Nekromanti Sverige på 1200-talet

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Tänk dig att du skulle börja spelleda t ex Call of Cthulu eller Ars Magica i en kampanj i Sverige cirka år 1200-1300. Kanske typ Mälardalen eller Västergötland. Hur skulle du lägga upp din research? Vad skulle du börja med att kolla upp?
 

Tomp

Veteran
Joined
9 Sep 2003
Messages
9
Location
Båstad
Jag skulle nog börja med att kolla material kring en stad som du visste existerade då. Det brukar finnas material på bibliotekets lokala avdelning. Sen skulle jag kolla hur man levde, hur viktig religionen var i samhället (om du vill att det ska ingå i din kampanj). Om det finns en borg eller något slags högsäte som fanns då så kan det finnas material om fogden eller motsvarande person som du kan använda som slp. Se om det finns andra intresenter med i bilden, t.ex. om det är en kuststad så kanske det finns ett element av att Hansan finns där. Kolla tv-dokumentärer som berör tiden som du har tänkt att spela i. Ta reda på relevant info för ditt typ av spel, ska personerna vara personer av inflytande eller grisbönder. Det är lite man kan tänka på.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,013
Location
Smålands golvbrunn
Jag skulle läsa Dick Harissons bok Jarlens sekel. Som nästan alla hans böcker är den näst intill oläsbar som helhet, men den fungerar utmärkt som en uppslagsbok. Litteraturlistan ... innehåller mer än vad du någonsin kommer att orka läsa.

Arkeologen Christian Lovén har skrivit en fantastiskt utförlig bok om ALLA kända medeltida borgar i Sverige (och Finland). Den kan också rekommenderas.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det som oftast är av primärt intresse ur rollspelsperspektiv när det gäller historiska epoker och/eller exotiska miljöer är det -dagliga livet- och materiell kultur, snarare än storpolitik och ekonomi. Väldigt få rollspel tar tyvärr fasta på det här (utom Qin <3), och jag har sett många rollspel anmärka på att det är svårt att hitta bra litteratur om sånt, men...de har fel, tack och lov. Framförallt finns massor av böcker som heter något i stil med "Daily life in <insert 'x' here>", "everyday life in <insert 'x' here>", eller dyl. Nu är jag dock inte så inne på just europeisk medeltid, så jag har inga mer konkreta tips, (utom vad gäller typ Occitanien, men det är c-uppsatsens fel) , men sök på google, adlibris, google books eller akademiska databaser eller vad som helst med söksträngar liknande titlarna jag gett dig ovan så kommer du hitta massor. Är du ute efter politisk historia, dock, är förmodligen "Jarlens sekel" som någon annan rekommenderade ett väldigt bra val.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Först skulle jag plocka upp en massa allmän B-fakta, från Wikipedia och liknande. I det fallet skulle jag liksom plocka upp det generella läget Europa över, för den period under vilken jag vill spela. Därefter skulle jag läsa in mig på Sverige.

Det finns säkerligen många böcker om Sveriges historia, så det är väl bara att rikta in sig på det som passar perioden och regionen. Mälardalen är trots allt kanske den plats i Mellan-Sverige som skildrats duktigast? Jag vet inte, men trots allt finns ju arvet från Birka, Ansgars resa och anteckningar av denne som en god start för vad som var och utvecklades på platsen. Kanske passar en bok som Svitjods undergång och Sveriges födelse rätt så bra om jag vill förlägga spelet under 1200-talet.

Nå, jag tycker dock att det är kulturella strömningar före rent historiska händelser som gör en autentisk kuliss. Småsaker och igenkänningsmoment är vad som för mig bygger det autentiska. Den övergripande känslan kan vem som helst läsa sig till på ett par sidor på nätet. Kulturen är för mig den pusselbiten passar att trycka in bland skräckmyter och dylika. Därför skulle jag försöka samla upp religiösa strömningar, myter, organisationer, kulter, gillen - kulturella och sociala grupperingar och deras motsättningar. För att göra sig hemmastad kring tidens kulturarv bör man skapa sig en uppfattning kring till exempel litteraturen. Litteratur - text i alla tänkbara kommunikativa former - är trots allt A och O i vår historieskrivning. Litteraturens historia i Sverige är en bok som inte bara ger en överskådlig litterärt baserad historisk syn på Sverige utan rent generellt ger en historisk syn på Sverige. Det är lika mycket historia som litteraturhistoria i sådana böcker, och inte minst får man automatiskt med sig kunskaper om mytologi och religion när man läser om just litteraturhistoria.

Tja, det är väl den research jag skulle göra om jag nu skulle vara så seriös att jag ens gjorde en research mer än att googla ett par, tre gånger. Jag menar, man behöver ju bara vara autentisk, inte realistisk.

