Nekromanti SVT debatt - Stenkastning mot blåljuspersonal

Status
Not open for further replies.

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Jag måste medge att min världsbild blir lite rubbad.. Även om jag är rätt cynisk, så... Blir jag lite överraskad.
Att flytta en hel del upp hit till norrland är nog en idé... Skapa jobb om möjligt, hus ocentralt har vi så det blir över.
Lite avstressande natur kan väl inte helt skada heller..

Koncentrera så mycket missnöje/misär på liten yta är.. Explosivt.
Även om det ligger i vår natur att klumpa ihop oss, så kan det vara bra att kämpa emot beteendet.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Übereil;n183424 said:
Det är en förenkling att prata om fattigdom. Det är inte brist på pengar som är problemet, det är saker som bristande framtidstro, känsla av maktlöshet och känsla av meningslöshet som är de egentliga problemen. Vilket i vårt nuvarande samhälle tenderar att korrelera med fattigdom. Folk som har sådana problem fastna ofta i destruktivt beteende, även om det oftast handlar om självdestruktivt beteende snarare än anti-socialt beteende.

Sen handlar det så klart inte bara om det här. Det är ett komplext problem som beror på olika saker i olika fall (och det är nog aldrig så att det bara finns ett skäl ens i enstaka fall). Du tar upp flera faktorer som spelar in. Men även om det inte alltid stämmer så är just socioekonomisk utsatthet den mest utbredda faktorn i just den här typen av brottslighet, tror jag.

Übereil
Instämmer. Min erfarenhet säger mig att avsaknad av engagerade och närvarande vuxna som sätter gränser, ställer krav och visar vägen är väsentligt. Detta är vad som i regel korrelerar med socioekonomisk utsatthet (fattigdom känns som ett dåligt ord, relativt med sann fattigdom blir det ju ett hån).

Känsla av maktlöshet och avsaknad av framtidstro förekommer såklart, men jag menar att detta är falska offerkoftor man tar på sig. Det är helt enkelt enklare för stunden att välja mer spännande vägar, särskilt när det häftigaste man kan vara där man bor är han som lastar molotovs på ambulans och polis. Många är stolta över hur "hårt" deras "ghetto" är. Med rätt styrning har man dock alla förutsättningar till en god framtid (förutsatt att man inte är en idiot eller drabbas av sjukdom).
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,299
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har aldrig sagt att straffen skall bli lika hårda som i en del delar av USA. Men att de som begår brott faktiskt ska FÅ straff. Något som idag sällan händer vid stenkastning och annan vandalisering.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,870
Location
Örebro
Minimoni;n183452 said:
Jag har aldrig sagt att straffen skall bli lika hårda som i en del delar av USA. Men att de som begår brott faktiskt ska FÅ straff. Något som idag sällan händer vid stenkastning och annan vandalisering.
Jo, men där är flaskhalsen brist på poliser som som fokuserar på att sätta dit småbus (det blir förhoppningsvis bättre på den fronten i och med de senaste ökade polisanslagen) samt byråkrati om de faktiskt åker fast. Det pratas oftast om att straffen måste skärpas men det är egentligen inte alls där det brister. Om lagarna appliceras så är de snarare för stränga än för mjäkiga.

Übereil
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,299
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jepp, min bror är advokat och hävdar ofta att vi har väldigt hårda straff i Sverige och att det är en grov missuppfattning att straffen är för låga. Men det viktiga är att de som faktiskt begår brottet också döms. Gärna inom kort tid efter brottet begåtts. Så där är vi eniga.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Minimoni;n183461 said:
Jepp, min bror är advokat och hävdar ofta att vi har väldigt hårda straff i Sverige och att det är en grov missuppfattning att straffen är för låga. Men det viktiga är att de som faktiskt begår brottet också döms. Gärna inom kort tid efter brottet begåtts. Så där är vi eniga.

Hårda skalor kanske, men relativt ofta upplever jag att man väljer att lägga sig i den lägre änden vid dom. Gärna med straffrabatt.
Jag har överraskats många gånger över hur mjukt folk kommit undan (inte i enskilda fall man läser om, utan förstahands observationer av gamla vänner som valt andra vägar i livet).. och inte bara vid första mötet med rätten.

