Nekromanti Sverok och Fusk

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Läste nyss att Sverok har börjat nån slags häxjakt efter fuskande föreningar. Och att styrelsen i dessa skall polisanmälas. Visst förstår jag att Sverok inte kan tillåta att föreningarna fuskar, men för dom flesta småföreningar så är det enda sättet att få lite kosing i kassan för att köpa nya rollspel just att rapportera lite fler möten än man haft.

Grundproblemet som jag ser det är att Sverok får alldeles för lite pengar av staten så att dom kan dela ut alldeles för lite till föreningarna. Visst finns det studiefrämjandet också men rollspelsföreningarna får ju bara skrapet som blir över efter att musik och övreiga föreningar tagit sin del.

Jag tror man ganska säckert kunna säga att majoriteten av rollspelarna i det här landet är studerande vilket är lika med utfattig. Att föreningar inte har råd att införskaffa nya spel torde ju slå ganska hårt mot rollspelsmarknaden då fom flesta föreningar inte vågar slänga ut några hundra för att testa ett "nytt" rollspel. En ond cirkel alltså.

Min poäng är att staten borde ge mer pengar till rollspelförenignar men samtidigt kontrollera att dom verkligen går till rollspel och inget annat. Och att Sverok går lite för långt när dom polisanmäler ansvariga i en förening en varning borde räcka gott för att avskräcka framtida fusk.

Vad tycker ni?

Walk softly and carry a big stick.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
...just att rapportera lite fler möten än man haft.

Nja, det är ett lagbrott så det är ingenting man bör ta lätt på.

Grundproblemet som jag ser det är att Sverok får alldeles för lite pengar av staten så att dom kan dela ut alldeles för lite till föreningarna.

Var istället glad att Sverok "ger" ut pengar överhuvudtaget. I många länder (nästan alla vad jag vet) så existerar det inte något förbund som ger ut pengar till rollspelsföreningar.

Att föreningar inte har råd att införskaffa nya spel torde ju slå ganska hårt mot rollspelsmarknaden då fom flesta föreningar inte vågar slänga ut några hundra för att testa ett "nytt" rollspel.

Sveroks uppgift är knappast att hålla den svenska (och utländska) rollspelsproducenterna vid liv, utan att främja en hälsosam och trevlig fritidsaktivitet. Att börja tänka i de banor du tänker i tycker jag är fel.

Och att Sverok går lite för långt när dom polisanmäler ansvariga i en förening en varning borde räcka gott för att avskräcka framtida fusk.

Framtida fusk skall givetvis inte finnas. Men inte de fusk som görs nu heller. Polisanmälandet är ju bara ett hot så länge man inte fuskar (vilket man givetvis inte skall göra).

Summa summarum, fuska inte!

/Azagthoth
 

Mathias Olsson

Veteran
Joined
15 Oct 2000
Messages
18
Location
Göteborg, Sweden
Att rapportera mer möten än man haft och på så sätt tillskansa sig pengar/matrial etc är endligt brottsbalken trolöshet mot huvudman och skall, om detta rapporteras till åklagare och kan bevisas, bstaffas med böter eller fängelse i högst 6 månader om brottet kan ses som ringa.
Det stora skälet till att man hotar med polisanmälan är att om det skulle uppdagas att SVEROK får statliga pengar för möten som aldrig har inträffat så kommer det att ge vatten på kvarnen om rollspelens vara eller inte vara vilket antagligen kommer att sluta med att vi i bästa fall inte får några pengar och i sämsta fall kommer rollspelen att utsättas för örhands granskning och kontroll.
Summa sumarum DIDDI vann och vi som älskar rollspel förlorade och detta pga att en liten mängd (hoppas jag) inte kunde vänta och spara sina surt förvärvade pengar till den dagen man hade fått tillräkligt för att köpa det hett eftertraktade spelet.
 

Lillgubben

Veteran
Joined
5 Oct 2000
Messages
19
Helt rätt!! Men prolemet är ju vad som räknas som "fusk"?
Om man vet ATT man har haft möte, men inte NÄR, får man skriva upp det på ett påhittat datum? Eller vad som räknas som möte. Om man spelar fem st, vilket är minumum, efter 40 min måste en gå, men en ny kommer. Efter ytterligare 40 min går han. Kan man räkna det som möte, eller? Man har ju spelat i över en timme, men kan inte säga att alla som har deltagit har varit med i en timme. Om man spelar till 0:55, kan man räkna det som ett nytt möte, eller måste man spela till 1:00? vart går gränsen egentligen? I de flesta små föreningar som jag vet har man möten på olika ställen, och har därför inte närvarolistor till hands när man spelar...
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Om man vet ATT man har haft möte, men inte NÄR, får man skriva upp det på ett påhittat datum?

