NYHET Svenskt Rollspelande 2020

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Moa Frithiofsson & Pernilla Sparrhult har gjort ett helt fantastiskt arbete genom att kartlägga den svenska rollspelshobbyn i rapporten Svenskt Rollspelande 2020

Saxat från Facebookgruppen Svenskt Rollspelande:
"Syftet med undersökningen var att försöka kartlägga spelvanor, konsumtionsvanor samt allmänt beteende i förhållande till rollspel och nu har vi äntligen sammanställt resultatet!
Undersökningen genomfördes genom en enkät utformad efter elva kategorier rörande rollspel: “Vilka rollspelar i Sverige?”, “Hur spelar svenskar rollspel?”, “Varför spelar svenskar rollspel?”, “Rollspelsföreningar och folkbildning”, “Hur konsumerar svenskar rollspel?”, “Svenska rollspelsförlag”, “Crowdfunding”, “Spridning av rollspel”, “Rollspelskonvent”, “Rollspelspoddar och streams” samt en öppen fråga i slutet av enkäten där respondenterna tillfrågades angående vad de saknade i sitt rollspelande.
Rapporten vi nu sammanställt består av 57 sidor och ni finner den på länken här nedanför. För er som inte har tid att läsa hela så finns det en kort sammanfattning med huvudsakliga lärdomar!"

Hela inlägget finns att läsa HÄR
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Alltid kul med empiri istället för killgissande, men alltså...

Facebookinlägget said:
Därför har vi gått i tankarna på att finansiera årliga undersökningar genom Kickstarter och tänkte därför sondera lite hur folk ställer sig till det.
Det ska fan till en hobby som rollspelshobbyn för att komma på tanken att en marknadsundersökning ska crowdfundas av de potentiella kunder som ska delta i den :D

(Det här kanske inte är något dåligt, utan något fint. Men lite skojigt är det.)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jättebra idé om inte någon fin akademi vill sponsra det. Kul läsning också. Och för nästa år, vill vi givet veta vilka spel folk spelar/vill spela. Skulle vart kul att läsa fler av svaren för de fria frågorna.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
Riktigt kul läsning! En Kickstarter till nästa års version (eller räcker det med vartannat?) låter som en bra idé.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,231
Kopierar en av mina kommentarer från Bräd- & Rollspelsforum och likt en annan här. Det finns mycket att plocka från undersökningen, men samtidigt blir det snarare en undersökning som snarare samlar in data från de redan engagerade, vilket gör det svårt att ta det som data för att se hur bred hobbyn faktiskt är.

Det jag tycker är bra att påpeka, speciellt för en kommande rapport, är att bilden jag får av denna att den snarare reflekterar de som är engagerade inom rollspelshobbyn, snarare än alla rollspelare. Vilket är en utmaning i sig. Det är många som spelar rollspel som inte är direkt engagerade i hobbyn kring det, speciellt unga.

Till exempel skapar enkäten en bild av att rollspelare är äldre, vilket jag inte helt tycker stämmer – som anställd inom Sverok har jag sett hur populärt rollspel är bland många unga idag och det återspeglas i mycket ung nördkultur som Stranger Things och framförallt Critical Role, som är ENORMT stort, speciellt bland unga. Se hur hela Comic Con till exempel mer eller mindre ”kraschade” när Matt Mercer var där.
Men många av de unga rollspelarna är inte de som söker sig till våra communities. De är inte medlemmar i den här gruppen eller på andra rollspelsforum – heck, många av dem är inte ens på Facebook (som ses som ett ”gammelmedia”), eller söker sig via svenska rollspelscommunities. De åker till NärCon och cosplayar sina karaktärer eller någon från Critical Role istället för att dra på GothCon.

Jag känner att jag vill lyfta den här STORA gruppen, för de syns inte i den här undersökningen – vilket inte är konstigt, för de är en utmaning för det etablerade rollspels-Sverige att nå.

Men känner att de behöver omnämnas, för det är ändå något som påverkar resultatet stort och för att ge en mer ”sann” bild av hur det faktiskt ser ut med rollspelande i Sverige idag.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Fint initiativ!
1. Vem har finansierat rapporten, eller är det ett ideellt arbete? Hittar inget om det i rapporten.
2. Jag har funderat en del den senaste tiden på hur hobbyns utbredning skulle kunna kartläggas. Det är extremt metodologiskt svårt, så frågan är om det är en rimlig förväntan att en sådan kartläggning ska kunna göras (jag är forskare i samhällsvetenskap så det är inte bara killgissningar). Utbredningen måste ju alltid sättas i relation till något annat för att bli begriplig, och vad det är kommer få avgörande konsekvenser för slutsatsen. Rollspel är sannolikt mindre utbrett än fotboll, men mer utbrett än att va aktiv nazist. De diskussioner som förs i andra trådar här behandlar ju ofta vilka indirekta mått som kan användas för att mäta rollspelande, och problemen med de måtten (t.ex. försäljningsstatistik osv). Anledningen till att sådana mått diskuteras är ju att det inte finns ett enkelt sätt att direkt mäta förekomsten av rollspelande.

