in Honour+Intrigue om du vill ha ett snabbt och modernare system.
 
Top