De flesta rollspelsaktiviteter kräver tillgång till papper och penna. Att anteckna uppe i hörnet på en bit papper när man börjar, slutar och vilken dag det är är väl ungefär fem sekunders arbete.

Om man spelar fem st, vilket är minumum, efter 40 min måste en gå, men en ny kommer. Efter ytterligare 40 min går han. Kan man räkna det som möte, eller?

Som jag ser det, nej. Det är inte ett möte förrän fem deltagare (samma fem) tillbringat en timme tillsammans.

Om man spelar till 0:55, kan man räkna det som ett nytt möte, eller måste man spela till 1:00?

Nej, spelar du bara till 0:55 så får du inte räkna det som nytt möte. Men frågan är om man inte har "eftersnack" i fem minuter om man ser att det är just fem minuter kvar till klockan blir ett...

/Azagthoth
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Det är jävlarimig dags att man gör något åt fusket. Föreningar som rapporterar in 1000 möten på ett år och liknande påhitt ska sättas dit. Dessutom är jag trött på bidragsdravlet; det är OK att ge SVEROK pengar att fördela till föreningsverksamhet, men att förvänta sig att minsta tärning ska bli finansierad av Pappa/Mamma Staten är att fastna i bidragsmentaliteten. SVEROK ska ägna sig åt demokratisk fostran, och inte vara en grundkurs i bidragsfusk för bortskämda medelklasssungar.

http://www.algonet.se/~enda
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Jag kan bara instämma. Att man får pengar för att göra något roligt är en ren bonus och ingen självklarhet.

(Nu skulle jag kunna dra igång en "När jag var ung"-tirad, men jag avhåller mig från det. Det kanske kostar lite Willpower, men man vill ju inte framstå som en antediluvian i onödan.)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Great goblin

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
162
Location
Sverige
intressant, då kan man ju träffas i en timme och inte göra ett skit för mig veterligen står det ingenstans i sveroks stadgar att man måste spela på ett möte. Fast det är klart man kan ju sy kläder ,göra latexvapen hålla föredrag diskutera. Vi gjorde mycket sådant i en lajvförening jag var med i förut. Förresten måste man vara myndig för att starta en förening inom Sverok? sen vill jag ställa en fråga till Björn hellerkvist vadå fostran? Alla rollspelsföreningar bör vara politiskt obundna rollspel är till för alla!
/Great goblin

"Tolkien och Ereb I evighet"
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
...då kan man ju träffas i en timme och inte göra ett skit...

Enligt Sveroks regler så är kraven att det skall vara fem deltagare i en timme och att mötet skall vara planerat i förväg (det räcker med en minut). Alltså kan man, om man är fem medlemmar närvarande, bestämma sig för att ha möte och att man skall "inte göra ett skit". Fullt godkänt.

Förresten måste man vara myndig för att starta en förening inom Sverok?

Nej. För att kunna få bidrag måste man dock ha ett bankkonto, och sådant tror jag inte man kan starta om man inte är myndig (man behöver i alla fall målsmans underskrift eller något sådant).

sen vill jag ställa en fråga till Björn hellerkvist vadå fostran? Alla rollspelsföreningar bör vara politiskt obundna rollspel är till för alla!

Eftersom jag också heter Björn så svarar jag på den frågan också... Om Sverok gick ut och sade att de fostrade medlemmarna att bli anarkister tror jag att det statliga bidraget skulle minska... Sedan måste alla föreningar i Sverok vara politiskt obundna (har jag för mig i alla fall). Hur som helst så skall (nåja) Sverok fostra medlemmarna i det demokratiska styrelsesättet, inte pränta in en politisk åsikt.

/Azagthoth
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Kan i sammanhanget vara intressant att citera en sak som Molle på Sverok-kansliet skrev i Galadrims webforum:

<I>"Jag kan väl också nämna att sammankomster är på väg bort ur bidragsreglerna från Ungdomsstyrelsen inom några år. Kommer att ersättas med ett större medlemsbidrag och ett sorts grundbidrag."</I>

Omöjliggör väl fortfarande inte fusk, men i alla fall <I>den här</I> sortens fusk...

--
Åke
 
Top