Nekromanti Swashbuckler - piratrollspelet

Preffect

Veteran
Joined
29 Sep 2001
Messages
26
Jag har på min fritid konstruerat Swashbuckler, ett spel där man spelar pirater i karibiens övärld. Tiden är 1600-1700-talet någon gång. Det är ett humorspel och monkey island datorsdpelen ligger till grund för det. Det är 7 sidor långt och har rätt trevliga regler! Funderar på att skicka in det och se om de lägger upp spelet.
mvh
Preffect
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Det låter trevligt. Skicka in det!
Förresten, skrev du rätt sidantal? 7 sidor långt?
Kort måste du menat isf men storleken har ingen betydelse har jag hört... /images/icons/yikes.gif
 

stormumriken

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
73
Location
Jönköping
Bara 7 sidor långt? Du råkade inte glömma nån nolla efter sjuan eller nåt? Idén låter iallafall jätteintressant, men personligen skulle jag nog uppskatta ett renodlat och "seriöst" piratspel utan den sjuka humorn från Monkey Island-spelen.... men det kanske bara är tråkiga jag som tycker.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Låter häftigt!

Wow, jag har visserligen bara spelat de två första delarna i monkey island-serien, men de håller jag fortfarande som några av mina finaste spelminnen. Främst pga den övergripande stämningen, så här kommer lite respons (innan jag ens läst ditt rollspel) på vad jag tycker du absolut MÅSTE ha med i rollspelet (om du redan HAR tänkt på detta så kan du vara lugn, annars kan det kanske vara värt en tankeställare).

Stämningen i monkey island är visserligen humoristisk, men den är inte direkt "lustig" på samma ansträngda sätt som de flesta humorrollspel. Världen är mörk, orgelmusiken är dov och melankolisk (man borde kunna spela Hansson & Karlsson på spelmötena!) och det finns en krypande läskig känsla i spelen. Dels för de uppenbara woodoo-ingredienserna, men också för att man inte riktigt skall veta vad som pågår. I nästa stund kan en trehövdad apa komma anstormandes, ett troll hindra din framfart eller en skurk ta tag i dina ben och hota med att kasta ut dig från en bro.

Anakronismer är roliga. De typiska Coca Cola-maskinerna som det står "Grog" på är så häftiga att de bara måste finnas med! Samma sak med elvistallrikar och liknande. Det ger en surrealistisk känsla åt hela världen.

I strid är det alltid viktigare att ha en vass tunga än fäktningsegenskaper. Någonstans på Gondicaforumet tog Weatherman upp ett bra exempel på hur skämt och motrepliker kan användas som regeltillägg. Jag orkar inte leta upp den tråden just nu, men leta efter den så får du säkert massor av nyttiga idéer.

Alla är utpräglade karaktärer i Monkey Island. De har en eller två egenskaper som särpräglar dem och gör dem lustiga. De kan vara egoistiska, närsynta, lismande, burdusa, snåla, giriga, pompösa, nästintill döva eller bara korkade i största allmänhet. Ett system med "fördelar" och "nackdelar" är nog vettigt att implementera i ditt rollspel. Det fokuserar på dessa komiska detaljer och ger massor av uppslag på humoristiska rollpersoner.

Förresten, du kan ignorera dem som hackar på dig för att du bara skrivit sju sidor på ditt rollspel. Det är nämligen en alldeles utmärkt längd på ett rollspel om man låter spelledarna bygga upp sin spelvärld efter egen vilja. Mina smårollspel är sällan längre än två sidor, och det fungerar utmärkt.

Nå, det här var som sagt bara åsikter på hur du kan få ditt rollspel att få fin monkey island-känsla. Men ditt rollspel heter ju inte "The Roleplaing Game of Monkey Island" utan "Swashbuckler", och du har säkert massor med egna idéer. Skulle vara kul att läsa det.

/Rising
 

Preffect

Veteran
Joined
29 Sep 2001
Messages
26
Jag är nöjd.

Jag håller med om den något mörka stämningen i monkey island spelen, men det är förstås spelledarens uppgift att se till att stämningen blir den rätta (som han själv vill ha den förstås) Sen angående ett renodlat piratspel så är ju kanske inte swashbuckler det bästa, då det är mycket inspirerat från monkey island spelen som jag älskar. Sju sidor tycker jag räcker till utmärkt. Färdigheter, nackdelar, voodoomagi, sjöstrider och mer finns med.

Det dåliga med spelet är att det har en tendens att balla ur då alla spelar pirater (de har ingen moralisk kompass) och när vi spelade vårt första proväventyr slutade det med att rollpersonerna hade ihjäl varandra när de inte kunde komma överens om vem som skulle gräva upp skatten =))
Och ja, utan ett skarp tunga kommer du ingenvart i en strid....
mvh
Preff
 

Toggrikk

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
106
Location
Uppsala
?

Skicka in vart?
Kan du inte bara bifoga det i ett inlägg så vi kan läsa det och ge kritik?
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Gör det! Har längtat efter att se ngt liknande spel!! Om du vill, bifoga gärna det som word-dokument i ngt senare inlägg, så lovar jag att speltesta det med mitt gäng..

M
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: ?

Det finns en sektion för gratis rollspel här på rollspel.nu, (Min favoritsektion efter forumen! /images/icons/smile.gif) det är väl dit han tänker skicka in spelet.
 

Dr. Phil Murray

Veteran
Joined
28 Oct 2001
Messages
20
Location
Falköping / Skövde
Re: Tackartackar!

Han har inte laddat upp det än. Det var lite finputsning kvar bara. Jag har kört det och det är faktiskt ett riktigt roligt rollspel. Det är helt klart värt att ladda ner det när det kommer upp.
 

Toggrikk

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
106
Location
Uppsala
Re: Tackartackar!

OK, lägger du ett inlägg här när spelet är uppe så kan du räkna med konstruktiv kritik från min sida.
Jag ska definitvt spela det, den första och enda gången jag spelat piratrollspel förrut var en höjdare.
 
Top