CoC Sverige Sverges[sic!] familjenamn 1920

carl_ohrn

Veteran
Joined
7 May 2018
Messages
30
Apropå Sverige på 1920-talet så hittade jag en bok idag som heter "Sverges familjenamn 1920" (tryckt i Stockholm 1921, Ivar Haeggströms Boktryckeri Aktiebolag). [Ja, de stavar Sveriges så]

Boken är ett beställningsverk från Kungl. Ecklesiastikdepartementet 1918, är baserad på flera källor varav den främsta är de inom statistiska centralbyrån förvarade utdragen ur församlingsböckerna (senast hållna folkräkningen 1910). Till detta har man varit uppfinningsrik och bildat en så komplett katalog som möjligt. Det finns även bilagor med rättelser och tillägg under tryckningen, samt om släktnamn hos de svenska finnarna och lapparna, de gottländska(sic!) gårdsnamnen samt gårdnamnen i Dalarna, och slutligen även de helt nya familjenamnen, godkända under år 1920.

Nu tycker jag inte att man ska sjunka alltför djupt i researchträsket och inte bli alltför simulationistisk. Att spela eller skriva för Call of Cthulhu Sverige är att skapa fiktion och den bör få följa sina egna regler. Icke desto mindre är det ändå kraftfullt att ha den i det närmaste kompletta listan över alla efternamn (familjenamn) som förekom i Sverige år 1920. Det kommer att ge mina spelledarpersoner en större bredd i namngivningen.

Som ett smakprov har jag slumpat fram 20 familjenamn åt er, som ni kan börja använda, antingen plocka dem ett och ett uppifrån, eller slumpa. Whatever. Smakprov. Flera av dessa hade jag aldrig kommit på av mig själv. Och nu när jag ser dem så kanske jag ändå inte vill använda dem. Inte hur som helst. Men till rätt spelledarperson eller rollperson så... Kanske är det så att vissa av namnen till och med inspirerar till att skapa en särskild typ av person, får ni några passande idéer?

1t20:
1Ternqvist
2Hedskog
3Enblom
4Lidslot
5von Walden
6Ingevaldsson
7Öhd
8Arfwidsson
9Willemot
10Vigström
11Darcus
12Cronwin
13Beréus
14Rudert
15Batz
16Mjoggman
17Jarlander
18Heüman
19Jakobsen
20Wensjoe

Varsågoda!
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Ja, ibland ger namnet närmast en bild av en människa. Det är som att det bor ett ansikte och en vilja i särskilt ovanliga namn. För personer födda i Sverige under sent 1800-tal var det också ganska vanligt med riktigt kufiska förnamn (ofta flera och ibland även unika namn). Jag har flera sådana i min egen släkt. Den namnstilen tycker jag passar Call of Cthulhu väl - inte bara för att den är historiskt korrekt. Som kontrast kan man förstås också använda vanliga namn. Om personer med med vanliga namn är mycket märkliga uppstår en särskild effekt som roar åtminstone mig.

Det finns förstås även andra sätt att få tillgång till namn som användes i Sverige på 1920-talet. Ett särskilt lättanvänt verktyg är folkräkningarna, som är tillgängliga på nätet. Där kan man söka på flera olika sätt. Exempelvis genom att bara slänga in ett ortsnamn, så får man upp namn på personer som levde där då (vid vald tidpunkt). Ofta kan man också se vad de arbetade och vilka fastigheter de bodde i. Jag har använt detta verktyg som komplement till kyrkböckerna när jag har släktforskat. Det är mycket praktiskt för snabba överblickar. Ingen inloggning krävs.

 
Last edited:

carl_ohrn

Veteran
Joined
7 May 2018
Messages
30
Snyggt! Det är att ta research och simulering ytterligare några steg. På gott och ont. (Jag kan fastna i research ibland ;-) ) Stort tack för tipset!
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,526
Location
Göteborg
UNDERBART tips! Tackar, tackar!!

Edit: Exemplaret jag lånade är tryckt 1921 (PDF-exemplaret är tryckt 1920) - men innehållsförteckningarna ser likadana ut, så då är nog innehållet det också.
Kan det vara ett appendix med ”nya” namn som tillkommit sedan första upplagan? Jag tror att jag såg det nämnas någonstans.
 
Top