Sveriges bästa spelledare - nomineringar

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag nominerar mig själv .

Jag är rebell och gör som jag vill , fuck Jante

Jag är Sveriges bäste spelledare , världens bästa , universums bästa , bäst i alla kända/okända dimensioner.

Det har mina 4:a spelare sagt så därför är det så , det är objektiv sanning .

Sätt fedoran på mitt huvud , lägg t20:an i min hand, drapera anime waifu t-shirten över mina axlar och smörj mig i cheetos och mountain dew till konungen över alla rollspelare i gygax och arnesons namn och knäböj inför mig .
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Jag är mer nyfiken på vem som har bakgrundskunskapen att faktiskt rösta meningsfullt än vem som egentligen är Sveriges "bästa" spelledare. Man bör ju ha spelat med en försvarlig sample size av landets spelledare? Så ett par tusen i alla fall?

Elller ska de nominerade publicera en real play pod för att visa hur fantastiska dom är? Men det hjälper ju inte? Kan ju fortfarande finnas tusentals superhjältespelledare där ute som inte ens blev nominerade?


❓:gremconfused:🤷‍♂️
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,847
Location
Off grid
Jag är mer nyfiken på vem som har bakgrundskunskapen att faktiskt rösta meningsfullt än vem som egentligen är Sveriges "bästa" spelledare. Man bör ju ha spelat med en försvarlig sample size av landets spelledare? Så ett par tusen i alla fall?
Sen är ju frågan hur man värderar spellederiet. Vissa är grymma på att skriva äventyr, andra på impro en tredje på karaktärsgestaltning, pacing, variera sig eller skapa spänning, ytterligare nån spelar väldigt likt hur jag gillar det i spelstilen en annan har en perfekt lokal med chips och öl, kanske nån var drivande bakom en hel spelstil, medan nån annan bara är skittrevlig.

Så vem av dem är ”bäst”?
Bäst på vad och för vem?

//EvilSpook
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
202
Det här är ju mer intressant om man hade haft flera av de nominerade som spelledare och kan jämföra... Så en utslagsturnering sen när nomineringen är klar?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,570
Jag är mer nyfiken på vem som har bakgrundskunskapen att faktiskt rösta meningsfullt än vem som egentligen är Sveriges "bästa" spelledare. Man bör ju ha spelat med en försvarlig sample size av landets spelledare? Så ett par tusen i alla fall?

Elller ska de nominerade publicera en real play pod för att visa hur fantastiska dom är? Men det hjälper ju inte? Kan ju fortfarande finnas tusentals superhjältespelledare där ute som inte ens blev nominerade?
Du har såklart helt rätt. Det är helt omöjligt att med någon slags riktighet utse Sveriges bästa spelledare. Den här tråden är lika oseriös som den föregående diskussionen om vem som är den bästa spelledaren.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,582
Location
Rissne
Jag tänker att man har öppen nominering, men sedan skulle kunna låta en representativ och sakkunnig jury bilda spelgrupp som får kuska runt och bli spelledda, och sedan göra en bedömning…
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,027
Location
Ereb Altor
Jag tänker att man har öppen nominering, men sedan skulle kunna låta en representativ och sakkunnig jury bilda spelgrupp som får kuska runt och bli spelledda, och sedan göra en bedömning…
Någon som har kontakter med ett produktionsbolag! Det här bli bra TV!

(Eller, det är väl TikTok som gäller nu så räcker väl med en mobil och ett konto)
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
523
Som Sveriges mästerkock, bara en aning mer nischat. 🙂
Då kräver jag att åtminstonde en i juryn är oförsvarligt upprörd och går löst totalt med storasågen så fort det ges en chans...

"Va! Vad är det här! Ett fudgat tärningsslag! Dynga! Jag skulle inte ens låta ett par understimulerade 15 åringar med totalt toma kalendrar ödsla tid på det här!"

Annars blir det inte tv av det
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Då kräver jag att åtminstonde en i juryn är oförsvarligt upprörd och går löst totalt med storasågen så fort det ges en chans...

"Va! Vad är det här! Ett fudgat tärningsslag! Dynga! Jag skulle inte ens låta ett par understimulerade 15 åringar med totalt toma kalendrar ödsla tid på det här!"

Annars blir det inte tv av det
"Jag är ledsen, men det här är ju bara räls. Undermålig räls dessutom. Betyg 0 från mig."
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Ville man ta det på allvar skulle man kunna spela in allt rollspelande på rollspelskonventen och ha en omröstningssajt.
En del konvent hade ju pris för bästa spelgrupp och sånt, åtminstone förr.

Det är lite som när folk diskuterar världens bästa gitarrister. Man måste först, så klart, definiera, vilka beståndsdelar som ska ingå i världens bästa gitarrist/spelledare, annars blir det bara känsla och det går inte för sig.

Så potentiella delegenskaper skulle kunna vara (med ursäkt för att detta blir ganska traddigt men friformare bryr ju sig ändå inte om regler så...)

Regelkunnighet
Improvisationsförmåga
Äventyrsskapande
Spelledarpersonsgestaltande
Berättande
Spelarkonflikthantering

Så alla spelledare får samma äventyr till samma spel, och x timmar på sig att läsa det. De får 1 timme att göra några egna delar till äventyret. De får sedan spela för en grupp på säg 4 spelare* utvalda av en jury i 3 timmar, som sen bedömer varje del på en poängskala, som eventuellt kan vara viktad för de viktigare delegenskaperna.

*Spelarna har förstås valts ut från eliten av de bästa rollspelarna, och delas upp så det finns en teatralisk spelare, en regeladvokat, en tyst och obrydd person och en som alltid försöker göra egna saker till gruppens förtret.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,955
Location
Örebro
Näst på tur vi eller aldrig rollspelseditionen. Hur kommer gruppen hantera när de får reda på att spelledaren gått över gränsen och ändrat resultatet av ett tärningsslag bakom skärmen? Kommer gruppen någonsin förlåta sin spelledare? Kommer Mattias välja att bryta med sin grupp under sanningens ögonblick eller kan han förlåta sina medspelare för metaspelandet som gjordes för att rädda spelomgången? Hur kommer Kalle hantera att hans tidigare spelgrupp nu får möjligheten att testa spela med en annan spelledare? /Klipp till scen på Kalle som försöker att inte visa sin upprördhet men istället blir passivt aggressiv mot sina spelare/ Vad hände egentligen under spelmötet, var det verkligen så att det hela bara var en illusion av val och spelarna var tvingade in på rälsen? /Klipp till scen med upprörda spelare som talar med spelledare och spelare ur den andra gruppen under vad som skulle bli en trevlig kväll för grupperna att mötas/ detta och mer kommer du få svar på i nästa avsnitt av vi eller aldrig - rollspelseditionen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Jag hoppas att jag inte blir nominerad utan istället blir rollspelsvärldens van Gogh. Hyllad i framtiden som bästa spelledaren då samtiden inte förstod min briljans 😂
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,510
Att tävlia i spelledande är som att tävla i musik! Omöjligt! Därför har ingen någonsin haft en musik eller spelledartävling.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,090
Apropå detta vill jag passa på att fråga. För nåt år sen gick det ett sommarprat där en skådis spelade rollspel med vad som lät som en fantastisk SL. Antar, eller tror mig har läst här nånstans, att det var någon som håller på med rollspelspoddar. Nån som vet vem jag är ute efter?
 
Top