Jag trodde att anledningen till att jag inte kunde hitta scenariot var att till skillnad från Japan finns det ingen kultur att ladda upp på webben.
Fenix-priserna vann också 2019, så jag visste att det skulle bli fler.
I Japan finns en miljö och kultur där vem som helst enkelt kan skapa och ladda upp verk.
Jag tror att det är anledningen till att man kan skapa så många scenarier.
Jag tror att båda förklaringarna stämmer. Jag har också funderat över det ibland, att det inte verkar finnas någon kultur av att sprida färdiga scenarier. Jag tror att många bara skapar för sin egen grupp och aldrig lägger ner tiden för att scenariet ska bli läsbart och spelbart för andra människor. Många spelar bara med lösa anteckningar och skissade strukturer; sådant är ju svårt att visa för andra.
Jag tror också att det bidrar att vi svenskar är så få, och att vi samtidigt ofta är bra på engelska. Det betyder att de som har energin och tiden att skriva scenarier gärna gör det på engelska och lägger upp på engelska siter (som DrivethruRPG), eftersom man har en chans till större publik där. Fria Ligan har ju sin "Free League Workshop" där också, och där skapas det mycket. Men inte på svenska.
Kutulu har ju inte heller en egen spelvärld. Många Kutulu-spelare spelar nog scenarier som är skrivna till Call of Cthulhu eller Trail of Cthulhu, som de ändrat på så att de passar Kutulus spelstil. Det är ju också så jag själv mest gör – Kutulu skapades ju från början för att jag ville spela Tatters of the King men inte ville använda CoC-regelsystemet.
Jag har funderat på att försöka anordna en scenariotävling till Kutulu någon gång, i sverige. Jag vet att en sådan var väldigt framgångsrik i Japan och att många skickade in texter. Dock vet jag inte hur många som skulle vara intresserade.
Jag sitter själv och skriver på två nya scenarier, men jag vet inte när de blir klara. Jag har tyvärr fått flera andra projekt att jobba på och som jag måste prioritera… Men jag har inte glömt Kutulu, jag har fortfarande planer för det!
(Jag är också nästan klar med en guide till att skriva scenarier, som jag hoppas kunna släppa innan året är slut. Kanske kan den inspirera till fler nya svenska scenarier…)