Nekromanti Sverok och förbundstidningarna

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Imponerad

"...än???"

... än vissa personer som väldigt ofta och i tämligen skarpa ordalag angriper, letar upp skumma konspirationsteorier om och i största allmänhet framför olika varianter av missnöje med Codex/www.rollspel.nu.

Jag vet inte om det här räknas som ett personangrepp, men enligt min ringa åsikt så borde ett antal personer som gjort sig kända för sin fientlighet gentemot www.rollspel.nu och Codex ta en lektion i vanligt hederligt hyfs.

Om någon känner sig träffad, ta den här åsikten till hjärtat.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
Re: Rätt opinion i rätt demokrati

Jag tackade själv nej till Riksmötet detta år och kan således inte påverka en omröstning, men det är allas rätt att i alla fall få göra sin röst hörd. Även på detta forum...

Du har en tendens att i dina inlägg alltid få Runan att låta suspekt. Runan har alltid, och gör det även nu, kört med raka puckar. Ej heller aspirerar tidningen på att sluta avtal med Sverok angående en ny Sverox.

Så, kanske kan du bemöta kritik med svar istället för frågor?

Det torde inte vara för mycket begärt :)


/Niklas


Jag säger alltid vad jag tycker, men skilj på åsikt och fakta - det gör jag.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: spelrelaterat material

Frågan är då om våra skattepengar skall subventionera dina nöjen.

Det där (det som står ovan) lät definitivt som en anklagelse riktad mot mig. Den riktades inte mot någon annan än mig. Det skulle kunna vara en åsikt, men det är en anklagande sådan (ogrundad dessutom).

/Azagthoth
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Tvärtom! Det bästa för hela spelsverige är ett starkt Sverok med bra informationskanaler som rycker upp hela hobbyn och sprider spel och spelkunnande till så många som möjligt. Exakt vilka former Sverok väljer att föra ut sin information på kommer deras riksmöte att besluta om.

Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Rätt opinion i rätt demokrati

"Jag tackade själv nej till Riksmötet detta år och kan således inte påverka en omröstning, men det är allas rätt att i alla fall få göra sin röst hörd. Även på detta forum..."

Självklart. Men jag undrar bara varför man väljer ett forum som inte når ut till de som bör ha en åsikt om sakfrågan, utan till ett helt annat forum som inte når fram, och dessutom på ett sätt där motionären misstänkliggörs som en konspiratorisk och monopolsuktande rollspelsmotsvarighet till Bill Gates. Liknelsen mellan att ta upp svensk jordbrukspolitik i Aftenposten vill faktiskt säga något.

"Du har en tendens att i dina inlägg alltid få Runan att låta suspekt. Runan har alltid, och gör det även nu, kört med raka puckar."

Onödigt hårda raka puckar, och dessutom ofta riktade mot totalt fel mål, enligt min åsikt. Å andra sidan lyckas ni i era inlägg alltid får www.rollspel.nu och Codex (eller någon som har med dem att göra) att låta suspekta, så det jämnar väl ut sig.

"Ej heller aspirerar tidningen på att sluta avtal med Sverok angående en ny Sverox."

Och vad kan det bero på, tror du? Avsaknad av tryckeri, kanske?

Se på det på det här sättet: Codex har framfört något som de tycker är en bra idé till Sverok, som båda skulle kunna tjäna på (enligt Sverok). Nu är det upp till riksmötet att ta ställning till huruvida det faktiskt är en bra idé. Ett förslag har framlagts och nu är det dags att ta ställning till det.

Vad är problemet? Utan ömsesidigt gagnande idéer är det tveksamt att människor över huvud taget skulle ha lämnat apstadiet. Behöver grottmannen Gurf verkligen ifrågasätta de dolda motiven bakom att Bogg erbjuder Dokk att dela hans eld mot att Bogg får lite mat från Dokk? "Hmmm... det är säkert en konspiration för att dominera den prehistoriska restaurangindustrin..."

"Så, kanske kan du bemöta kritik med svar istället för frågor?"

Varför det? Frågorna är bra mycket mer intressanta. Svaren kommer ju från berörda parter i alla fall, så de har ni ju redan fått.

Och jag är faktiskt jefligt nyfiken på orsaken bakom Runan-folkets (och Runan-associerades folk) konstanta angrepp på www.rollspel.nu och Codex.