Det kanske helt enkelt handlar om att kursettorna blir försvarsadvokater och de tröttare blir åklagare... :)

Men jag instämmer att prio 1 är att överhuvudtaget lagföra personer som begår brott, straffskalan är av sekundär betydelse (om än viktig, särskilt vid vissa brott där man annars riskerar privat vedergällning).
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Här finns det en hel del nyanserade resonemang kring brottsutvecklingen i USA och dess eventuella orsaker:http://www.vox.com/cards/crime-rate-drop

Naturligtvis ska inte blåljuspersonal behöva frukta för sin säkerhet, men samtidigt är det farligt att överdriva det våld som finns och dra alltför långtgående slutsatser av en ganska populistisk debatt. Jag tycker att det är problematiskt att så många verkar betrakta vårt relativt trygga samhälle där brottsligheten är låg och generellt minskande som en oerhört farlig plats där det finns åtskilliga fickor av total laglöshet. Särskilt när flyktingar och invandrare så snabbt stämplas som den huvudsakliga orsaken till problemet. Man börjar med att hänvisa till en ganska oprecis diskussion om blåljuspersonal och sedan dröjer det inte länge innan minskad invandring lyfts fram som något av en mirakelkur. Vi kan alla komma med diverse hypotetiska resonemang om hur vi hade betett oss i olika situationer, men dessa tenderar att vara väldigt subjektiva och tämligen självförhärligande. Själv är jag uppvuxen i en väldigt trygg miljö och har aldrig varit i klammeri med rättvisan samtidigt kan jag inte garantera att mina gener bär på ett inneboende fokus som hade gjort att jag blivit en framgångsrik och trygg samhällsmedborgare även under radikalt annorlunda omständigheter.

Som kommunpolitiker händer det titt som tätt att jag hamnar i olika diskussioner om prioriteringar och satsningar och jag har flera gånger mött en väldigt moraliserande inställning till utsatta grupper och en uppfattning om att stadsdelar med problem inte ska "belönas" och att stökiga ungdomar framförallt är en polisiär angelägenhet - trots de skyldigheter när det gäller socialtjänst och trygghet som kommunallagen ålägger alla kommuner. När mer privilegierade stadsdelar inte omedelbart får sina krav uppfyllda heter det däremot att grupper ställs mot varandra och att hela generationer av medelklassbarn riskerar att förloras. Hos oss alla finns en rädsla och brist på förståelse för den andre, det som upplevs som främmande och som annorlunda. Pojkar ses som vuxna, stök som upplopp och fattigdom och frustration som slapphet och brist på moralisk resning.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Minimoni;n183251 said:
Vi i Sverige har av någon anledning gjort samma misstag som många andra länder i Europa och byggt/uppmuntrat enklaver av enskilda kulturer eller religioner och samtidigt inte förstått hur dessa människor skall kunna integreras.

Jag har ingen lösning på det här personligen men jag tror inte att en välfärdsstat med de höga invandringssiffror vi har idag är en bra ekvation. Nej jag tycker inte att vi skall stänga alla gränser, men att minska invandringen tills vi löst de värsta problemen vi redan har kan vara bra.

Nu blir det anekdotiskt, men när jag bodde eller är i Japan eller för den delen när jag besöker Tunisien så försöker jag alltid att tala det språk som är folkets språk i det land jag är. Jag låter förmodligen ok i Japan vid det här laget, men i tex Tunisien lär jag prata som en två-åring. Men det är enligt mig ett grymt bra sätt att visa att man vill integreras och för mig har jag oftast blivit väl bemött för att göra mitt bästa.

En av anledningarna är också att jag faktiskt tvingats lära mig språk i de länderna jag varit längre tider då jag inte varit omgiven av svenskar eller kunnat använda engelska i någon större utsträckning.

Sen kommer jag och har alltid firat och deltagit i de japanska högtiderna eftersom jag anser det vara brukligt när man är gäst i ett annat land. Jag firar också midsommar och julafton, men det blir då efter jobbet om det inte infaller på dagar då jag ändå är ledig.

Sen tycker jag att det är en svår ursäkt som jag hört från flera håll att arbetslösa ungdomar lätt blir frustrerade och måste elda bilar och kasta sten. NEJ, ingen måste göra det bara för att de är frustrerade.
Det här med stenkastning, våld och hot mot blåljuspersonal inom räddningstjänsten och ambulansen är ett ganska nytt fenomen. Tidigare sågs brandmän och ambulanssjukvårdare som hjältar. Såna förstörde man inte för. Idag är det vardagsmat att de utsätts för hot, våld och stenkastning.

Att poliser råkar ut för sånt här är förstås helt oacceptabelt men mer förståeligt då de ju "förstör för de kriminella" och hindrar dem när de pysslar med kriminell verksamhet. Ambulans och brandkår är enbart till för att hjälpa. Det går inte att förklara attackerna mot dem med att ungarna i förorterna känner sig utanför det svenska samhället, har för dåliga ungdomsgårdar, trasiga leksaker, för lite lyxartiklar hemma eller att de hatar "svenska rasistmyndigheter". Det håller helt enkelt inte. De som gör det är kräk och bör lagföras snabbt och hårt för att skicka ut signalen att samhället inte accepterar dylikt svineri.

