SVT:s Sagan om Ringen filmatisering

Kände du till att det fanns en filmatisering av 'Sagan om Ringen' från 1971?

  • Ja

    Votes: 6 20.0%
  • Nej

    Votes: 24 80.0%

  • Total voters
    30

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Den har en lite intressant historia för mig. I samband med att den första filmen i Peter Jacksons trilogi kom ut sa min kompis att SVT hade gjort en version av Sagan om Ringen för jättelänge sen. Han sa att den var jättebillig och att bakgrunderna var handmålade och jättefula. Jag letade efter den då, men hittade den inte. Och det var ju på den tiden då allt ännu inte fanns på nätet så det var ju inget konstigt. När youtube flera år kom och började bli stort letade jag då och då efter klipp från SVT's Sagan om Ringen där, men hittade inget. Då och då under många års tid kollade jag på youtube, men hittade aldrig något. Jag började ana att min kompis ljugit för mig, men jag tyckte att det var konstigt för han var liksom inte en sån som ljög. Men det fanns ju inget annat alternativ för jag hittade aldrig något om det. Jaja tänkte jag, man känner väl aldrig riktigt sina vänner. Sen för typ något år sedan hittade jag äntligen SVT's version (och jag borde väl på skallen undersökt som bara kollat på youtube innan och inte på SVT's fucking hemida :LOL:). Så det var rätt skönt att sådär 20 år senare få bekräftat att man kompis inte ljög när vi var tonåringar :D
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Det verkar ha gjorts lite olika svenska produktioner i både radio och TV. Bland annat en fortsättning (!) på Tolkiens böcker, som visades på TV1 i december 1971. Oklart om det är Florida-Bosse (han från sportredaktionen som nu är känd för mindre smickrande saker) eller en helt annan Bo Hansson som ligger bakom.

 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Det verkar ha gjorts lite olika svenska produktioner i både radio och TV. Bland annat en fortsättning (!) på Tolkiens böcker, som visades på TV1 i december 1971. Oklart om det är Florida-Bosse (han från sportredaktionen som nu är känd för mindre smickrande saker) eller en helt annan Bo Hansson som ligger bakom.

Tror att det bara är en fråga om att det är episod två av filmatiseringen jag har länkat till
 

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
89
Location
Stockholm
Det verkar ha gjorts lite olika svenska produktioner i både radio och TV. Bland annat en fortsättning (!) på Tolkiens böcker, som visades på TV1 i december 1971. Oklart om det är Florida-Bosse (han från sportredaktionen som nu är känd för mindre smickrande saker) eller en helt annan Bo Hansson som ligger bakom.

Denne Bo Hansson är musiker och kompositör. Hans musik till Sagan om Ringen betraktas som en proggklassiker. Innan det giget spelade han med Janne "Loffe" Karlsson i den eminenta gruppen Hansson och Karlsson.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Hade jag helt missat! Någon som vet om det inte blev fler pga lågt intresse eller vad det licensen som satte stopp?
Budgeten ser ut att varit snäppet lägre än kommande LOTR serien på Amazon :)
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Denne Bo Hansson är musiker och kompositör. Hans musik till Sagan om Ringen betraktas som en proggklassiker. Innan det giget spelade han med Janne "Loffe" Karlsson i den eminenta gruppen Hansson och Karlsson.
Ja, det är klart att det är den Bosse Hansson och inte ”den andre”... Hanson & Karlsson är bra på riktigt!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,314
Denne Bo Hansson är musiker och kompositör. Hans musik till Sagan om Ringen betraktas som en proggklassiker. Innan det giget spelade han med Janne "Loffe" Karlsson i den eminenta gruppen Hansson och Karlsson.
Men Sagan om ringen var väl stor bland grönavågen-proggare? Jag vet att min mamma läste den när hon bodde i kollektiv och flummade.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,468
Location
Stockholm
Men Sagan om ringen var väl stor bland grönavågen-proggare? Jag vet att min mamma läste den när hon bodde i kollektiv och flummade.
Finns en hel härlig tråd om detta!

 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag bara undrar, hur många kände till att SVT gjorde en två episoders filmatisering av Sagan om Ringen 1971, innan jag nämnde det här?

För de som är intresserade så kan man se båda episoderna här: Sagan om Ringen | SVT Play
Jag kände till den pga att jag en gång (felaktigt) fått för mig att Bosse Hanssons ”Sagan om ringen” var soundtrack till den.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Lite googlande visade att jag tänkte på radioteatern Bilbo från 70-talet.
Evan Storm som e berättaren i SVT-tolkningen gör också Gandalf i Bilbo radioteatern

Jag kände till den pga att jag en gång (felaktigt) fått för mig att Bosse Hanssons ”Sagan om ringen” var soundtrack till den.
Med tanke på att han gör soundtrack till den o verkar återanvända flera av tonerna från albumet så är du inte så fel ute
 
Top