Nekromanti Svenska kyrkan kränger rollspel..!

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Om jag inte minns fel fick man med rollspelet Tellus i nån Codex-tidning eller dylikt? Någon som kan verifiera det? Minns att vi spelade Event Horizon-inspirerade äventyr till det. Spelet var en del av Vägen-serien, ett gäng "kristna rollspel" som skapades i utbildningssyfte, främst som diskutionsunderlag under konfirmationer. Det som utmärkte Tellus var väl att världen var rätt utopisk, och spelet saknade stridsregler, detta för att uppmuntra diplomatiska lösningar. Spelet kändes dock rätt genomarbetat om jag inte minns fel.

I vilket fall så luskade jag runt lite, och fann att Tellus fortfarande finns att beställa genom svenska kyrkan! Även Ansgar och Vägen finns där, och de kränger spelen för en ynka hundring styck. Ett styck Tellus är i alla fall på väg hem i skrivande stund, och utopia-invånarna kommer att få det mycket tufft inom en snar framtid... :gremgrin:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Terje, en av författarna, hänger här och pysslar med ett nytt spel, som heter typ...eh...Legend? Tror jag. Själv läste jag bara igenom Tellus och fick motvilligt medge (min aversion mot religion är djupt rotad :gremsmile: )att det var både snyggt och intressant.

Någon som vet om de här spelen spelas i någon större utsträckning av icke-inbitna, med tanke på den något unika kanalen rakt in i konfirmationsläger och liknande?
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,655
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Tkullander - kul att du gillade Tellus! :) Vårt nya spel, Sägen (nutidsfantasy inspirerad av Gaiman, Rowlings, Lewis o liknande) kommer snart att finnas tillgängligt.

Måns - En lustig detalj är att varken jag eller David (min medförfattare) är troende, snarare tvärtom, men vi delar flera av svenska kyrkans grundläggande värderingar och det är dessa som våra spel handlar om.

Jag har tyvärr ingen uppfattning om hur mycket vägenspelen spelas.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Tkullander said:
Om jag inte minns fel fick man med rollspelet Tellus i nån Codex-tidning eller dylikt? Någon som kan verifiera det?
Det stämmer, minns dock ej vilket nummer det var men jag gissar att det var nån gång runt 2001.
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Måns said:
Någon som vet om de här spelen spelas i någon större utsträckning av icke-inbitna, med tanke på den något unika kanalen rakt in i konfirmationsläger och liknande?
Vår grupp spelade en del, och ingen av oss är varken troende eller konfirmerade. Saken är väl den att den utopiska världen lockade, just p.g.a. hur fruktansvärt mycket hemskare det var med seriemördare, svarta hål till helvetet m.m. I en dystotopi hade det bara varit ännu en nyans av svart, men här var det som att spilla rödvin på den vitmålade väggen. Lite känslan av att bygga upp en riktigt bra fungerande stad i gamla Sim City, och sedan släppa lös monster, jordbävningar och översvämningar! Muwahhaa! :gremgrin:



Terje said:
Tkullander - kul att du gillade Tellus! :) Vårt nya spel, Sägen (nutidsfantasy inspirerad av Gaiman, Rowlings, Lewis o liknande) kommer snart att finnas tillgängligt.
Okej, låter spännande - ska hålla ögonen öppna!


avatarex said:
Det stämmer, minns dock ej vilket nummer det var men jag gissar att det var nån gång runt 2001.
Det kan nog stämma ganska bra det, det var nog strax efter Lincon det året.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Terje said:
Måns - En lustig detalj är att varken jag eller David (min medförfattare) är troende, snarare tvärtom, men vi delar flera av svenska kyrkans grundläggande värderingar och det är dessa som våra spel handlar om.
Än roligare att Svenska kyrkan kränger dem då. Visar helt klart på öppna sinnen.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Det är inte så underligt att Västerås stift säljer de spelen - det var ju Västerås stift som gav ut dem. Det blev nog aldrig någon bred rollspelsväckelse i Svenska Kyrkan, så lagren tömdes nog aldrig när det begav sig. Däremot är det en organisation med större möjligheter till lagerhållning än de flesta renodlade rollspelsförlag.

---

Ett sätt att förhålla sig till Tellus är att tolka världsbeskrivningen som en informationsbroschyr från Världssamfundet. Kanske stämmer den väl med verkligheten, kanske är den lite förskönad...

PS. Om man ska powergamea i Tellus (räknat i pengar) ska man vara kristen musiker.
 
Top