Tyvärr är det heller ingen fördom att säga att det i stort sett bara förekommer i invandrartäta områden. Det i sig är dock ingen vidare förklaring till eländet. Invandrarna som bodde i våra förorter under 60, 70 och början av 80-talet skar inte sönder däck på utryckningsfordon, kastade inte sten på bussar och tåg i samma utsträckning som idag, förstörde inte kollektivtrafiken såpass att man var tvungen att stänga igen t-banestationer pga rädsla o.d. I dagsläget ger sig ju de små svinen t.o.m på brevbärare, hemtjänstpersonal, busschaffisar och andra ofarliga personer.

Som anställd inom akutsjukvården känner jag mängder med ambulanspersonal, jag möter brandmän och poliser för jämnan och alla med lång erfarenhet kan berätta hur vardagen i deras jobb har förändrats. Respekten är som bortblåst, man släpper inte ens fram dem i samband med utryckning, folk som blir vittne till en olycka eller ett våldsdåd kan stå och filma eller fotografera istället för att hjälpa offret eller åtminstone hålla sig ur vägen för utryckningspersonalen. Så var det inte tidigare.

Det funkar inte att dalta med ungjävlar som lever rövare. De måte lära sig tidigt att handlingar av den här typen får konsekvekvenser. Problemet är ju att i de här kretsarna är det nåt häftigt att ha blivit gripen av polis, suttit i förhör och kanske t.o.m suttit i fängelse. Det är ballt, tufft, coolt och manligt och de stora förebilderna är kriminellt slödder som beundras med stort avund. Den trenden måste få ett slut.

Visst, ungdomsgårdar och vettig verksamhet för ungar är förstås 1bra men det mesta handlar om uppfostran och vilka värderingar en själv och kamraterna har. Umgås man med drägg utan stt någon sätter stopp så slutar det oftast illa. Tyvärr är vi väldigt dåliga på att sätta gränser i det här landet. Det ska daltas och pjåskas och begår en minderårig brott så ska det pratas och gullas med sociala myndigheter som inte vet varken ut eller in. Samtidigt riskerar människor som har tagit till livsuppgift att hjälpa andra sitt liv därför att de här odågorna inte kan uppföra sig. Vad än värre är att busarna även riskerar livet på patienter och människor som är i nöd. Det är för jävligt. Helt oförlåtligt.

Jag som har vuxit upp med våld, missbruk (alkoholiserade föräldrar och några svårt nedknarkade släktingar) och ständig förnedring kunde lika gärna blivit kriminell och/eller missbrukare (många utgick från att jag skulle bli kriminell, missbrukare, psykiskt sjuk eller ta livet av mig) men blev inte det pga en egen inre vilja och en ständig tanke på att inte skada andra bara för att jag hade det jävligt.
Hade jag ens så mycket som andats en stavelse om att kasta sten på snutar, ambulansförare eller brandmän hade jag åkt på så mycket stryk att jag inte kunde gått utanför dörren och omgivningen i övrigt hade föraktat mig vare sig de var svenskfödda eller utlandsfödda. Jag fick helt enkelt lära mig respekt. Sen att det skedde med lite väl bryska metoder emellanåt är en annan sak.

Tyvärr tror jag precis som tidigare år att problemen kommer eskalera nu när det är varmt. Sommarlov, ljusa kvällar, sena nätter, stora ungdomsskaror som drar runt och väntar på att nåt ska hända (hellre hänga kring t-banan än på ungdomsgården eftersom det händer mer oväntade saker där), alkoholen och narkotikan flödar, mängder med ungdomar visar tydliga tecken på att må psykiskt dåligt och tar ut det på andra. Fy fan. ????????
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Übereil;n183317 said:
Måste och måste. Folk gör saker av anledningar, och tittar man på vilka det är som bränner bilar så kommer det framträda mönster i vilka omständigheter de befinner sig i. Och om vi då lyckas motverka de omständigheterna så lär vi också få ner antalet bilbränder. Det är inte konstigare än att våldsbrotten gick ner i Norge när krogen inte längre fick vara uppe hur länge som helst.

Übereil
Stäng krogarna tidigare så slåss folk ändå. Särskilt sommartid. Alkoholförbud på vissa offentliga platser hjälper inte för polisen kan omöjligt rå på alla krökande människor i våra parker. Där folk dricker och samlas i stora grupper blir det ofrånkomligen bråk, även på privata fester. Det är ett jävla tuppande hela tiden. En oerhört tråkig egenskap hos främst "män" och unga killar.

