Nekromanti Svenska rollspel genom tiderna

RollforFumble

Veteran
Joined
31 Jan 2015
Messages
162
Mors!

Jag har knopat ihop några bilder som visar vilka svenska rollspel som kommut ut från 1982 och framåt.
Underverket kan beskådas här. Bilderna kan ta en stund att ladda eftersom de är rätt stora (...och min sida är seg).

Vad har jag fått fel? Vad saknas? Vad har hamnat på fel plats? Jag vet definitivt att det finns fel eftersom jag ibland chansat på vilket år ett spel getts ut när jag inte kunnat hitta någon bra information. T.ex. När kom första versionen av Action! ut?

Från början hade jag tänkt begränsa mig till spel som funnits i tryck, men jag slarvade lite med det på slutet och tog med en del produkter som bara finns som pdf.
För att ett spel ska få en egen rad så ska det under tidsperioden givits ut minst 2 produkter i spelserien.

Enjoy!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,922
Location
The Culture
Väldigt coolt.

Men om du vill börja flytta runt saker så hävdar mitt exemplar av Äventyr att det kom ut 2012.
 

RollforFumble

Veteran
Joined
31 Jan 2015
Messages
162
Gurgeh;n135584 said:
Väldigt coolt.

Men om du vill börja flytta runt saker så hävdar mitt exemplar av Äventyr att det kom ut 2012.
Tackar! Väntar med att flytta runt tills jag fått in lite fler saker att rätta till :)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Svenska Kulter kom 2014. (...inte 2014.) Äventyr också tror jag.
Du har missat Action Reloaded och Sci-Fi! 2015.
 

RollforFumble

Veteran
Joined
31 Jan 2015
Messages
162
Arfert;n135588 said:
Svenska Kulter kom 2014. (...inte 2014.) Äventyr också tror jag.
Du har missat Action Reloaded och Sci-Fi! 2015.
Sååå Svenska Kulter kom 2014...?

Jag funderade på just Action Reloaded och Sci-Fi! Jag anade att de kommit ut, men det vore schysst med lite mer info om dem på SagaGames hemsida...eller har jag missat nåt?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,625
Location
Rissne
Om mina spel:

Evolutionens Barn står under 2014 men kom ut 2010 (med smygsläpp i december 2009).
Null State står under 2015 men kom ut 2011.
VÄRMEDÖD står under 2015 men kom ut 2012.
More than Human står under 2015 men kom ut 2013.
 

RollforFumble

Veteran
Joined
31 Jan 2015
Messages
162
krank;n135593 said:
Om mina spel:

Evolutionens Barn står under 2014 men kom ut 2010 (med smygsläpp i december 2009).
Null State står under 2015 men kom ut 2011.
VÄRMEDÖD står under 2015 men kom ut 2012.
More than Human står under 2015 men kom ut 2013.
Jättebra! Ska fixa det! :)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,046
Location
Sthlm
På rak arm saknar jag (eller har i alla fall inte hittat när jag letat) hammaren & trollspöet, clasefied information, magneter & mirakel, teknochock, Upsala-sviten, hela kurragömmaklubben kamouflage's produktion, skymningshem andra imperiet och PlayElf. Jag uppfattar Portal som mycket nyare (men det är mer en chansning från min sida. Sen så antar jag att du menar spel på svenska med svenska spel, annars bode whitehack och blood and bronze kanske vara med. Svärd och svartkonst har ju inte kommit ännu och borde hamna på tjusexton.

Sitter på en padda och kan därför inte formatera texten.
 

RollforFumble

Veteran
Joined
31 Jan 2015
Messages
162
Det stämmer att det ska vara spel skrivna på svenska. Magneter och mirakler finns med 2011, men de övriga saknas nog. Har du någon länk till mer information? Får plocka bort Svärd och Svartkonst.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
"Oktoberlandet: Hammaren & Trollspöet" borde vara utkommet 2007, men jag har tyvärr sålt av mitt ex och kan inte säkerhetskolla.

"Noctum" saknas. Den första utgåvan är copyrightmärkt 2002 men wikipedia hävdar att den kom 2005. Andra utgåvan kom 2007. Tredje utgåvan och framåt är på engelska, och jag vet inte om de räknas.

wilpers spel saknas. "Höstdimma", 2008. "Medan världen går under", 2009. "The Daughters of Verona", 2012 (dock skrivet på engelska).

