Svenska rollspel inspirerade av andra svenska rollspel

Jag tänker att folk engagerar sig mycket i att göra regelsystem som passar spelupplevelsen, vare sig det rör sig om Kutulu (gjort för att hålla sig i bakgrunden), Eon (gjort för att erbjuda engagemang med regelmekaniker och återspegla spelvärlden) eller Svart av kval (gjort för att driva drama).
Det låter som vi är helt överens.

:t6b: :t6b-2:
//EvilSpook
 
Jag tror nog att jag håller med Svarte Faraonen om att den svenska designtraditionen mer handlar om att enstaka förlag eller designers har hussystem (BRP, YZE) och i övrigt är främst influerade av amerikanska spel. Argumenten i tråden känns övertygande.

Förutom då ett antal enstaka undantag. Terone var tungt influerat av T10-systemet som det återfanns i Skymningshem: Andra Imperiet, för övrigt.
Farbror Krille tänkte mycket eget i sina spel. Skymningshem och Västmark är riktigt fräcka, och tydligt egna.
 
Last edited:
Back
Top