Det här ständiga tugget om att ungdomarna i förorterna inte har några vettiga alternativ od påminner löjligt mycket om sketchen i Lorry "vi hade ju ingen lokal". Det är bara en del av förklaringen. Det går att hitta på saker utan en massa pengar eller ungdomsgårdar. De kan lira fotboll och en massa annat som inte kostar skjortan. Lite fantasi och vilja är det som behövs inte att få allt serverat på fat. Tyvärr räknar dagens ungar med att någon annan ska ge dem allt och får de inte det de vill ha så blir de förbannade och ska straffa samhället. En vidrig, bortskämd skitattityd. De flesta begår ju trots allt inte brott eller vandaliserar trots att de har det knapert och dystra framtidsutsikter.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Übereil;n183423 said:
I alla fall sen andra världskriget så har USA alltid haft hårdare straff än oss. De har också alltid haft mer brottslighet än oss. Det vi ser dyka upp nu har alltid funnits i mycket större skala i USA. Därmed så kanske det inte är vi som borde titta på USA för inspiration, inte sant? Vi kanske snarare borde fundera på vad vi förlorat de senaste 30 åren.

Det New York visar är dels att polismakten blir mer effektiv om man låter polisen bestämma hur de arbetar och sedan ersätter folk som visat sig inkapabla att leverera resultat, och dels att konsekvent lagföring (dvs hemlisen är inte att man straffas hårt utan att man kan räkna med att inte komma undan) fungerar. Samt att om man mäter anmälda brott istället för uppklarade brott så börjar polisen agera mer konstruktivt. Hårda straff i sig självt finns det, mig veterligen, inga belägg för. Snarare tvärt om, vi skulle kunna halvera våra straff utan att det skulle göra någon skada.

Och visst ska stenkastande få konsekvenser. Men samtidigt så skulle vi kunna lösa massor med brott innan de ens hunnit hända om vi bara funderar på hur människor når den punkt att de tycker brottslighet är motiverat och jobbar mot de faktorerna. Det är på alla sätt bättre om folk inte begår brott än att folk som begår brott åker dit.

Übereil
Håller med om det sistnämnda men har en fråga. Tycker du vi ska halvera straffen för såna vedervärdiga brott som våldtäkt och övergrepp mot barn också? Snabbknullare och barnskändare blir ju inte bättre människor av hårda straff och lär sig ingenting av det så då kan vi lika gärna ge dem ännu kortare straff. Eller?

Jag vet mycket väl att de inte lär sig ett dugg av straff men för min del får såna lågliv gärna placeras i en cell för resten av livet.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Minimoni;n183461 said:
Jepp, min bror är advokat och hävdar ofta att vi har väldigt hårda straff i Sverige och att det är en grov missuppfattning att straffen är för låga. Men det viktiga är att de som faktiskt begår brottet också döms. Gärna inom kort tid efter brottet begåtts. Så där är vi eniga.
Ändå döms folk för grova brott till tämligen lama straff? Kvinnomisshandlare, barnmisshandlare, våldtäktsmän, as som sysslar med barnporr o.d kan ju komma tämligen billigt undan i det här lallarlandet. Jag vet att USA inte är något föregångsland på det här området men det måste ju finnas grader i helvetet. Det borde finnas en ganska stor gråzon mellan Sillmjölkesstraff och Straff a la Inkvisitionen.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
walium;n183573 said:
Här finns det en hel del nyanserade resonemang kring brottsutvecklingen i USA och dess eventuella orsaker:http://www.vox.com/cards/crime-rate-drop

Naturligtvis ska inte blåljuspersonal behöva frukta för sin säkerhet, men samtidigt är det farligt att överdriva det våld som finns och dra alltför långtgående slutsatser av en ganska populistisk debatt. Jag tycker att det är problematiskt att så många verkar betrakta vårt relativt trygga samhälle där brottsligheten är låg och generellt minskande som en oerhört farlig plats där det finns åtskilliga fickor av total laglöshet. Särskilt när flyktingar och invandrare så snabbt stämplas som den huvudsakliga orsaken till problemet. Man börjar med att hänvisa till en ganska oprecis diskussion om blåljuspersonal och sedan dröjer det inte länge innan minskad invandring lyfts fram som något av en mirakelkur. Vi kan alla komma med diverse hypotetiska resonemang om hur vi hade betett oss i olika situationer, men dessa tenderar att vara väldigt subjektiva och tämligen självförhärligande. Själv är jag uppvuxen i en väldigt trygg miljö och har aldrig varit i klammeri med rättvisan samtidigt kan jag inte garantera att mina gener bär på ett inneboende fokus som hade gjort att jag blivit en framgångsrik och trygg samhällsmedborgare även under radikalt annorlunda omständigheter.

