Nekromanti Sverige i rymden!

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Schlagerfestivalen imponerar inte på mig, VM och OS blandar jag ständigt ihop utan att bry mig, nationaldagen är ett stockholmsförslag att fira något som ingen vill, kungen ska dö, Vulf har trosor osv. :gremsmirk: Jag är alltså inte den patriotiska typen.

MEN NU! Sverige får sin första astronaut! Eller vi kanske borde komma på ett eget namn på det som ryssar och kineser? Orbitonaut? I vilket fall får jag lust att brista ut i Heidenstams Sverige växlat med nationalsången ståendes och med handen på hjärtat. Ett ögonblick att samlas och vara stolta och inte tänka på att vi inte gjort ett skit för att få upp honom. Svenskar, förena er! Jag tänker iallafall sitta uppe och titta på TV och lyssna på radio hela natten till fredag. Flaggor skall inköpas och viftas med.

Några mer förslag på ärorika, lustiga eller passande aktiviteter?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Eller vi kanske borde komma på ett eget namn på det som ryssar och kineser?
Rent principiellt så var det väl amerikaner och kineser som kom på egna namn. Gagarin var faktiskt först.

Jag tycker Sverige bör köra med "universonaut".
 
G

Guest

Guest
Jag tycker att vi ska ge honom titeln Rymdöverste... Han e iofs inte lika cool som Tim Timmer, men iaf...

Jag säger lycka till...
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Fordom fick den som hade gjort pilgrimsfärd till Jerusalem tillnamnet Jorsalafar(e). Så Christer Fuglesang Rymdfare låter helt rätt för mig.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Fordom fick den som hade gjort pilgrimsfärd till Jerusalem tillnamnet Jorsalafar(e)."

Fråga: Är det inte så att en muslim som gjort sin Hajj (osäker på stavningen, men jag menar en som pilgrimat till Mecka) får rätten att ha ett tillnamn? Al-Hajj, eller något sådant?


Storuggla, unrelated sympathy points
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Han kallas "al-Hajji"

Om jag har förstått arabiska rätt är al-Hajji ett adjektiv bildat på substantivet al-Hajj (=pilgrimsfärden). "al-" är ivfsh bestämd artikel.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ska nog åxå ta & titta på uppskjutningen ! För det är ju lite häftiggt att sverige ska få ut en kile i rymden. Hoppas bara inte att färjan krachar elelr nått sådant.
 
Joined
5 May 2006
Messages
17
Location
Göteborg
Nej nej, du har fel.
Det är inte svensk i rymden det är en F:are i Rymden.
Trots att han är ifrån fel skola skola (ha ha) vi behandla honom som en av de våra och kalla honom Dragonaut!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vi har inte rätt att komma på ett eget namn på det; det har man bara förtjänat om man (som nation) skickat ut en människa i rymden av egen kraft, och där spelar Sovjet/Ryssland, USA och Folkrepubliken än så länge i en rätt exklusiv liga.

Och därför är Fuglesang absolut ingenting att vara stolt över överhuvudtaget; -Jänkarna- skickar ut en svensk i rymden. Okej, check. Vem faen bryr sig? -Sverige- har liksom inte gjort något framsteg öht i det här fallet.

- Ymir, oförstående
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Rymdfl = rymdflottan?

Isf tycker jag att "rymdkåren" passar bättre, eller kanske "rymdstyrkan" (jfr "utlandsstyrkan"), för någon flotta av rang har väl inte Sverige i rymden? Bortsett från ett par sonder.

Dock kanske vi ska notera att Fuglesang faktiskt är civil, i likhet med alla övrig svensk rymdverksamhet. Det är, såvitt jag förstått, lite speciellt att Sverige har ett helt civilt rymdprogram. Tyvärr innebär det också sämre potential för coola titlar...
 
Top