Är det för mycket begärt?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Re: Rätt opinion i rätt demokrati

Men jag undrar bara varför man väljer ett forum som inte når ut till de som bör ha en åsikt om sakfrågan

Eh, är inte det här en rollspelssida? Som dessutom drivs i samarbete med en av motionärerna? Varför anser du inte att vi som läser/debatterar på detta forum bör ha en åsikt om Codex eventuella samarbete med Sverok? Kan köpa att det är en debatt som garanterat hör hemma på fler platser, men...

Och vad kan det bero på, tror du? Avsaknad av tryckeri, kanske?

Det här var väl ändå rätt plumpt? _Om_ Sverok och Runan inledde ett samarbete lär det ju inte vara svårt att hitta ett tryckeri... Personligen tror vi på Runans utsago i det här fallet, inte minst då de ju inte skickat in en motion om att de vill göra förbundstidningen...

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Re: spelrelaterat material

Jag skriver att det är tvivelaktigt att Staten delar ut bidrag till nöjen (föreningsbidrag till Sverok-föreningar), om pengarna kunde nyttjas på ett bättre sätt, inom t.ex. sjukvården. Jag anklagar inte dig personligen för att ta emot bidragen! Du användes här som ett exempel, jag kunde lika gärna använt mig själv som exempel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Rätt opinion i rätt demokrati

"Varför anser du inte att vi som läser/debatterar på detta forum bör ha en åsikt om Codex eventuella samarbete med Sverok?"

Det har jag inte sagt. Vad jag har sagt är att en stor del av de som ska ta ställning till motionen i fråga med största sannolikhet inte läser här. Vill man påverka beslutet - och Pontus inlägg var i högsta grad formulerat som ett sakinlägg för ledamöterna och/eller de personer som ombuden är ledamot för - så är det fel forum.

Därmed är inte sagt att man inte bör ta upp det här, men en annan formulering är önskvärd (i alla fall i min åsikt) i så fall. Det är en viktig fråga, men måste man lägga fram den så att den misstänkliggör de ansvariga bakom motionen?

"Det här var väl ändå rätt plumpt?"

Det medger jag. Men jag kunde inte låta bli. /images/icons/wink.gif

"_Om_ Sverok och Runan inledde ett samarbete lär det ju inte vara svårt att hitta ett tryckeri... Personligen tror vi på Runans utsago i det här fallet, inte minst då de ju inte skickat in en motion om att de vill göra förbundstidningen..."

Med tanke på att Codex motion i första hand rör tryck och samdistribution så bör man nog ha ett tryckeri och ett distributionsnät tillgängligt om man ska lägga in motsvarande motion. Att Runan vill inleda ett redaktionellt samarbete är en helt annan sak - det redaktionella innehåller (med undantag för annonser) vare sig kan eller vill Codex påverka. Det står också uttryckligen i motionen.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Re: Rätt opinion i rätt demokrati

Som jag skrev tidigare, jag postade mest detta inlägg för att fördriva tiden, jag tror inte att jag har någon som helst rimlig chans att påverka någonting.

Är inte detta ett diskussionsforum?
 

Julle

Veteran
Joined
29 Oct 2000
Messages
30
Location
Göteborg
Re: Imponerad

Så du stödjer Codex enbart för att du inte gillar vårat sätt? Hmmm...

Personligen tar jag inte åt mig av din kritik. Den gamla konflikten mellan oss och rollspel.nu tror jag att du är medveten om. Men den har egentligen inte med den här debatten att göra. Inte heller Runan. (det finns dock debatter här som rör just dessa ämnen)

Kritiken mot rollspel.nu angående ex. censurering och t.ex. det jag skrev att Codex faktiskt skulle gynnas konkurrensmässigt av sin motion gentemot andra tidningar hade skrivits även om inte Runan existerat eller någon konflikt mellan rollspel.nu och Runan existerat. Detta är kritik och debattinlägg från enskilda personer som säger sin åsikt, menar jag, inte ett försök att smutskasta någon. Man kan ju undra vem som får för sig konspirationer...

/Joel Bellander
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Re: spelrelaterat material

Nästa gång får jag använda Lars Mullback, Eilert Pilarm eller Claes Cassel som exempel. Nöjda?
 

Julle

Veteran
Joined
29 Oct 2000
Messages
30
Location
Göteborg
Re: spelrelaterat material

Förstår inte din logik här? Hur kan du tolka det som en anklagelse, det var väl en fråga om du tycker att så borde vara fallet? Pontus påstod väl aldrig att det ÄR så?