Som kommunpolitiker händer det titt som tätt att jag hamnar i olika diskussioner om prioriteringar och satsningar och jag har flera gånger mött en väldigt moraliserande inställning till utsatta grupper och en uppfattning om att stadsdelar med problem inte ska "belönas" och att stökiga ungdomar framförallt är en polisiär angelägenhet - trots de skyldigheter när det gäller socialtjänst och trygghet som kommunallagen ålägger alla kommuner. När mer privilegierade stadsdelar inte omedelbart får sina krav uppfyllda heter det däremot att grupper ställs mot varandra och att hela generationer av medelklassbarn riskerar att förloras. Hos oss alla finns en rädsla och brist på förståelse för den andre, det som upplevs som främmande och som annorlunda. Pojkar ses som vuxna, stök som upplopp och fattigdom och frustration som slapphet och brist på moralisk resning.
Intressant.

Å ena sidan är Sverige tryggt, säkert och relativt förskonat från våld och kriminalitet. Rädslan för att råka illa ut är kraftigt överdriven, blåljuspersonal är onödigt ängslig över dagens läge mm. Samtidigt känner sig kvinnor generellt (bara titta i det här forumet, i andra forum, i press och tv) sett otrygga i Sverige därför att "varje man är en potentiell våldtäktsman". Hur förolämpande och kränkande skulle det inte vara om någon sa "ni kvinnor har en irrationell rädsla för att råka illa ut. Ni kan känna er tämligen trygga i Sverige anno 2016. Sverige är tryggt och säkert och vi ska inte överdriva angående de faror som eventuellt lurar runt hörnet".

Angående stökig uppväxt etc. Nog för att det fanns en hel del ungar som hamnade på glid där jag växte upp. Vissa blev grovt kriminella, andra började knarka, flera dog alldeles för tidigt. Men inte en enda gång har jag bevittnat, läst eller hört ens ett rykte om att någon av alla dessa smågangsters någonsin gav sig på blåsljuspersonal (i form av brandmän el ambulanssjukvårdare) eller deras fordon. Inte heller kastade de sten mot vindrutorna på bussar eller t-banor trots att flera av dem var både korkade, helvilda, ouppfostrade och fullständigt empatilösa. Och då pratar vi om folk med mycket dåliga förutsättningar för att ens klara grundskolan och få ett jobb i stil med Samhall. Man kan ju undra vad som skiljde dem åt från dagens vilda adhd-ungar....
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Magnamund: Jag blir beklämd när du beskriver ungdomar som kräk, små svin eller ungjävlar och tror dig veta att deras beteende beror på att de saknar lyxleksaker och ser myndigheter som en samling rasister. Den typen av uttalanden leder inte till en saklig och nyanserad debatt och tyder heller inte på ett öppet sinnelag. Har man redan bestämt sig för att förorterna befolkas av en ansiktslösa massa av kriminellt slödder begränsar det kraftigt vilka åtgärder som man anser är möjliga.

Här är en lista med tänkbara förslag på åtgärder:

- Ett mer närvarande samhälle: Återinför kvarters- och skolpoliser, förlägg kommunal och offentlig verksamhet i de stadsdelar där behoven är stora. Låt arbetsförmedling, socialtjänst och studieförbund ha kontor och anställda på plats.

- Bilda lösningsfokuserade nätverk: Berörda myndigheter, företag och organisationer borde samverka mer kring att lyfta stadsdelar och grupper i behov av stöd. Polis, kommun, lokala företag, fastighetsägare och civilsamhälle borde hjälpas åt, dela kunskaper och förvarna varandra om problem och utmaningar.

- Ordna sommarjobb och sociala aktiviteter: Föreningslivet är ofta svagt i utsatta områden och man har få ingångar till det lokala näringslivet. Om kommunen hjälper till att ordna sommarjobb och meningsfulla fritidsaktiviteter kommer det att leda till att många ungdomar blir sysselsatta med vettiga saker istället för att dra runt och leta efter trubbel. I Skäggetorp här i Linköping har ABF dragit igång fotboll under vissa nätter och helger och detta har lett till en kraftig nedgång i klotter, skadegörelse, inbrott och stölder.

- Punktmarkera ledargestalter: Ofta är det en ganska liten grupp personer som uppviglar övriga och är hjärnan bakom stenkastning, kriminalitet och stök. Om dessa personer kan blockeras, förflyttas eller rentav omvändas så har det en lugnande effekt på övriga.

