Nekromanti Svirffnebblin - för den irrationelle spelaren

G

Guest

Guest
Kan någon förklara för mig logiken i att Svirffnebblins (Deep Gnomes) har LA +3?

Dem har ju sämre bonusar än Drow (LA +2), och jag skulle nästan våga påstå att även Aasimars och Tieflings (LA +1) har bättre bonusar också.

Nej, vad mig anbelangar kan dem hålla sig där nere i avgrundens djup!
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Tja, +3 kanske är lite väl magstarkt, men den gråhudade lille tomten kan ändå göra en hel del fuffens som hans mörkeralviske kollega inte kan. Blindness/deafness kan vara riktigt effektivt och +4 i dodge bonus mot alla motståndare gör honom rejält svårträffad. Att han är mycket svår att upptäcka med hjälp av diviniation spells samt att han är synnerligen bra på att gömma sig i mörker, gör honom rätt svårfångad. Han har heller ingen light blindness som drowen har.

Jag tycker definitivt att han är bättre än aasimar och tiefling (åtminstone om man kör många äventyr i the Underdark) och nog också något bättre än en drow. Dock kanske inte tillräckligt mycket bättre för att motivera ytterligare en nivå i LA. Om jag hade tillåtit en spelare att spela Svirfneblin hade jag kanske sänkt LA till +2, men det finns nog ingen risk att jag någonsin skulle göra det.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Jag tycker nog att svirfneblin verkar bättre än drow (och definitivt bättre än olika planetouched). Särskilt med tanke på att drow inte alls trivs i dagsljus.

En jämförelse mellan de två:

Drow: +2 Int och Cha, spell resistance, +2 på Will-saves mot besvärjelser, spell-like abilities (dancing lights 1/dag, darkness[/i] 1/dag, faerie fire 1/dag), weapon proficiencies (handcrossbow, rapier och short sword), darkvision 120 fot, light blindess.

Svirfneblin: –2 Str, +2 Dex och Wis, –4 Cha, spell resistance, +2 på alla saves, +4 i AC, spell-like abilities (permanent nondetection, blindness/deafness 1/dag (+4 DC), blur 1/dag (+4 DC), disguise self 1/dag (+4 DC)), darkvision 120 fot, low-light vision, stonecunning, +1 DC på illusionsbesvärjelser, +1 på attacker mot kobolder och goblins, +2 på Craft (alchemy), Listen och Hide (+4 i underjorden), liten (+1 AC, +1 på attackslag, +4 Hide, –4 på grapple checks).
 
G

Guest

Guest
Det är ju bara att ta featen Daylight Adaptation, så har man förbigått problemet med dagsljus.

Jag är väl medveten om de exakta förmågorna hos dem två, men ser ändå inte att Deep Gnomes ska ha en högre LA.
 

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Isåfall har du slösat ett helt knep... Det är ju motsvarande att ge gnomen ett bonusknep :p en ganska så biffig fördel enligt mig, då jag personligen tycker att knep är oerhört användbara. Beror naturligtvis delvis vad man kör för rollperson också.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
+2 hade nog varit bättre. Men underskatta inte +4 AC. Dom kan bli galet svåra att träffa. I kmbination med spell resistance så blir dom riktigt tuffa dom små liven.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Kan någon förklara för mig logiken i att Svirffnebblins (Deep Gnomes) har LA +3?
Djup gnomen är smal, men i sin specialitet väldigt bra. Så skulle jag klasificera honom.

Det blir en ganska maffig snubbe som med sin dodge bonus och litenhet får 5 i bonus på AC jämfört med Drown.

Det är helt enkelt en jättefördel, jag tror nog att det är denna jättebonus som motiverar level adjustment, han blir svårträffad men samtidigt svår att upptäcka magiskt, men non detection, och med riktigt tuffa save.

Så många spelare kommer tycka Drown är tuffare och passar deras spelstil bättre men om man optar en djupgnom så kan man få en riktigt vass snubbe.



Jag skulle alltså inte ta bort level adjustment 3 från honom.

Jag gillar filosofin att man får betala i leveladjustments för specialförmågorna hos "monster" raserna.

Gör honom till en liten farlig underjords rogue, optad för sneak attack, han kommer klara sig förbannat bra underground och vara bra på att klara sig när närstridarna upptäcker honom och försöker slakta honom.

Med sin disguise self kan han komma folk inpå livet och slakta lös med sin sneak attac, eller hoppa på folk i totalt mörker.

****

Slutsatsen om du tycker +3 är för mycket så har du en spelgrupp som inte optar sina figurer, gott så :gremsmile:

Om man verkligen optar en djup gnom så kan man få en riktigt giftig rogue.

Bombu
 
G

Guest

Guest
Ja, men då skulle min Aasimar Paladin lägga "Light", lyfta upp honom i hårtofsen med vänster hand, dra ner hans byxor med höger hand, lägga honom över knät och ge honom ordentligt med smisk på hans lilla rumpa!!
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Ja, men då skulle min Aasimar Paladin lägga "Light", lyfta upp honom i hårtofsen med vänster hand, dra ner hans byxor med höger hand, lägga honom över knät och ge honom ordentligt med smisk på hans lilla rumpa!!
Haha, jo det skulle han säkert, men det är efter han fått sneak attack på sig från mörkret och med +5 bättre på AC jämfört med en human rogue så har han chans att komma undan de vinande smiskningarna.

lillen har ju bonus på att gömma sig under jorden +4 tror jag.

Min poäng är helt enkelt att om man väljer att köra en djupgnom som underjords rogue är den ruggigt bra, bättre än det mesta man prestera där.

Om man försöker göra honom till bard så kommer korna skita ner honom.

Jag tror att LA modifikationerna är satta så att de ska vara balanserade om man väljer en rollfigur som försöker utnyttja rasernas fördelar mycket.

Vilket jag tycker är en bra metod, man ska inte ta en monsteras för att få en fuskigt bra gubbe, man ska ta den för att det är coolt att spela en djupgnom/mindflayer/drow eller vad det nu kan vara... jo minotaur förstås, coolt.
 

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Glöm inte heller den sociala biten. Deep Gnomes kanske inte är otroligt bra sedda bland de andra raserna, men Drows är ju direkt hatade av alver, och har inga bra relationer med några andra heller!
 
Top