Nekromanti Svenska Tigrar

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Alla har alla en eller annan gång fått för sig att nu är det dags att skriva ett eget rollspel. Oftast slutar denna typ av projekt i papperskorgen eller som några sidor på en bortglömd hårddisk. Även vi har gjort ett par försök (allt ligger i papperskorgen sedan länge) och tänkte att det kanske vore värt att göra ett sista försök. Om vi har lyckats med att ge ut 11 nummer av en tidning (Den Fjättrade Gåsen) så borde vi väl klara av att ge ut ett spel också. Vi kan ju redan skriva, illustrera, layouta, trycka och distribuera så hur svårt kan det bli?

Ganska svårt. Vi jobbade vidare med ett tema, testade lite olika vinklar och kom fram till tre koncept (som i princip representerade tre olika genres). Efter fler diskussioner lyckades vi enas kring ett av koncepten och började bolla idéer och skriva ned allteftersom. Svenska Tigrar föddes.

Svenska Tigrar handlar om Sverige under andra världskriget. Sverige har ockuperats av tyskarna och spelet handlar om kampen för ett fritt Sverige. Spelet är svartvitt där god är god och ond är ond, lite som i Indiana Jones-filmerna. Det är en alternativ historia som presenteras, dvs kriget måste inte sluta 1945. Tanken är också att tiden ska gå ganska långsamt i spelet -- man spelar inte livslånga kampanjen där rollpersoner blir gamla och får barnbarn, utan spelet utspelar sig bara under några år av rollpersonens liv. Svenska Tigrar lär förmodligen inte blir ett stort spel som slåss mot de stora drakarna utan målsättingen är att skapa ett kul spel som man kanske spelar vi sidan om, på konvent eller som en engångskampanj. Svenska Tigrar är inte Partisan (omtalat svenskt rollspel om ett ockuperat Sverige, publicerades aldrig).

Vi tror att det är möjligt att producera ett enkelt rollspel som fortfarande är kul att spela. Vi tycker att rollspel ska publiceras i tryckt form. Målet är en bok på 70 sidor som innehåller regler, kampanjmaterial och introduktionsäventyr. Systemet blir BRP, både för att vi gillar det och för att det inte kräver så mycket utrymme. Sen är det vår förhoppning att vi kan supporta spelet i både DFG och i supplement. Vi hoppas då i alla fall på en färdig produkt Q4 2007 - Q2 2008.

Vad vill ni se i Svenska Tigrar?
Kommentarer?
Tips?
Shoot!

Vi diskuterar gärna här men även på ST-forumet.
http://www.80talsspel.com/forum
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag tror jag själv sa det bäst. Mer Secret Army än Commando. Mer quisling-skräck och ransonering än Saving Private Ryan och Band of Brothers.

Det är vad jag skulle vilja se, i alla fall. Sen vore det faktiskt apballt om man kunde lira motståndsmän som gömde flygare, sprängde järnvägsräls eller skrev slagord på väggarna, och nästa kampanj lira quislingar som gladeligen för egenvinning eller ideologi kollaborerade med tyskarna.


Storuggla, pap needs a new pair of shoes
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vad vill ni se i Svenska Tigrar?
För min del så skulle jag vilja se lite om det politiska spelet som var i sverige under 2:a väldskriget. Sedan så skull det vara intressant om det gick att få auteniska kartor med, det tror jag skulle ge spelet en rejäl spark i rumpan framåt.
Annars, vad skulel jag vilja se mer... Jag vet inte, gillar idéen meda tt ha ett sådant spel. Är ju lite lätt intresserad av 2:a vräldskriget. Så för min del så är det bara kul att ni kommit på iéen at göra det hela !

/ Johan K, som är förundrad över snökaoset här nere i skåneland.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Instämmer med ugglot

Strid är bara kul så länge, men motståndsrörelse och partisaner funkar mycket längre och är mer varierande.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Best ever?

Cool idé. Jag är själv väldigt intresserad av den miljön. Det är det första rollspel jag faktiskt skulle kunna tänka mig att investera i (och inte göra själv).

Litteraturtips: Attentatet i Pålsjöskog av Hasse Alfredsson. Där har tyskarna invaderat Sverige under 2:a världskriget. Kanske finns bra uppslag.

Jag tycker dock det ska vara möjligt att tex ta sig Tyskland. Definitivt. Som spion eller på uppdrag, Eller runt i Europa öht. Men med ett svenskt perspektiv. Man ska kunna spela tysk så klart. eller vilken nation man vill.

Jag vill spela en ung tyska som hamnat i Skåne hos en svensk familj mot min vilja strax innan ockupationen och hatar att vara i Sverige då jag vill vara trogen mitt Faderland. Jag saknar min BdM-kår. jag förstår inte rotvälskan de pratar här. Men så kommer dem och redan på första invasionsdagen tar jag mitt beslut...

Fan.... Kör på det här killar. Om jag kan hjälpa till med info (regelmotor lägger jag mig inte i) så hör av er ska vi se om jag kan bistå med nåt. Har cok väldigt lite tid men det är en cooool idé. Lycka till!
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Kartor

Sedan så skull det vara intressant om det gick att få auteniska kartor med, det tror jag skulle ge spelet en rejäl spark i rumpan framåt.
Kartorna kan av naturliga skäl inte vara autentiska (Sverige ockuperades ju aldrig som bekant) men däremot kommer kartorna att vara delvis baserade på verkliga förlagor (Skandinavien). Jag har tillgång till en del sådant genom mitt arbete så det ska inte vara något problem.

Sen kan det naturligtvis alltid diskuteras vilka konstnärliga friheter man kan ta sig när det är frågan om att skriva om historia. Dvs hur mycket man kan ändra medan det fortfarande känns trovärdigt och realistiskt.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Re: Best ever?

Jag tycker dock det ska vara möjligt att tex ta sig Tyskland. Definitivt. Som spion eller på uppdrag, Eller runt i Europa öht. Men med ett svenskt perspektiv. Man ska kunna spela tysk så klart. eller vilken nation man vill.
Vi tänkte börja med lilla Sverige så får vi se sen om vi får möjlighet att utöka kampanjvärlden senare. Man måste inte spela svensk bara för att spelet från början handlar om ett fritt Sverige. Lojaliteter, ideologier och motiv är viktiga faktorer bakom engagemanget och även om man inte kan spela nazist (alla tyskar är dock inte nazister) så kommer det att finnas gott om spelbara grupperingar.

Attentatet i Pålsjöskog har vi kikat i både en och två gånger. :gremwink:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
I den här tråden talas det i alla fall delvis om hur ett tyskockuperat Sverige skulle kunna användas spelsetting.

/Anders
 
Top