- Låt ungdomar göra samhällstjänst och praktik bland blåljuspersonal: Jag tror att detta var ett förslag från något eller flera av allianspartierna. Det är i alla fall ett bra sätt att öka förståelsen mellan grupperna och många ungdomar hyser dessutom en dröm om att själv en gång bli poliser eller brandmän.

- Rekrytera personal som representerar samhällets mångfald: Vi behöver fler poliser, brandmän och ambulanspersonal som har en annan bakgrund och som det går att identifiera sig med även om man har en annan bakgrund eller hudfärg än normen.

- Genomför regelbundna avpatrulleringar och genomsökningar: Särskilt inför högtider och långledigheter är det bra att upprätta planer och söka igenom utsatta områden. Har lager av sten lagts upp någonstans? Finns det uppbrutna dörrar till tak? Vad pratar ungdomarna om?

- Minska segregationen: Bygg mer blandat, försök att sprida ut alla elever mer jämnt över kommunen, få ut fler i arbete och så vidare. Kanske den svåraste saken att genomföra.

Inget av det här är lätt att göra eller i sig någon mirakellösning, men det är genomförbart och mycket görs redan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Visdomsord från 1872:

"...inget är för närvarande farligare än att låta den del av befolkningen uppväxa i okunnighet och råhet, ty i avgörandets ögonblick skall denna del bli samhällets svåraste fiender och skoningslöst hämnas för det att man mitt ibland ett civiliserat samhälle, med alla dess förstörelseverktyg och alla dess hopade skatter, låtit ett band av vildar uppstå, vilkas moral och religion är egennyttan och sedeslösheten."
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
walium;n183595 said:
Magnamund: Jag blir beklämd när du beskriver ungdomar som kräk, små svin eller ungjävlar och tror dig veta att deras beteende beror på att de saknar lyxleksaker och ser myndigheter som en samling rasister. Den typen av uttalanden leder inte till en saklig och nyanserad debatt och tyder heller inte på ett öppet sinnelag. Har man redan bestämt sig för att förorterna befolkas av en ansiktslösa massa av kriminellt slödder begränsar det kraftigt vilka åtgärder som man anser är möjliga.

Här är en lista med tänkbara förslag på åtgärder:

- Ett mer närvarande samhälle: Återinför kvarters- och skolpoliser, förlägg kommunal och offentlig verksamhet i de stadsdelar där behoven är stora. Låt arbetsförmedling, socialtjänst och studieförbund ha kontor och anställda på plats.

- Bilda lösningsfokuserade nätverk: Berörda myndigheter, företag och organisationer borde samverka mer kring att lyfta stadsdelar och grupper i behov av stöd. Polis, kommun, lokala företag, fastighetsägare och civilsamhälle borde hjälpas åt, dela kunskaper och förvarna varandra om problem och utmaningar.

- Ordna sommarjobb och sociala aktiviteter: Föreningslivet är ofta svagt i utsatta områden och man har få ingångar till det lokala näringslivet. Om kommunen hjälper till att ordna sommarjobb och meningsfulla fritidsaktiviteter kommer det att leda till att många ungdomar blir sysselsatta med vettiga saker istället för att dra runt och leta efter trubbel. I Skäggetorp här i Linköping har ABF dragit igång fotboll under vissa nätter och helger och detta har lett till en kraftig nedgång i klotter, skadegörelse, inbrott och stölder.

- Punktmarkera ledargestalter: Ofta är det en ganska liten grupp personer som uppviglar övriga och är hjärnan bakom stenkastning, kriminalitet och stök. Om dessa personer kan blockeras, förflyttas eller rentav omvändas så har det en lugnande effekt på övriga.

- Låt ungdomar göra samhällstjänst och praktik bland blåljuspersonal: Jag tror att detta var ett förslag från något eller flera av allianspartierna. Det är i alla fall ett bra sätt att öka förståelsen mellan grupperna och många ungdomar hyser dessutom en dröm om att själv en gång bli poliser eller brandmän.

- Rekrytera personal som representerar samhällets mångfald: Vi behöver fler poliser, brandmän och ambulanspersonal som har en annan bakgrund och som det går att identifiera sig med även om man har en annan bakgrund eller hudfärg än normen.

- Genomför regelbundna avpatrulleringar och genomsökningar: Särskilt inför högtider och långledigheter är det bra att upprätta planer och söka igenom utsatta områden. Har lager av sten lagts upp någonstans? Finns det uppbrutna dörrar till tak? Vad pratar ungdomarna om?

- Minska segregationen: Bygg mer blandat, försök att sprida ut alla elever mer jämnt över kommunen, få ut fler i arbete och så vidare. Kanske den svåraste saken att genomföra.

