Nekromanti Svenska Rollspelare Idag

Higa

Veteran
Joined
7 Nov 2013
Messages
41
Hej alla. Jag har spelat rollspel sedan 1985 (mest som SL), och jag började med Sagan om Ringen, Drakar och Demoner och Mutant, för att sedan köra Rolemaster, Space Master och WFRP (fortfarande min favorit). Otaliga andra rollspel har provats genom åren, vissa kanske bara ett par korta kampanjer: WFRP 2nd edition (var speltestare), Cyberpunk, Call of Cthulhu, Judge Dredd, Mutant Chronicles, Kult. Andra lite längre kampanjer: Sengoku, AD&D, D&D 3e, World of Darkness.

Var spelare i Eon, Stormbringer, Drakar och Demoner, Gondica, Legend of the Five Rings, Rune Quest, Rune Quest Vikings, Ars Magica, Palladium.

Har varit borta från rollspels-scenen i tio år, men har samlat min gamla grupp och börjat spela igen. WFRP (ettan) och jag samlar på mig Old World of Darkness igen och ska köra det.

Min fråga är: hur mår hobbyn idag? Är det många som spelar nuförtiden? Finns det några nya svenska rollspel man bör kolla in? Vad har hänt med Drakar och Demoner och Mutant?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Higa said:
Min fråga är: hur mår hobbyn idag? Är det många som spelar nuförtiden? Finns det några nya svenska rollspel man bör kolla in? Vad har hänt med Drakar och Demoner och Mutant?
Hobbyn verkar må tillräckligt bra för att det ska släppas nya svenska spel lite då och då. Fria Ligan släppte nyligan andra utgåvan av rollspelet Svavelvinter och de jobbar på två andra spel: Spelet om Morwhayle och Mutant År Noll.
Neogames jobbar på nya versioner av både Eon och Neotech.
Saga Games har sålt en hel del av sitt Fantasy!
Rävspel har ett nytt Western på gång och håller nu på att crowdfunda Ensamma Vargen-rollspelet på svenska.
Järnringen annonserade nyss lite info om deras kommande Symbaroum.

Utöver det är det en massa andra folk som skriver på svenska, många av dem aktiva just här på rollspel.nu.

Ärligt talat så händer det skitmycket på rollspelfronten i Sverige. Har vi någonsin haft så många olika producenter med så mycket intressanta svenska spel i liv?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Higa said:
hur mår hobbyn idag? Är det många som spelar nuförtiden? Finns det några nya svenska rollspel man bör kolla in? Vad har hänt med Drakar och Demoner och Mutant?
Rollspelshobbyn mår bra, dock är den lite nedbantad och återväxten kunde ha varit bättre.

Det produceras massor med nya rollspel, men via nya kanaler:
- Dels finansieras många rollspelsprojekt via gräsrotsfinasiering, som t.ex. Kickstarter.
- Dels distrubueras många rollspel vid pdf eller print on demand, som t.ex. Lulu och Drive Through RPG.

Drakar och Demoner kom i en Jubileumsutgåva för någiot år sen för att fira 30-års jubileet av DoD, men sen har inte mycket hänt.

Mutant: År Noll är på väg och kickstartades framgångsrikt nu i höstas.

Jag tänker inte ens försöka räkna upp svenska rollspel som man ska hålla koll på, för jag kommer på ett par dussin utan att ens anstränga mig - vilket betyder att det antagligen finns lika många till som jag inte kommer ihåg på en gång.
Det är bättre att du frågar vilken sorts spel du är intresserad av så kan vi nog tipsa om ett halvdussin svenska spel som passar dig. :gremsmile:
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
hur mår hobbyn idag?
Förvånansvärt väl.
Fria Ligan är nya, har släppt ett spel och har två nya på gång.
Myling har massor av saker i pipen.
Rävspel släpper fenix varannan månad och har massor av böcker och två spel på gång.
Neogames rycker till här och där och utlovar nya titlar.
Järnringen gör ett nytt spel.
Fantasy! har etablerat sig som det "nya drakar och demoner" med bra produktlinje och stor support
Äventyr är ett schyst spel för kids
Krank släpper spel med jämna mellanrum
Krille har sitt nya spel färdigskrivet
Boningens (eller Olavs om man ska vara ärlig) Blood & Bronze planeras klart 2014
Massor av andar forumiter har färdiga eller nästanfäridga spel i drivor överallt.

Är det många som spelar nuförtiden?
Det är några färre, men det finns i alla fall lite återväxt-relaterade produkter på svenska nu.

Finns det några nya svenska rollspel man bör kolla in?
Hinkvis! Så många att du kan simma i dem!
Jag vill så ett extra hart slag för Äventyr, efter som det riktar sig till barn (och deras förädlar) som första målgrupp.

