Nekromanti Sveriges lojaliteter i WW2

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Re: Ytterligare en nedmontering av rättssä...(ot)

Och på vilken sida menar du att Sverige stod på?
Jag menar att Sverige hade lite för intima kontakter och sympatier hos tyskland än vad jag riktigt känner mig bekväm med.


Sedan har vi ju den ideologiska prylen - att i stort sett alla partier skrev under på skapandet av det rasbiologiska forskningsinstitutet förvånar, tydligen, fortfarande folk.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Smygallianser under kriget

Jag menar att Sverige hade lite för intima kontakter och sympatier hos tyskland än vad jag riktigt känner mig bekväm med.
Jupp, fram till 1943 ungefär. Sen hade vi lite för intima kontakter med de allierade, och bytte bland annat tyska kraschade V-2-raketer mot engelsk ekoradar.

Smygallierandet med Tyskland var ganska enkelt befogat - hade vi inte gjort det så hade Tyskland helt enkelt kört över Sverige med medan de ändå höll på med Danmark och Norge. Och vad än Per-Albin Hansson sade så hade vi ingen beredskap alls.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Re: Smygallianser under kriget

Smygallierandet med Tyskland var ganska enkelt befogat - hade vi inte gjort det så hade Tyskland helt enkelt kört över Sverige med medan de ändå höll på med Danmark och Norge. Och vad än Per-Albin Hansson sade så hade vi ingen beredskap alls.
Fast det är väl ändå mer av en realpolitisk ursäkt för det faktiska agerandet än ett försvar för den svenska neutraliteten?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Smygallianser under kriget

Fast det är väl ändå mer av en realpolitisk ursäkt för det faktiska agerandet än ett försvar för den svenska neutraliteten?
Man måste väl ändå konstatera att smygallierad med båda sidor är bra mycket mer neutralt än styrt av en tysk ockupationsministär?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: Ytterligare en nedmontering av rättssä...(ot)

Jag menar att Sverige hade lite för intima kontakter och sympatier hos tyskland än vad jag riktigt känner mig bekväm med.
Så kände jag också. Tills jag satte mig in i ämnet. Faktum är att nazister både före och under kriget, likväl som nu, var en marginaliserad grupp, ansedd som kufar, utan särskillt starkt stöd, vare sig bland folk i allmänhet eller bland myndighetspersoner. Aktiva nazister bevakades av säkerhetspolisen, till skillnad från vänsteranhängare (som man i stort inte brydde sig om), och det finns flera exempel på militärer med nazistsympatier som pga det vägrades befodran eller helt sonika sparkades. Nazityskland var mycket besvikna på Sverige som man hade hoppats skulle engagera sig betydligt mer för den tyska saken än vad som skedde. Ännu mer missnöjda var man med de svenska nazisterna som helt misslyckades med att åstakomma något mer än att käbbla inbördes och förskingra sina partikassor.

Sedan är det mycket poppis att peka på den svenska malmexporten till tyskland som ett bevis på hur bundis man var med nazisterna. Det har numera framkommit att den inte var lika omafattande som man hitills velat göra gällande. Dessutom har det även ifrågasatts hur mycket den egentligen hjälpte tyskarna då svenskarna tog ett rejält överpris för malmen. Vidare så skeppades också malm till Storbritannien, något som folk i allmänhet inte har någon aning om.

Detta kan du tala om för dina kommande elever om de påstår att Sverige stod på tyskarnas sida under vk2.

/Anders
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Re: Ytterligare en nedmontering av rättssä...(ot)

Detta kan du tala om för dina kommande elever om de påstår att Sverige stod på tyskarnas sida under vk2.
Väldigt intressant, får jag säga. Lägger det gladeligen till min samling underliga fakta att stoppa in i mina lektioner.

Och ja, jag är allvarlig. Alltid intressant att få veta saker man inte visste.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,675
Location
Värnhem, Malmö
Re: Ytterligare en nedmontering av rättssä...(ot)

"Sedan har vi ju den ideologiska prylen - att i stort sett alla partier skrev under på skapandet av det rasbiologiska forskningsinstitutet förvånar, tydligen, fortfarande folk."

Rasbiologin fick även rejält med stöd i Roosevelts USA (bland annat), så tyskvänlighet följer inte med nödvändighet av detta.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Re: Ytterligare en nedmontering av rättssä...(ot)

Och på vilken sida menar du att Sverige stod på?

Vad heter det när man står på bådas sidor?

Jag har hört många historier från min framlidna mormor om hur det var i Göteborg-Borås-trakten. Tyskar och britter satt och förhandlade på Hotell Eggers på Drottningstorget, tyskarna åkte tåg och brittiska flygare smugglades ur landet.

Historierna är fantastiska. Jag önskar hon fortfarande var i livet så jag kunde höra mer.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,675
Location
Värnhem, Malmö
Re: Smygallianser under kriget

Så länge "realpolitik" betyder "undviker att befolkningen blir satt i koncentrationsläger", sign me up. Den nytta Sverige hade kunnat göra var mycket mindre än den skada som kunde ske.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Re: Smygallianser under kriget

Så länge "realpolitik" betyder "undviker att befolkningen blir satt i koncentrationsläger", sign me up. Den nytta Sverige hade kunnat göra var mycket mindre än den skada som kunde ske.
Jag pratade inte om vilket som var bättre; jag menade att det svar jag fick så att säga inte var ett svar på min fråga.

typ:

"Var sverige neutralt?"
"Sverige agerade realpolitiskt."

Goddag, yxskaft, liksom. Det var det jag reagerade på. Jag sade inte ett ord om huruvida jag ansåg att sverige agerade bra eller dåligt under WW2.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Smygallianser under kriget

Jupp, fram till 1943 ungefär. Sen hade vi lite för intima kontakter med de allierade, och bytte bland annat tyska kraschade V-2-raketer mot engelsk ekoradar.
V1, jag tror inte att vi hade några havererade V2.

Och vad än Per-Albin Hansson sade så hade vi ingen beredskap alls.
I början av kriget så hade vi en större stående armé än vad USA hade, så det där är en myt. Visst, vi hade inte kunnat stå emot om någondera sidan verkligen ville invadera, men prislappen för en sådan invasion skulle vara opraktiskt hög.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Smygallianser under kriget

"Och vad än Per-Albin Hansson sade så hade vi ingen beredskap alls."

Vad jag har läst och blivit lärd på mina kurser i Historia så var det inte främst Sveriges militära beredskap han avsåg utan vår förmåga att klara vår livsmedelsförsörjning. Idag är det få som vet att vi upplevde en stor brist på livsmedel och nödvändiga råvaror under första världskriget eftersom regeringen inte var beredda på att kriget skulle vara så länge eller inkludera sådana saker som ubåtskrig och storskaliga handelsblockader. Dessutom hanterade de krisen väldigt dåligt när den väl var ett faktum och agerade inte särskilt hårt mot gulaschbaroner, spekulation eller de stadigt stigande priserna. Faktum är att det tidvis förekom kravaller och oroligheter i stora delar av landet. Ingen önskvärd situation för någon regering och under det andra världskriget så hade de lärt sig läxan.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Re: Smygallianser under kriget

Vad jag vet så var sverigen beredskap mkt god på alla områden utom de militära... Så i det avseedndet had Per-Albin rätt.
Sen att det största försvarsförbanden i skåne den 9 April 1940 bestod av Danskar som tog färjan över sundet eftersom de antog att den egna regerigen skull kapitulera...
http://www.forsvarsframjandet.org/fmf-02-3/danska.htm
Rätt rolig historia. :gremsmile:
 
Top