Inget av det här är lätt att göra eller i sig någon mirakellösning, men det är genomförbart och mycket görs redan.
De som beter sig så är kräk/skitstövlar/slödder/idioter men de är ju i minoritet. Vem har påstått att alla ungar beter sig såhär? Stör du dig mer på vilket uttryck jag använder om de här svinen än på faktumet att de faktiskt beter sig som svin?

Ja jag vet att det finns ungar som far otroligt illa hemma och som därför tar ut det på omgivningen. Flera har olika funktionsnedsättningar, växer upp med missbruk, våld od men det är bara en del av förklaringen och inget försvar.

Vi har satsat stenhårt på olika projekt för att minska segregationen i förorterna och ingenting fungerar så bra som det borde eftersom problemen eskalerar. Varför kastar dagens ungar sten på ambulanser när gårdagens ungar inte gjorde det? Gårdagens ungar hade det inte lätt och var inga duvungar men vissa saker gjorde man bara inte. Var kommer detta oresonliga hat ifrån? Att livet är orättvist och att vissa har det knapert, svårt att få arbete osv är ingen ursäkt. Jag har fd vänner och släktingar som är grovt kriminella (narkotikasmugglare och langare). Inte fan kastade de sten på utryckningsfordon för att de hade det tufft som barn. Varför har det problemet uppstått på senare tid? Kan det handla om att respekten för samhället som sådant är helt bortblåst och att lättpåverkade skitstövlar gör vadsom helst för förnöjelse och för att de inte klarar att hantera tristess? Varför gjorde inte barn såhär förr när de hade det ännu värre?

Jag är själv förortsbo så du behöver inte försöka plocka fåniga poäng och få det att se ut som att jag bara vräker ur mig föraktfullt, fördomsfullt nonsens utan att ha några kunskaper eller erfarenheter.

Förebyggande verksamhet är oerhört viktigt och därför har jag också arbetat med det tidigare. Tyvärr är det mycket daltande idag och konsekvenserna ser vi, varje dag. Vi behöver både förebyggande verksamhet och en rättsapparat som är effektiv för att råda bot på eländet. Dessutom vore det nog inte helt fel om föräldrar börjde uppfostra sina barn istället för att enbart agera plånböcker åt dem. Snacka med ungarna, umgås med dem, parkera dem inte framför datorer och tv-spel 24/7. Börjar de strula, skolka osv så måste de ta tag i det och inte säga "jag kan inget göra. H#n har så stark vilja" od trams.

Håller med om att vi bör sprida ut folk från olika samhällsklasser överallt och inte klumpa ihop alla sämre bemedlade i sunkiga förorter. Tyvärr är det ju så att människor dras till människor som påminner om de själva och folk som får det bra, som får jobb med högre lön etc väljer att lämna de sunkiga förorterna för ett bättre liv. De stökiga ungar som blir kvar vill inte ha nån inblandning från sociala myndigheter, ha poliser och andra som patrullerar i området för då känner de sig utpekade. Det är alltså ingen enkel problematik.

Som sagt, de flesta av oss kan nog vara överens om att det krävs en kombination av åtgärder för att lösa problemet. Ingen har hävdat att vi ska lösa alla problem med hjälp av elaka bylingar a la basebolligan och stenhård lagstiftning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Magnamund;n183621 said:
men det är bara en del av förklaringen och inget försvar.
Vaddå "bara"? Det är väl just förklaringar som är det intressanta om målet är att stävja? Annars landar man ju bara i en ren moralistisk diskussion om vad folk "förtjänar" istället för hur man faktiskt löser problemet.

Underlaget för att hårdare straff leder till mindre brottslighet är, senast jag kollade, utomordentligt lågt. Klart det kan ha funkat på enskilda platser, men rent generellt. Straff är ju mestadels en form av hämnd som vi sedan intalar oss också har en positiv effekt på de vi hämnas mot.

Problemet med att beskriva folk som "svin" eller "kräk" eller "skitstövlar" är att det befäster idén om att det här skulle vara något man "är" och något som inte kan förändras - eftersom vi i vårt samhälle har den vanvettiga idén att "folk inte förändras". Därför finns det anledning att i högre grad tala om handlingar och orsaker snarare än om egenskaper.

"Stör du dig mer på vilket uttryck jag använder om de här svinen än på faktumet att de faktiskt beter sig som svin?"

Det här är en rätt trist halmdocka. Det finns ingen som sagt att det dåliga du gör är värre än det de gör, men det betyder inte att det är bra att kalla folk för "svin".



