SVT:s Historien om Sverige

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Ny storsatsning på historia? I Sverige? Med en gammal forumit som programledare?

Det låter ju spännande, så igår fylkade vi oss ett gäng som en gång i tiden läste historia tillsammans och såg första avsnittet.

Lösa funderingar:
-Det visuella intrycket är starkt, både vad gäller landskap och utstyrslar. Gillade skinnfransarna som utsmyckade kläderna på Österödkvinnans folk. En liten detalj och så klart en spekulativ sådan, men helt rimlig som spekulation betraktad.

-Lite besviken på musiken hitills. Ludwig Göransson har gjort fantiskt arbete i film och tv, men här verkar han hänfalla lite mycket åt anonyma orkesterläten som i vilken BBC-dokumentär som helst.

-Tyckte betoningen på ojämlikhet och social skiktning var lite märklig att göra i anslutning till just trattbägarkulturen. Vad vi vet var den rätt så jämlik rent materiellt, och poängen om rituell hierarki och präster med makt över mänskoliv känns snarare som Jonathan Lindströms uppfattning än vedertagen arkeologi. Den poängen tror jag hade kunnat gjorts mer övertygande i anslutning till stridsyxekulturens ankomst.

På det hela taget ett positivt intryck. Vi kommer nog se mer nästa vecka, där dom verkar ha klämt in hela den roliga delen av förhistorien.
Vad tycker ni andra?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Ny storsatsning på historia? I Sverige? Med en gammal forumit som programledare?
Nu tycker jag du är lite vrång. Så gammal är väl inte Simon J Berger?

;)

Med det sagt är det här något jag ser fram emot enormt. Kommer se den ikväll eller i övrigt i veckan då jag var väck i huvudet pga konventstrött igår.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,496
Location
Helsingborg
Länk

 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,945
Med en gammal forumit som programledare?
Det var mer än vad jag visste! Är det någon av de som är aktiva nu?

Jag gillade programmet! Jag är ju historielärare men måste erkänna att stenåldern inte är en period jag har bra koll på, så eventuella felaktigheter gick över huvudet på mig.
 
Top