"Skymningshem: Andra Imperiet" är dessvärre inte årsmärkt, men jag gissar grundboken 2005/2006, supplementet "Vägar" året därefter och "Tornet mot stjärnorna" något år därefter (den har jag tyvärr inte). Krille vet säkert. :)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,046
Location
Sthlm
GnomviD;n135606 said:
"Oktoberlandet: Hammaren & Trollspöet" borde vara utkommet 2007, men jag har tyvärr sålt av mitt ex och kan inte säkerhetskolla.
Jag har åkt ifrån den (visst är det dit ex jag har köpt?) för att fira jul, så jag kan inte heller kolla. Teknochock är från 2011, PlayElf är från tidigt internet 1997? resten kan jag inte bedömma utan lite mer jobb, och det orkar jag inte fixa idag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,625
Location
Rissne
GnomviD;n135606 said:
"Oktoberlandet: Hammaren & Trollspöet" borde vara utkommet 2007, men jag har tyvärr sålt av mitt ex och kan inte säkerhetskolla.
Tvåtusensex står det i min bok.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,801
Location
Göteborg
Sjätte inseglet 2009, Utpost 2012, Svart av kval 2014, enligt mina efterforskningar på oldsite. rollspel.nu.

Dessutom släppte jag Oskrivna blad 2007, men det har ju sedan försvunnit från rollspelssverige då det inte längre finns att få tag på, så det räknas nog inte? Om du vill räkna det kan jag nog leta upp framsidan, om du vill. Det såldes i kanske 50 ex, tror jag.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,801
Location
Göteborg
anth;n135645 said:
Jag är 100 % säker att Vicotnik hade med sig ett ex av ett tryckt Svart av kval på första TullCon 2013.
Just det, det stämmer. Han hade iofs med sig provtrycksexemplaret, så jag är osäker på om spelet var släppt då, men det är nog inte omöjligt att det var det. 2013 kan nog vara mer korrekt.

Vilket innebär att jag inte har släppt ett spel på hela 2014 eller 2015. Illa! Det måste jag kompensera för under 2016.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
RollforFumble;n135581 said:
Jag har knopat ihop några bilder som visar vilka svenska rollspel som kommut ut från 1982 och framåt.
Jag är mäkta imponerad över hur komplett det är

Jag saknar Lemuria, den enda d20-modulen på svenska av Blixt/Sundelin/Arfert
http://www.rollspel.com/lemuria/lemuria.htm

Jag saknar fanzinet Grottröj av Björn Wärmedal.
Det blir inte så vackert på bild bredvid allt annat ögongodis, men det är onekligen en tryckt produkt
http://grottzine.blogspot.se/

Jag saknar Wilpers (Wilhelm Persson) spel
Här är en del saker, men jag tvivlar på att listan är komplett så någon får hjälpa till att fylla på:
http://www.drivethrurpg.com/browse/pub/4868/Wilhelms-games
http://www.lulu.com/shop/search.ep?contributorId=588083

Jag saknar Operation Fallen Reich
http://www.fallen.se/

Jag saknar Noctum
http://www.collectorspoint.se/sv/hem/rollspel/m-n/noctum/noctum-rpg-rev-edition-pid45330.htm

Räknas inte Trygg-Torkel som ett rollspel? :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,801
Location
Göteborg
anth;n135647 said:
Jag saknar Wilpers (Wilhelm Persson) spel
Jag vill nog vara så fräck att jag tycker att "svenska rollspel" bör hållas till rollspel skrivna på svenska. Om inte annat förenklar det urvalskriterierna en hel del. Då har vi Höstdimma och (den första versionen av) Medan världen går under, va? Hans andra spel är på engelska, tror jag.

Åh, och Arvids Berättelser från Staden borde såklart vara med. När kom det, tro?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ah, missade att det skulle vara spel skrivna på svenska. Då försvinner Operation: Fallen Reich (och Whitehack och Dark Sagas)

Men du måste ändå gå igenom Wilhelm Perssons produktion eftersom han ofta skriver samma spel på både svenska och engelska - och då räknas det ju.

Och så lägger vi till Nyckelringsrollspelet av Åsa Roos
http://discordia.se/?page_id=3473
 

osrick

Veteran
Joined
15 Feb 2014
Messages
70
Vet inte om du tänkt täcka in inofficiella moduler men i det tryckta fanzinet Mjölnir nr 6 1982 (som såldes 'i alla svenska spelaffärer' ) publicerades "Vem är det" - ett Drakar & Demoner-äventyr, druider mot vikingar etc. Finns att ladda ner här: http://mjolnirfanzine.yolasite.com
 
Top