Jag brukar försöka undvika förklaringar om "ansvar" och "inre vilja" etc när jag letar lösning på samhällsproblem. Mest för att "ansvar" mer är en moralistisk term än en problemlösande och för att "inre vilja" är en i sammanhanget ganska oanvändbar fiktion.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
"Jag var med om X och blev inte Y alltså finns det ingen anledning för någon annan som är med om X att bli Y" är för övrigt också ett jäkla nonsensargument som visar varför man inte kan hålla på och snacka individnivå och anekdoter i sådana här sammanhang. Det är som att lyssna på klassresenärer: "Jag började minsann fattig och är nu framgångsrik entreprenör, alltså kan alla bara de vill" liksom. Liberala fantasier där anekdoter upphöjs till norm oavsett vad statistiken säger. Det blir som ett slags framgångsteologi som funkar för ickereligiösa.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Jag vet inte om jag tror att hårdare straff är lösningen på något, men jag ser det som ett stort problem när vi inte kan skydda personer i samhällets tjänst. Man kan tycka vad man vill om straff, personerna som utför handlingar och allt det, men på andra sidan av myntet finns också de som eventuellt inte får ambulansvård därför att man inte kan uppbåda poliseskort, de vars hus brinner ned därför att brandmän inte vågar ge sig in i vissa områden etc.

Betende av den här typen måste beivras. Alla måste förstå att man helt enkelt inte gör så. Det måste upphöra och i det arbetet så känns det orimligt för mig att inte vända på alla stenar som finns för att nå det. Förebyggande arbete är en insats, att faktiskt upprätthålla lagen är en annan. Sist jag tittade så var stenkastning olagligt och bryter man mot lagen så är det lämpligt att man straffas annars urvattnas lagsystemet.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
krank;n183624 said:
Vaddå "bara"? Det är väl just förklaringar som är det intressanta om målet är att stävja? Annars landar man ju bara i en ren moralistisk diskussion om vad folk "förtjänar" istället för hur man faktiskt löser problemet.

Underlaget för att hårdare straff leder till mindre brottslighet är, senast jag kollade, utomordentligt lågt. Klart det kan ha funkat på enskilda platser, men rent generellt. Straff är ju mestadels en form av hämnd som vi sedan intalar oss också har en positiv effekt på de vi hämnas mot.

Problemet med att beskriva folk som "svin" eller "kräk" eller "skitstövlar" är att det befäster idén om att det här skulle vara något man "är" och något som inte kan förändras - eftersom vi i vårt samhälle har den vanvettiga idén att "folk inte förändras". Därför finns det anledning att i högre grad tala om handlingar och orsaker snarare än om egenskaper.

"Stör du dig mer på vilket uttryck jag använder om de här svinen än på faktumet att de faktiskt beter sig som svin?"

Det här är en rätt trist halmdocka. Det finns ingen som sagt att det dåliga du gör är värre än det de gör, men det betyder inte att det är bra att kalla folk för "svin".



Jag brukar försöka undvika förklaringar om "ansvar" och "inre vilja" etc när jag letar lösning på samhällsproblem. Mest för att "ansvar" mer är en moralistisk term än en problemlösande och för att "inre vilja" är en i sammanhanget ganska oanvändbar fiktion.
Tyck vad du vill. Jag anser att folk som kastar sten på ambulanser och hotar blåljuspersonal är svin/kräk/skitstövlar/slödder. Sen får du väl kalla dem vad du vill, jag bryr mig inte. Precis som att jag med rätta kallar en våldtäktsman för ett jävla svin, kräk, as, kackerlacka, lågliv, avskum eller dylikt kommer jag kalla såna här idioter för svin. Om du har ett problem med det är det din ensak.

Det är helt uppenbart att mitt uttryck var det viktiga, inte huruvida svinen betett sig svinaktigt eller inte....Blir du lika upprörd när någon medforumit säger att alla män är våldtäktsmän?

Det du kallar liberala fantasier ser andra som realitet och du har inte ensamrätt på att tycka saker och sitter heller inte inne med någon absolut sanning även om du tycker det. Bara för att du inte bryr dig om ansvar i det här fallet och tycker det är en poänglös term så betyder det inte att andra tycker så. Det får du acceptera. Ansvarskänsla och inre vilja är förstås ingenting man kan ta på eller sätta siffror på.
Du behöver inte kommentera och jag kommer inte kommentera dina inlägg i den här tråden. Det blir nog bäst så.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
En sak i sammanhanget var väl att brottstalen började falla i USA cirka 20 år efter att abort tilläts på mer bred front igen? Svårt att entydigt bevisa att NYs nolltolerans faktiskt fungerade, rent utöver då problemet att nolltoleransen framförallt applicerades på svarta.
 
Status
Not open for further replies.
Top