Svenskt ord för greebles/nurnies

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Jag har under dom senaste månaderna grävt ner mig i LightWave 3D v5.6, ett vid det här laget nästan 30 år gammalt 3D-program. Varför i helsike då? Jo, för att jag har nån slags förkärlek för den särskilda overklighetskänsla som finns i renderingar från slutet av 90-talet. Något med ljuset och färgerna:
3D exempel1.jpg3D exempel2.jpg3D exempel3.jpeg
(gillar speciellt den lite airbrushiga känslan i den sista).
Sen finns det också nåt med användargränssnittet som gör mej glad. Det påminner mej om att titta på dokumentärklipp från SW-prequels' tillblivelseprocess.

Nog med introbabbel och drömmigt svammel. I rymdskeppsdesignkretsar finns det ett koncept som kallas greebles eller nurnies*. Det är helt enkelt små, egentligen meningslösa, detaljer på rymdfarkosters yttre. Lådor, rör, små antenner, luckor och ventiler, vars syfte är att ge skrovet en intressant yta och skapa känslan att fordonet består av verkligt maskineri.
Nu när jag börjat peta på modelleringsprogrammet i LightWave och skissa på diverse stjärnkryssare undrar jag: Vad heter greebles på svenska?

En snabb googlesökning ger inga bra resultat och jag är osäker på om ett uttryck ens finns. Har den svenska kitbasharkulturen någonsin varit så stark att man etablerat en svensk term?
Om inte, vad är då ett bra uttryck?
Både greeble och nurnie verkar va nonsensord utan riktig etymologi. Så en lånöversättning blir omöjlig. Då finns det två alternativ: låna in ett av dom engelska orden eller hitta på ett nytt svenskt ord, av mer eller mindre nonsensartat slag. Jag har funderat på gribling som lån/lokalanpassning av greeble, det verkar annars vara ett efternamn. På uppfinn-nytt-ord-fronten har jag kommit på skrunka, dock ger en googling vid handen att detta ska va en, uppenbart rätt krystad, obscenitet.
Jag är dock inte riktigt nöjd med nåt av uttrycken jag kommer på, så jag undrar om nån här har förslag på ord, eller eventuellt kunskap om en etablerad term.

*Greebles är ILM:s uttryck från Stjärnornas krig-tiden. Nurnies verkar främst ha använts inom Foundation Imaging, som gjorde specialeffekterna till Babylon 5:s första säsonger.

(Om nån för den delen skulle råka ha användar- och/eller referensmanualerna till LW 5.5 liggande hemma hos sej så får man gärna skicka gärna ett PM)
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Jag uppfattar det som att greebles eller nurnies är den visuella motsvarigheten till teknobabbel. Som parallell till det är @Genesis förslag om teknokrafs riktigt bra.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,993
Location
Umeå
Ingen aning om orden, bara ett jubel och nostalgiskt leende kring Lightwave! Ojoj vad jag suttit timmar efter timmar och gjort rymdskepp i 5.5 på min gamla Amiga under 90-talet. Ojoj vilka jubel det var närman kom över de 5 disketter det låg på via någon amiga-kanal på IRC. Tror fortfarande jag har ett par tjocka böcker om modellering och ljussättning i Lightwave i någon låda. Kanske dags att bläddra igenom dem igen!!!
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Teknokrafs?
Bra förslag! Det fångar andemeningen och jag gillar ordet krafs. Kan eventuellt förkortas till det mer generella ytkrafs vid tvåstaviga behov.
Ingen aning om orden, bara ett jubel och nostalgiskt leende kring Lightwave! Ojoj vad jag suttit timmar efter timmar och gjort rymdskepp i 5.5 på min gamla Amiga under 90-talet. Ojoj vilka jubel det var närman kom över de 5 disketter det låg på via någon amiga-kanal på IRC. Tror fortfarande jag har ett par tjocka böcker om modellering och ljussättning i Lightwave i någon låda. Kanske dags att bläddra igenom dem igen!!!
Det är verkligen ett kul program! Har ägnat rätt mycket tid åt att gräva i nätets äldre lager för att få fram gamla hemsidor med råd, handledningar och i vissa fall hela modeller och scener. Jag har lyckats knåpa ihop en liten spellista på YT bestående av gamla instruktionsfilmer på VHS som folk skannat in och laddat upp. Fick till och med tag på Lightwave 3D Applied på en loppmarknad för några veckor sen.

Vore spännande att höra vad du har för resurser, om du ids gräva fram dem :).
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,306
Location
Göteborg, Lindome
Var det ett raytracing-program till gamla Amiga 500? Jag minns att jag hade något sådant som kom med en skylt, "Raytracing In Progress", att lägga på tangentbordet. Så att datorn fick stå i fred några timmar.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
Man säger greebles på svenska också vad jag har hört inom tex Lego-byggande. Om jag skulle försvenska det så ligger ”Greblar” bra i munnen. ”Jag ska grebla lite till innan vingen på rymdskeppet är klar”
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Var det ett raytracing-program till gamla Amiga 500? Jag minns att jag hade något sådant som kom med en skylt, "Raytracing In Progress", att lägga på tangentbordet. Så att datorn fick stå i fred några timmar.
Just LW verkar ha hört till en hårdvaru/mjukvaru-expansion till Amiga 2000, innan det integrerades i Amiga 3000 som standardprogram.
Annars har Wikipedia en lista över Amiga-raytracers, så kanske nån av dom?
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,529
Location
Göteborg
Kul projekt! Jag jobbade i Lightwave i många år, från v5.6 och framåt. Renderingsmotorn hade länge rykte om sig att vara den bästa på marknaden. Modelleringen var också i toppklass. Och Newtek ckockade 3d-världen med Global Illumination i v6. Gränssnittet var en vattendelare. Olidligt tråkigt enligt vissa, andra älskade den rationella bristen på design.

Det tråkiga svaret på greebles är ytdetaljer. Eller att detaljera modellen. Men grebler och att grebla låter bättre.

Berätta gärna mer om hur ditt projekt utvecklas!
 
Top