Edit: Fast fakta kan bli torrt, och därför vill jag luta mig lite mot det här med stämningsbyggande, som jag bland annat själv återupptäckt lite bättre i och med diskussioner med Seter och andra. Att ha rätt magkänsla är the thing, så att leta fram kartor, bilder, musikstycken, kanske props och föremål och svarar för den här tonen och känslan man har för det man vill återge är nog kanske bättre än all annan fakta...
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Nu är jag visserligen ingen historiker men har intresserat mig för medeltida historia (iofs främst europeisk högmedeltid) i många år. Såvitt jag vet så finns det extremt lite information om hur livet tedde sig i Sverige 1250. Det finns gott om teorier men mycket lite fakta. Hämta information/inspiration från Europa och från Sverige lite senare (1500-1600 tal) så har du lite mer att gå på. Från senare tid (främst 1600tal) finns även en hel del kartor över städer och byar.

Det du skulle kunna göra - om du vill göra det enkelt för dig - är att läsa Arn-trilogin och sno en massa därifrån (utspelar sig väl runt 1200 om jag inte minns fel).


En stor mängd kartor för inspiration (tusentals kartor från 1600-talets Sverige):
http://www.riksarkivet.se/default.aspx?id=21573&refid=22519

Folkungatidens Sverige (Wikipedia):
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige_under_folkungatiden
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,013
Location
Smålands golvbrunn
solvebring said:
Edit: Fast fakta kan bli torrt, och därför vill jag luta mig lite mot det här med stämningsbyggande, som jag bland annat själv återupptäckt lite bättre i och med diskussioner med Seter och andra. Att ha rätt magkänsla är the thing, så att leta fram kartor, bilder, musikstycken, kanske props och föremål och svarar för den här tonen och känslan man har för det man vill återge är nog kanske bättre än all annan fakta...
Jag tycker också du ska fundera igenom vad du vill åstadkomma med denna setting innan du börjar jaga böcker och kartor. Ska du köra High Fantasy, löst smyckad med impressionistiska endslag i svenska historia, endast för ge lite historisk färg? Då kan det ju kvitta hur stor befolkning Västerås egentligen hade år 1210 och om du vill ha med ett disneyslott med en ond tysk fogde i närheten så kan du ju bara droppa in den. Men om du å andra sidan strävar efter 100% historisk korrekthet ... då har du ju ett ganska stort och systematiskt jobb framför dig. Eller ligger du någonstans mittemellan dessa poler?

Det är lätt när man spelar i mer eller mindre historiska miljöer, att man blir fången av historien och fastnar i detlajer, snarare än använder den på ett dynamiskt sätt för att berätta bra historier eller skapa fräcka scener.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag skulle ta Jarlens sekel (som Skarpskytten nämnde) som bas, och sedan fantisera fritt. Svensk medeltid är ju nästan som "vanlig" medeltid, minus livegna bönder, maffiga städer med feta stadsmurar och stora borgar. En mindre skala än i t.ex. Frankrike. Men det har ju sin charm.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,375
Location
Helsingborg
solvebring said:
Mälardalen är trots allt kanske den plats i Mellan-Sverige som skildrats duktigast? Jag vet inte, men trots allt finns ju arvet från Birka, Ansgars resa och anteckningar av denne som en god start för vad som var och utvecklades på platsen. Kanske passar en bok som Svitjods undergång och Sveriges födelse rätt så bra om jag vill förlägga spelet under 1200-talet.
Men alla vet ju att de coola grabbarna bodde i öster och västergötland under medeltiden.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Cybot said:
solvebring said:
Mälardalen är trots allt kanske den plats i Mellan-Sverige som skildrats duktigast? Jag vet inte, men trots allt finns ju arvet från Birka, Ansgars resa och anteckningar av denne som en god start för vad som var och utvecklades på platsen. Kanske passar en bok som Svitjods undergång och Sveriges födelse rätt så bra om jag vill förlägga spelet under 1200-talet.
Men alla vet ju att de coola grabbarna bodde i öster och västergötland under medeltiden.
1200-talet ja, 1300-talet nej.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Cybot said:
solvebring said:
Mälardalen är trots allt kanske den plats i Mellan-Sverige som skildrats duktigast? Jag vet inte, men trots allt finns ju arvet från Birka, Ansgars resa och anteckningar av denne som en god start för vad som var och utvecklades på platsen. Kanske passar en bok som Svitjods undergång och Sveriges födelse rätt så bra om jag vill förlägga spelet under 1200-talet.
Men alla vet ju att de coola grabbarna bodde i öster och västergötland under medeltiden.
Fast räknas det till Mellan-Sverige?
... Med reservation fast att min geografi är lika bra som min matematik. :gremwink:

