Nekromanti SVT debatt - Stenkastning mot blåljuspersonal

Status
Not open for further replies.

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Ram;n183629 said:
Jag vet inte om jag tror att hårdare straff är lösningen på något, men jag ser det som ett stort problem när vi inte kan skydda personer i samhällets tjänst. Man kan tycka vad man vill om straff, personerna som utför handlingar och allt det, men på andra sidan av myntet finns också de som eventuellt inte får ambulansvård därför att man inte kan uppbåda poliseskort, de vars hus brinner ned därför att brandmän inte vågar ge sig in i vissa områden etc.

Betende av den här typen måste beivras. Alla måste förstå att man helt enkelt inte gör så. Det måste upphöra och i det arbetet så känns det orimligt för mig att inte vända på alla stenar som finns för att nå det. Förebyggande arbete är en insats, att faktiskt upprätthålla lagen är en annan. Sist jag tittade så var stenkastning olagligt och bryter man mot lagen så är det lämpligt att man straffas annars urvattnas lagsystemet.
Jag har stora problem med ett lagsystem där man tycker att man behöver ha hårdare straff för att det "inte ska urvattnas". Vi måste alltså hålla samma eller högre nivå av hämnd hela tiden? Det känns väldigt medeltida.


Jag ser inte varför "hårdare straff" skulle leda till att fler brandmän vågade sig in i fler områden. Jag antar att den tankevurpan går via den felaktiga uppfattningen att "hårdare straff = färre som kastar sten", vilket jag verkligen inte ser någon anledning att koppla samman.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Såhär då, Magnamund. Att de skyldiga är kräk håller inte riktigt som förklaring till varför det här händer. Som förklaring har det extremt kort räckvidd. Att de är kräk är ju bara en värdering som inte säger något om sakförhållanden. Det blir ett cirkelresonemang av det, de är kräk för att de beter sig som kräk och de beter sig som kräk för att de är kräk. Det säger ju inget. Det är fortfarande möjligt att anse att stenkastarna är kräk och samtidigt utforska förklaringar till varför. Att mena att samhället tydligt måste markera att det anser stenkastande mot utrycknigspersonal som kräkeri är också möjligt samtidigt som man utforskar förklaringar.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Alltså: huruvida stenkastarna är kräk eller inte är en ointressant diskussion.

But then again hamnar ju alltid alla samhällsdiskussioner i den mest sterila stenåkern på tre röda.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Magnamund;n183633 said:
Det är helt uppenbart att mitt uttryck var det viktiga, inte huruvida svinen betett sig svinaktigt eller inte....
Om du tänker klänga dig fast vid denna lögn så får det stå för dig. Jag tänker inte röra i den med tång.

Magnamund;n183633 said:
Det du kallar liberala fantasier ser andra som realitet
Jag förstår absolut att många - till exempel liberaler - inte ser det jag ser som fantasier, som fantasier. Vad är din poäng?

Magnamund;n183633 said:
och du har inte ensamrätt på att tycka saker och sitter heller inte inne med någon absolut sanning även om du tycker det.
Det har jag inte skrivit heller. Återigen hittar du på saker om dina meningsmotståndare. Det är oärligt och jävligt otrevligt.

Magnamund;n183633 said:
Bara för att du inte bryr dig om ansvar i det här fallet och tycker det är en poänglös term så betyder det inte att andra tycker så. Det får du acceptera.
Om du med "acceptera" menar "inte säga emot", nope. Det finns ingen anledning alls att låta bli att säga emot något när man inte håller med.

Ett mer effektivt argument här hade kanske varit om du faktiskt kommit med någon form av argument till varför "ansvar" skulle vara relevant, intressant, konstruktivt eller en del av en möjlig lösning.

Magnamund;n183633 said:
Ansvarskänsla och inre vilja är förstås ingenting man kan ta på eller sätta siffror på.
Ansvarskänsla kan man mäta. "Inre vilja" blir svårare, eftersom man måste bevisa att den inte kommer från varken biologi eller social träning, och det är ganska svårt. Lite som "fri vilja", vars enda begripliga och sammanhängande ickereligiösa definition är "en känsla av att inte ha blivit aktivt tvingad", typ.

Men oavsett om man kan mäta dem inte så har du misslyckats kapitalt med att komma med ett enda argument till varför de argumenten skulle vara relevanta i en diskussion om hur man på bästa sätt minskar mängden stenkastning.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Moderering:

Förlåt Mundo för det här.

Den här tråden är nu allt annat än trevlig så jag låser den ett tag, nått dygn eller så, innan den går helt bananas.

Edit: Efter samråd med TS och medmoderator så beslutas att tråden ej kommer att låsas upp igen.

/Cissi
 
Status
Not open for further replies.
Top