Nekromanti Svenska skapare av illustrerad bok

Tempelhand

Veteran
Joined
7 Mar 2009
Messages
86
Location
Stockholm
Finns det överhuvud taget någon svensk illustratör som gett ut en egen bok inom områdena rollspel, fantasy, eller fantastic art?

(Eller blir jag den förste nästa vecka?) :=)
 

Draw

Veteran
Joined
29 Oct 2009
Messages
10
Tror allt det finns några stycken i sverige - Mattias Snygg (jo han heter så), Peter Bergting, Ola Larsson mfl. Tror t ex Bergting gett ut några grafiska noveller och det finns säkert mer om man kollar upp det. Beror ju lite på hur du menar också - rena böcker eller publikationer (tidningsomslag, bokomslag osv).
 

Tempelhand

Veteran
Joined
7 Mar 2009
Messages
86
Location
Stockholm
Det jag menar är riktiga konstböcker fyllda med bilder av konstverk/illustrationer de gjort. Inte serier.

Har ju letat runt en hel del men hittat absolut Ingenting.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Paul Bonner gjorde en sådan bok för några år sedan, med en massa Trudvang-grejer, i alla fall. Om det nu räknas.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Tempelhand said:
Bonner e ju inte svensk illustratör! :=)
Aha! Men nu du, den här kommer du inte kunna förklara bort:

John Bauer

:gremtongue:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Nej, jag vet. Det var därför jag la till "om det nu räknas". Det innefattar ju i alla fall en större mängd illustrationer till svenska rollspel.

Men jag tycker det är coolt om du är först. :gremsmile:
 

Tempelhand

Veteran
Joined
7 Mar 2009
Messages
86
Location
Stockholm
Hehehe... Bernie ;=)
Så sant så sant. Men Bauer tillhör lite för mycket det förgångna på nåt sätt. Iaf i min lilla värld. Inga print-on-demand och Lulu där inte!

Så nu säger vi att jag är först (i modern tid....ööööhhhh, typ)! Så blir det kanske lättare att dra in lite av de svettiga tusenlappar jag lagt ut på det här.

Eller?

;=)
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Tempelhand said:
Så nu säger vi att jag är först (i modern tid....ööööhhhh, typ)! Så blir det kanske lättare att dra in lite av de svettiga tusenlappar jag lagt ut på det här.

Eller?

;=)
Göttigt! Hoppas det går bra!
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Tempelhand said:
Hehehe... Bernie ;=)
Så sant så sant. Men Bauer tillhör lite för mycket det förgångna på nåt sätt. Iaf i min lilla värld. Inga print-on-demand och Lulu där inte!

Så nu säger vi att jag är först (i modern tid....ööööhhhh, typ)! Så blir det kanske lättare att dra in lite av de svettiga tusenlappar jag lagt ut på det här.

Eller?

;=)
Men du, allvarligt alltså, är det ett fräckt marknadsföringsgrepp du är ute efter så är faktiskt "Första publicerade svenska illustratören sedan John Bauer" inte alls illa - jag menar, det är inte ett ringa arv du håller i liv då, och Bauer ger ju myskänslor hos mer eller mindre alla svenssons, eller hur? Kan nog förmå många att öppna och bläddra.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Mjaej. Dåligt med det faktiskt.
Bergting har ju gett ut en liten tunn, häftad bok via Seriefrämjandet som typ är en skissbok. Fast det är mest hans serier och barnboksillustrationer som de skissbilderna är ifrån. Det är ju dock väldigt fantasy alltsammans.

Det är väl typ det jag känner till. Saken är väl den helt enkelt att det där med artbooks inte riktigt verkar ha spridit sig bland de svenska tecknarna. Det känns mer som om det är de världsomnämnda som kan göra sig någon mer seriös slant på en sådan sak. Jag menar, visst att slänga ihop en artbook är en sak, men att ett förlag ska vilja satsa på idén innebär att förlaget då måste tro på att här finns pengar att tjäna. Tror just det är svårt om man inte är skitstor som konstnär.

Så, om nu inte Tapia ser till att göra en så vet jag inte om det kommer att hända så mycket på den svenska fronten i det fallet. Förutom John Bauer, men hans troll är ju just världskända också.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,912
Location
Port Kad, The Rim
Du har rätt, men som frågan i trådstarten var formulerad (nit-picking) så...

Jag kunde inte motstå frestelsen att promota min svåger en smula. :gremwink:
 
Top