Nekromanti Sveriges bästa konventscenarion genom tiderna?

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Appropå artikel i Sverox och den här sidan, så grunnade jag lite på hur det skulle se ut om man försökte sammanställa en "scenarioklassiker"-lista. Tobias försök tycker jag är kul och coolt, men för smalt i mitt intresse (då jag inte bryr mig om vilken form det är skrivet för). Och hundra friformscenarion av högsta klass tror jag kan vara svårt att samla ihop (men hoppas att jag har fel). Inte just för att det är friform, utan för att jag grunnar på hur mycket scenarion som man kan minnas som riktigta höjdare.

Så jag tänkte se vart man kommer om man gemensamt försöker spåna ihop en sån lista här.

Förutsättningarna som föreslås är:
-Det ska ha körts på svenska konvent
-Det ska motiveras med en förklaring om varför det var waow för den som föreslår det
-Alla nominerade förslag tas med
-Listan har ingen ranking (alla scenarion som nomineras är genast ansedda att vara en konventsklassiker)
-Ingen tidsbegränsning
-Det är dålig sed att föreslå sina egna verk eller verk av nära kompisar (typ egna spelgrupper och så)
-Max på fem scenarion per person
-Scenarion skall anslås med nummer (fortsatt följd på räknandet, titel, och helst scenariomakare, system/form och konvent och varför det var waow för dig)
-Scenarion föreslås bara en gång, vill du plusa extra, ta och gör det utan numrering, men om en på rollspel.nu säger waow tar jag för givet att det är hela forumets potensiella åsikt :gremwink:

Jag inleder själv med mina mest givna (utan inbördes ordning som sagt) och sedan kommer jag svära över någon jag glömt:
1. Velor, Gargarisma, friform, SydConV waowade för mig som spelare med sin struktur av scener, multipla karaktärer (alla väl skrivna), och spelarinflytande. Välskrivet och snyggt var det också och som spelledare senare samma konvent insåg jag att det var bra pedagogik att spelleda efter också.

2. Sweet dreams are made of..., Tom Lindahl och Johan Englund, friform, GothCon XXV, det var strålande solsken ute, men inne i spelsalen regnade det, mörk, bra intriger inskrivna i och mellan karaktärerna, bjöd på överrasknignar och tryckt stämning och slutet var perfekt.

3. Den idrinska fällen, Robert Bjurshagen och Mattias Lejbrink, Drakar och Demoner Expert (har jag för mig), LinCon 2001 episkt, indiskt, tolv valfria karaktärer, alla välskrivna, anpassningsbart från hovintrig till att det fanns ett rent parti av action, allt utbytbart efter vad det var för typ av grupp.

4. Mannen i telefontornet, NisseNytt (Staffan Andersson), Call of Cthulhu, GothCon XXIII, bra karaktärer, bra deckarplott, grymt snygga handouts, ruggig stämning och en liten hund

5. Femgänget räddar världen, Sus Henriksson och Calle Sanglert, Friform, GothCon XXII nytänkande med gamla roller man kände igen och en utveckling i tid till vuxen ålder, bra intrig, bra relationer, men framförallt var jag Waowad av tanken om fem och hur de var som vuxna, barn/ungdomsbok kryddat med vuxenhet suveränt tänkt!

-Gunnar (som tittar på listan och inser att jag helt missat vad bra som gjorts senaste åren när jag sjävl arrat istället för spellett andras verk och/eller spelat)
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Efter att ha bläddrat igenom gamla konventsfoldrar så slog det mig plötsligt hur få av de konventsäventyr som faktiskt varit minnesvärda... :gremshocked: Dom var ju roliga när man spelade dem, men inte direkt fantastiska.... Fast kanske beror det lite på att det var länge sedan jag spelade en del av dem... så att deras glöd har försvunnit.

Det finns nog bara ett scenario jag kan nominera tror jag... (måste fundera ifall det verkligen är några andra som förtjänar att nomineras)

1. Thé D'menthe, Kurragömmaklubben kamouflage, Call of cthulhu/friform/BRP, Gothcon XXXI
Ett spännande äventyr med en intressant miljö och historia, ett intressant användande av karaktärshoppande och suveräna handouts (häftet med information om 1980-talet hjälpte en mycket med att komma in i rollerna och ormburken var bara så grym och ambitiöst gjord)
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
appropå numrering

jag var säkert otydlig, men så här tänkte jag:

6. Thé D'menthe, Kurragömmaklubben kamouflage, Call of cthulhu/friform/BRP, Gothcon XXXI
Ett spännande äventyr med en intressant miljö och historia, ett intressant användande av karaktärshoppande och suveräna handouts (häftet med information om 1980-talet hjälpte en mycket med att komma in i rollerna och ormburken var bara så grym och ambitiöst gjord)

Alltså fyll på räknandet ;-)

-Gunnar (måste se till att få spela slutversionen av Te de menthe)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,929
Location
Nordnordost
Man skall posta saker man spelat? Eller som man spellett?

Som spelare så kan man ju få lite precis vad som helst på konvent. Speciellt om det är ett äventyr med spelledare som tillhandahålls av konventet, de måste ju inte nödvändigtvis dela författarens vision av scenariot, på gott och ont.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Man skall posta saker man spelat? Eller som man spellett?
*tittar på vad jag sjävl postat*
Asch, spelat, spellettt och eller bara läst. Femscenariot inser jag att jag fortfarande inte har hunnit spelleda, men det var det vi alla var eniga om härskade på det konventet. Gyllne fällen har jag däremot inte hunnit läsa (men det ligger hemma).

Som spelare så kan man ju få lite precis vad som helst på konvent. Speciellt om det är ett äventyr med spelledare som tillhandahålls av konventet, de måste ju inte nödvändigtvis dela författarens vision av scenariot, på gott och ont.
Det är ett helt annat problem, men en intressant tråd...

-Gunnar (måste starta en tråd till)
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Utan inbördes ordning, fyra scenarier som imponerat grymt på mig. Jag vill även slå ett bamsebinderakkhammarslag för Thé d´Mente, men det är ju redan nominerat.

7. Heta linjen, Martin Fröjdh och Paul Dali (Direktoratet), Friform, GothCon XXIX Jag spelade det.
Ett extremt bra utnyttjande av klassrumsformatet. Ett scenario som genom sin konstruktion höll spelarna på topp genom alla fem(fyra?) timmarna. Waow för att jag greps med så mycket att jag råkade ut för allt det där som rollspelsmotståndarna varnar för :gremsmile:

8. A hard rain's gonna fall, TreG, Political G20, GothCon XXVIII Jag spelade det.
Ett humorscenario med den bästa inledningen och karaktärsväljningen jag någonsin råkat ut för. Waow för det! Det var även roligt i övrigt. Varning för uppföljaren dock, som inte är i närheten av nivån.

9. Abarax Hand, Rollspelsbaren, Friform, LinCon 2005 Jag spelledde det.
Waow för att det är det scenario jag sett som hade bäst karaktärsdynamik och för att det är det minst förberedelsekrävande jag stött på! Extremt lätt att bara sätta sig ner med och spelleda direkt. (Även om det inte var det jag gjorde då)

10. Bröderna Stursh resande cirkus, Rollspelsbaren, Systemlöst/CoC, GothCon XXXI Jag spelade det.
Woaw för häftiga spelledarlösningar, plotdrivet supertempo, roliga karaktärer och snygga karaktärsblad! Del tre var dock liiite för knarkad för min smak. Det kan dock bero på våra karaktärstolkningar. Sen var det ju en bonus att bli spelledda av bla Mister G och WEttSex.

Nominera mera!
 
Top