... Det va inge!
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Om jag vore du skulle jag nog satsa på Arn-triologin+wikipedia+några stora skopor med egen fantasi. Om du vill göra mer seriös forskning så skulle mitt tips vara att fokusera runt den stad eller det område där din historia utspelar sig. Titta på kyrkor! Kan ibland vara äckligt gammla och var en naturlig sammlingspunkt för människor på medeltiden.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Jag personligen skulla plocka fram min kurslitteratur från högskolan om nordisk medeltid(nu orkar jag dock inte rota runt efter titlar) som jag tyckte även täckte vardagsliv bra utöver storpolitiken. Sedan läsa ett par historiska romaner eller helt romantiska böcker/filmer för att få mer direkt inspiration som kittlar fantasin mer. Sedan försöka göra en sorts medelväg. Något som inte känns, personligen, helt uppåt väggarna historiskt långsökt men ändå inte offra dramat i de historiska detaljernas namn. Då det rör sig ju om underhållning inte skriva B-uppsatts.

Och som nämnt ovan. Bestäm ett område och kör på det. Det finns mycket bra populärhistoriska och lokalhistoriska böcker som är tämligen lättsmälta. Man behöver inte dra in det tyngsta man kan lägga vantarna på.

Skulle det röra Cthulhu Mythos skulle jag söka i CoC, Lovecrafts noveller eller Malleus Monstrorum efter bilder, författare, monster och Mythos böcker som kan på något sätt anknytas till medeltiden. Speciellt om man kan knyta in både riktigt medeltida myt och Mythos på ett roligt sätt. Typ en berättelse som i längden kommer avslöja de riktiga omständigheterna kring legenden om St Göran* och "draken" (vad den kan tänkas ha varit egentligen) och konspirationen(någon Mythos sekt som infiltrerat en munkorden exempelvis) omkring det hela för att eftervärlden inte skulle få veta sanningen. Något simpelt som utgångspunkt och jobba därifrån.

*Som exempel på något som skulle kunna vara relevant i just Sverige då St Göran antogs som Sveriges skyddshelgon och använts i symboliska sammanhang.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Schtajner said:
Jag personligen skulle skulla plocka fram min kurslitteraur från högskolan om nordisk medeltid(nu orkar jag dock inte rota runt efter titlar) som jag tyckte även täckte vardgasliv bra utöver storpolitken.
Återkom gärna när du orkar rota runt efter titlar. :gremsmile:
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Jag hade fokuserat på att kolla upp religion och vidskepelse. Sverige som helhet har bara varit kristet i något sekel och på landsbygden finns det säkert många rester av den gamla tron kvar (ristande av skyddsrunor, völvor, smygoffer till Frej och Oden...). Gör lite research på vad som uppfattades som magiskt och tabu under perioden och använd dig av det i spelet.

Kolla upp typ Västgötalagen. Fram till 1350-talet har landskapen egna lagar och trälar förekommer. Döden är närvarande i vardagen på ett helt annorlunda sätt än idag. Folk dör av vad vi idag anser är banala sjukdomar och infektioner och kriminella avrättas offentligt under spektakulära omständigheter. Lyft fram allt som är unikt och annorlunda med vardagslivet utifrån vilket tema du tänkte köra på (grisodling, mörkt, fantastiskt...).
 

Thyliab

Guldlurker
Joined
7 Jun 2008
Messages
18
Jag tänkte slå ett slag för religionen. Ska man spela i svenskt 1200-tal så tycker jag att kyrkan/klostrens roll är viktig att få med. Mitt konkreta boktips att är Askeby kloster av Kjell O Lejon (professor i Religionsvetenskap). Askeby ligger i närheten av Linköping och var i bruk från 1100-talets senare hälft och boken tar upp sådant som Cistercienserna, hur klosterlivet troligen fungerade rent praktiskt (det var ett nunnekloster), relationer mellan kloster och kyrka, kloster och omgivande bebyggelsen såsom bönder, stormän och torpare. Jag tycker den gav väldigt mycket tankar kring hur integrerade klostren var med övriga samhället vilket är något jag tycker är svårt att sätta sig in i och konkretisera då vi lever i ett betydligt mer sekulariserat land idag än vad Sverige var då.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Torgny said:
Jag tänkte slå ett slag för religionen. Ska man spela i svenskt 1200-tal så tycker jag att kyrkan/klostrens roll är viktig att få med. Mitt konkreta boktips att är Askeby kloster av Kjell O Lejon (professor i Religionsvetenskap).
Supertips! Den där ska jag lägga vantarna på. :gremsmile:
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Tack för alla tips i den här tråden! Massor av nyttigheter.

Men finns det nån av er som redan använt Sverige på 1200-talet som setting? För t ex Call of Cthulu? I sådana fall får ni gärna pm:a tips och kanske något ni skrivit ned om settingen.
 
Top