Vad har hänt med Drakar och Demoner och Mutant?
Riotminds som gör Drakar och Demoner hade nån slags onlinesattsning som sög den sista musten ur dem... trodde vi; men sen kom de tillbaka och släppte alla gamla böcker fria och tryckte sina senaste regler i två snyggo-volymer förra julen.
Fria Ligan gör nya versionen av Mutant, den är inte släppt ännu. Förra versionen; undergångens arvtagare gillades av många, så de har ganska stora skor att fylla.


typ så.

edit:
dammit, anth hann före!.. och 弾幕 än tidigare.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Svenska rollspelare idag håller på med allt från att spela de äldsta utgåvorna av D&D (70-talsstuk) till att pyssla med tejplajv (lajv där man inte nödvändigtvis har annan rekvisita än tejp på golvet för att avgränsa olika rum i spelet) och en hemsk massa saker därimellan. Spel via Skype har blivit lite mer synligt sedan några här på forumet kört lite olika saker den vägen.

Hobbyn blir bara bredare och djupare med tiden även om antalet spelare inte kan mäta sig med åttiotalets glansdagar.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Jag tror och hoppas på att Den Yttersta Domen som fenomen ska bli vår svenska motsvarighet till Apocalypse World och ta de stora massorna in inutiden

Prisvärt bland utgivna spel är Medan Världen Går Under av Wilhelm Persson och Utpost av Simon Pettersson (som förhoppningsvis släpper Svart av Kval, Vit av Lust snart, kan vara värt att vänta in det för att gå mer och bättre av samma!) för lite nys grepp och sätt att spela på.

Över lag blir spelen IMO bättre och bättre och barriärerna mellan olika "sorters" spel slås ner och gör att spel kan skapas med de verktyg som passar spelet snarare än luta sig på gammal maläten tradition.
 

Higa

Veteran
Joined
7 Nov 2013
Messages
41
Jag måste säga att era svar gör mig oerhört glad! The Hobby is Alive! Ni har kommit med massor av intressanta titlar att ta en titt på och följa upp, tack för det.

Här har man varit "borta" i över tio år och trodde att RPG's förde en döende tillvaro, men så händer det istället massor av kul. Verkligen härligt att höra.

"Äventyr" ska jag kolla in först av alla, eftersom jag har två små döttrar som givetvis är intresserade av farsans gamla hobby.

EDIT: försökte googla efter spelet "Äventyr" men hittade inget... Kan någon vänlig själ länka?
 

Higa

Veteran
Joined
7 Nov 2013
Messages
41
Tack Phlumph. Beställde det genast från SF-Bokhandeln, det verkar vara perfekt för yngre barn.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
DeBracy said:
Svenska rollspelare idag håller på med allt från att spela de äldsta utgåvorna av D&D (70-talsstuk) till att pyssla med tejplajv (lajv där man inte nödvändigtvis har annan rekvisita än tejp på golvet för att avgränsa olika rum i spelet) och en hemsk massa saker därimellan. Spel via Skype har blivit lite mer synligt sedan några här på forumet kört lite olika saker den vägen.
Nordisk friform är till och med ett internationellt begrepp!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Arvidos MC said:
DeBracy said:
Svenska rollspelare idag håller på med allt från att spela de äldsta utgåvorna av D&D (70-talsstuk) till att pyssla med tejplajv (lajv där man inte nödvändigtvis har annan rekvisita än tejp på golvet för att avgränsa olika rum i spelet) och en hemsk massa saker därimellan. Spel via Skype har blivit lite mer synligt sedan några här på forumet kört lite olika saker den vägen.
Nordisk friform är till och med ett internationellt begrepp!
...och det är awesome att spela! :gremsmile:
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Är det samma sak som Nordic Larp? Trodde det helt enkelt var nordisk lajvtradition.

On topic:
Och hobbyn växer! :gremsmile: jag ska introducera nybörjare till Fantasy! Old school gaming* nästa helg!

* har alltid med underrubriken i tal, annars kan det blandas ihop med genren.
 

Clercon

Veteran
Joined
6 Feb 2013
Messages
78
Location
Skåne
Har själv barn som jag har invigt i rollspelandets värld. Jag började med Äventyr som är ypperligt som introduktion, och har nu gått vidare till Fantasy! som känns som ett naturligt nästa steg när barnen vill ha lite mer kött på benen.
Men rollspelssverige lever helt klart :gremsmile:
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Vill man att kött ska slitas av benen in-game så rekommenderar jag God45:s Mord-a-palooza. Jättesimpel, jättebrutalt.
 
Top