Därtill är det extremt omständigt att generera observationer som visar på hobbyns utbredning, eftersom det skulle krävas i princip hela Sveriges befolkning som underlag, och sen dela ut enkäter eller motsvarande till ett representativt urval avseende ålder, kön, utbildningsnivå, bostadsområde osv. för att kunna göra en statistiskt säkerställd bedömning. Uppskattningsvis skulle minst några tusen korrekt ifylda enkäter behövas, gärna upp emot 10 000. Det är ju teoretiskt möjligt, men skulle kosta multum och ta mycket lång tid. Sannolikt skulle en kombination av digitala och analoga enkäter krävas för att nå hela urvalet lika. Det är inte heller givet vad ett representativt urval är. Ska alla åldrar vara lika respresenterade? och hur stora ska de olika åldersspannen vara? Det kommer bli olika resultat om urvalet avses representera sveriges befolkning generellt eller den del av befolkningen som antas spela rollspel i störst utsträckning. Det går ju att spela rollspel med barn från en ganska tidig ålder - ska barn som ännu inte kan läsa själva inkluderas? Hur går det att säkerställa att en representativ del av urvalet inte definierar sig som cis-man eller -kvinna?

Frågorna är som en Hydra. Var svar leder till tre nya.

Men många av de unga rollspelarna är inte de som söker sig till våra communities. De är inte medlemmar i den här gruppen eller på andra rollspelsforum – heck, många av dem är inte ens på Facebook (som ses som ett ”gammelmedia”), eller söker sig via svenska rollspelscommunities. De åker till NärCon och cosplayar sina karaktärer eller någon från Critical Role istället för att dra på GothCon.
Precis som citatet påpekar är unga extremt svåra att nå. Jag tror att någon form av fokusgrupper eller intervjuer med rollspelare i åldern 13-20 är det första rimliga steget att ta, för att kunna grunda en studiedesign i hur de deltar i hobbyn och vilka kanaler som är viktiga för dem för att exempelvis uppttäcka nya spel eller träffa nya spelare.
 
Last edited:

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Fint initiativ!
1. Vem har finansierat rapporten, eller är det ett ideellt arbete? Hittar inget om det i rapporten.
Jag har blivit ombedd av Moa som är ena halvan bakom rapporten att meddela att arbetet har varit helt ideellt. Det är också därför de söker sätt att finansiera den i framtiden. Det är ju tidskrävande arbete.

Här tar Moa by proxy slut och Kwarnberg actual vid:
Finansiering kan ju vara en del i att nå mer undangömda grupper. Plus att hitta ambassadörer som har vägar in till de saknade grupperna och som kan hjälpa till att sprida undersökningen för att öka täckningen.
 

Catalack

Veteran
Joined
27 Mar 2016
Messages
1
Pernilla här, andra halvan bakom rapporten.

Det är jättekul att se arbetet vi lagt ner spridas och diskuteras så mycket! Vi har fått massor av tips, input och feedback på hur man kan gå vidare och nå fler typer av rollspelare, som vi är väldigt sugna på att utforska.

men samtidigt blir det snarare en undersökning som snarare samlar in data från de redan engagerade, vilket gör det svårt att ta det som data för att se hur bred hobbyn faktiskt är.
Svarade dig redan på fb så du vet att jag håller med dig, särskilt om detta med att t.ex göra riktade undersökningar, tror verkligen det vore en bra idé! Vi har även fått in lite andra idéer som skulle vara kul att utforska :)
Dock vill jag nyansera lite mer än vad jag gjorde på fb och påpeka att ja - det hade varit supernice om vi kan komma till en punkt där den här typen av rapporter kan vara mer representativ för rollspelshobbyn i stort, men tror också att det finns massor av intressant information att hämta även om vi inte når hela vägen dit. T.ex varför fördelningen mellan de som redan spelar ser ut som den gör i relation till vilka produkter de köper. De ålderskategorier som svarat är också i stor utsträckning grupper med stark köpkraft, vilket betyder att dom också har väldigt specifika åsikter kring vad och hur de konsumerar - superintressant att veta för en rollspelsdesigner.
Som du vet låg den här undersökningen ute i lite under en månad, men delades inte särskilt vitt eller brett (vilket man kan läsa i rapporten), så det skulle vara kul att t.ex ha den ute samtidigt som något av våra större cons, och kanske åka dit och reppa och prata om den mer. The possibilities are, if not endless, certainly plenty! :D
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Givetvis angav man sin DanCon närvaro.
Att 0,65% av alla rollspelare i Sverige besökte Sävcon förra året är stort. Rent tekniskt blir man då medlem i en sverok-förening som finansierar delar av konventet. Det är säkert så på fler ställen. Jag tror inte alla vet om detta med tanke på att det är så få som verkar vara med i sverokföreningar.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
Pernilla här, andra halvan bakom rapporten.

Det är jättekul att se arbetet vi lagt ner spridas och diskuteras så mycket! Vi har fått massor av tips, input och feedback på hur man kan gå vidare och nå fler typer av rollspelare, som vi är väldigt sugna på att utforska.
Rapporten är superintressant. Den här typen av siffror har varit förvånansvärt svåra att få fram tidigare. Bra och ambitiöst jobbat!

Jag bidrar gärna ekonomiskt till nästa års undersökning.
 
Top