/Joel
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Imponerad

"Så du stödjer Codex enbart för att du inte gillar vårat sätt? Hmmm..."

Om vi nu för sakens skull låtsas att rollspelssverige bara har två fora för rollspelare att uttrycka sina åsikter på. Båda är viktiga forum. Personerna bakom det ena är trevligare än personerna bakom det andra. Vilket skulle du stödja?

Trevlighet är en stor bidragande orsak till att man faktiskt kan tänka sig att lyssna på den andra parten. Lyssnar man på den andra parten kan man tänka sig att uppfatta kritiken. Om den andra parten inte är trevlig uppfattas kritiken som personligt agg och avfärdas som osaklig.

"Kritiken mot rollspel.nu angående ex. censurering och t.ex. det jag skrev att Codex faktiskt skulle gynnas konkurrensmässigt av sin motion gentemot andra tidningar hade skrivits även om inte Runan existerat eller någon konflikt mellan rollspel.nu och Runan existerat. Detta är kritik och debattinlägg från enskilda personer som säger sin åsikt, menar jag, inte ett försök att smutskasta någon."

Måhända. Uttryck det artigt och trevligt i så fall, formulera det lite mindre skarpt, och låt gärna bli att dra in den tidigare konflikten. För just nu så verkar det vara två delar illvilja och en stor skopa långsinthet i kritikcocktailen.

Vilket för övrigt är min högst personliga åsikt, som inte nödvändigtvis delas av medlemmar i vare sig www.rollspel.nus eller Codex redaktioner.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
Re: Rätt opinion i rätt demokrati

"... . Att Runan vill inleda ett redaktionellt samarbete är en helt annan sak - det redaktionella innehåller (med undantag för annonser) vare sig kan eller vill Codex påverka. ... "

Va???

Måhända "har", om det nu skulle vara synonymt med äga, Runan inget tryckeri, men tidningen framställs på ett.

Varifrån får du att Runan vill inleda redaktionellt samarbete??? Verkligen intressant teori...

Att jag agerar här och inte väljer att deltaga under årsmötet beror på min arbetssituation och knappast på att jag inte vet var man hörs mest. För det brukar vara mycket snack och lite verkstad på Riksmötena.


/Niklas

Jag säger alltid vad jag tycker, men skilj på åsikt och fakta - det gör jag.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Rätt opinion i rätt demokrati

"Måhända "har", om det nu skulle vara synonymt med äga, Runan inget tryckeri, men tidningen framställs på ett."

Synonymt med "vara en del av företagsorganisationen", "äga", "vara delägare i".

"Varifrån får du att Runan vill inleda redaktionellt samarbete???"

Det ska vara ett "inte" där.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: spelrelaterat material

Faktiskt sant, så skulle det också kunna tolkas. Några tomtar på loftet måste åkt på semester eller nåt. Men det faktum att han själv väljer att bemöta mig på den punkten får mig att tolka det som att de tomtar som är på semester gott kan vara kvar på Bahamas ett tag till (snön i Umeå tycker de inte om tydligen) och att det faktiskt var en anklagelse (mer eller mindre).

/Azagthoth
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: spelrelaterat material

"Frågan är då om våra skattepengar skall subventionera dina nöjen.

Det där (det som står ovan) lät definitivt som en anklagelse riktad mot mig. Den riktades inte mot någon annan än mig. Det skulle kunna vara en åsikt, men det är en anklagande sådan (ogrundad dessutom)."


Jag är inte intresserad av debatten i övrigt men vill gärna inflika ett par ord.
Tycker du inte att du är lite väl kinkig här? Det tycker jag.

/Sir Foilan
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Are you insane or just good at pretending to be?

"Jag kanske inte är så insatt i denna debatt men du måste har rökt på ordentligt innan du skrev in detta inlägg."

Nu är inte orden ämnade åt mig, men tanken om personangrepp dyker plötsligt upp. En del moderatorer tar väldigt snabbt väldigt illa vid i vanliga fall vid dyliga "anklagelser". Men här var orden riktade till en ngt "obekväm" (eller?) användare, då kanske det hela inte var så farligt!?

Bara en tanke från min sida...

/Sir Foilan
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Are you insane or just good at pretending to be?

Nja, jag såg det mer som skämt, då jag sett Blasphemy köra liknande humor på andra ställen. Om Pontus tog illa vid sig får han gärna meddela mig och Blasphemy så vi alla kan skaka hand.

/Azagthoth
 
Top