Nekromanti Svenskt

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Jag tror inte det hänger på regissörerna. För det finns många som vill göra Sci-Fi och Actionfilmer. Tyvärr får de inget utrymme när SFI skall dela ut pengar. Samtidigt hålls en skara skådespelare om ryggen och det satsas väldigt lite på att få fram nya erkända skådespelare. Det verkar som att "kvoten" är nådd på något obegripligt sätt.

Här i Småland spelades det in en vikingafilm i våras som blev 2 timmar lång. Amsgård heter den. Den filmades med amatörprofil och det största arbetet drogs av regissören själv. Enda finansieringen, så vitt jag vet, gick genom Studiefrämjandet. Filmen finns numera att köpa på DVD.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Fascinerande

Det är fascinerande att just Hasse och Tage får så många poäng i "jo det har vi"-kategorin.
Fast i fallet med Picassos Äventyr så var det väl bara Hasse?
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Jag tror inte det hänger på regissörerna. För det finns många som vill göra Sci-Fi och Actionfilmer. Tyvärr får de inget utrymme när SFI skall dela ut pengar. Samtidigt hålls en skara skådespelare om ryggen och det satsas väldigt lite på att få fram nya erkända skådespelare. Det verkar som att "kvoten" är nådd på något obegripligt sätt.
Notera att jag även nämnde producenterna. Jag tror säkert att det finns regissörer som vill, men det ser inte ut som att de mer "etablerade" regissörerna ens vågar, just för att de tror att något så befängt som en svensk science-fiction rulle skulle enbart bli en skamfläck på deras Curiculum Vitae.

Actionfilmer är jag inte så bekant med från Sverige förutom typ "Livvakterna" då, och den presterade inte riktigt för mig. Men why not, jag kan väl kalla sveriges filmskaparkår för fega kräk när det kommer till actionfilmer också, här ska vi inte exkludera någon kategori inte. :gremgrin:

Appropå svensk sci-fi, jag har fortfarande inte sett kortfilmen "Balladen om den vilsne vandraren", men oavsett kvalitén så tror jag att det är ett steg i rätt riktning. Jag skulle väldigt gärna vilja se en svenskproducerad Mutant:UA-långfilm, fast det lär ju inte hända inom de närmaste seklet. Inte för att jag tror att den skulle kunna hålla sig till originalkonceptet tillräckligt bra, men helt enkelt för att det skulle vara ballt.

Till er andra: Jag kollade upp en del av länkarna, och har sett och hört talas om en del av dem. Inget exempel av de som nämns har fått mig att skratta, hence "tråkiga komedier".

//Coffe_Kanon - vars sinne för humor är onekligen suspekt
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,910
Location
The Culture
Re: Fascinerande

Fast i fallet med Picassos Äventyr så var det väl bara Hasse?
Tage stod på andra sidan kameran den gången och sa åt Hasse vad han skulle göra.

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Jag skulle vilja se lite mer svenskproducerad science-fiction eller skräckfilm eller nåt sånt.
SF med skräckinslag: Sommarens tolv månader. Handlar om byggarbetare som anlitats för att bygga meningslösa strukturer ute i ödemarken, med sommar året runt. De börjar misstänka att de är försöksråttor...

Skräck med kriminalinslag: Månguden. Seriemördare med mångudsmask. Riktigt otäck, även om den uppmärksamme kan avslöja mördaren rätt tidigt.

Skräck: Besökarna. Klassisk hemsökt-hus-skräck, men den gör det otäckt bra.

Tyvärr är de svåra att få tag på, speciellt de två förstnämnda som inte ens finns på de vanliga ställena. Om någon hittar dem, tala gärna om det för mig.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vilka pärlor som finns på nätet[ANT]

Galenskaparna igen. Det är egentligen otroligt så mycket som jag har glömt med tanke på att jag faktiskt är uppvuxen med dem.
 
Top