Nekromanti [Svenska kulter] "gudabeskrivningar"... skribent sökes!

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
---är typ det sista som ska in i boken. Men jag är lite hjärntrött just nu...

Nån som är sugen att hjälpa till och som dessutom har bra koll på Svenska kulter och Fagers språk? Kort om de gudar och varelser som förekommer i böckerna, kanske lite allmänt om mythoset också, om andan faller på. Det ska inte berätta för mycket. Det gör ju aldrig Fager.

maila mig: tomasarfert@gmail.com
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Äsch. visste att jag skulle tagit mig tid att läsa :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Arfert said:
Viktigast är såklart de gudar som finns med/nämns i böckerna. Det är väl fem-sex stycken kanske... Nyarlathotep, Ittakva, Hastur, Dagon, Yog-Sothoth, Geten... typ. Kan ha glömt nån.
Finns det någon copyright eller något annat som kan ställa till problem från någon författare eller Chaosium? *nyfiken*
Arfert said:
Allt som är HPL och äldre är lugnt.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Det mesta från mythoset är väl Pulic Domain numera? Realms of Crawling Chaos kommer ju iaf undan med att göra det?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kolla upp så att grejerna inte är skapade av Derleth bara, då Derleth inte på långa vägar varit död i 75 år än. Men allt som verkligen är skapat av Kärlekshantverk torde vara helt fair game, om det inte finns nåt Paradox-liknande skurkföretag som sitter och låtsas att de har copyright. Hastur tex har en väldig komplicerad litterär historia, och namnet nämndes första gången i böcker på 1800-talet.

Jag hade ett minne av att jag stötte på patrull när jag researchade cåpyright-läget inför en planerad roman involverades The Yellow King, men jag måste haft fel, eftersom det funkat för Fager.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ymir;n1365 said:
Jag hade ett minne av att jag stötte på patrull när jag researchade cåpyright-läget inför en planerad roman involverades The Yellow King, men jag måste haft fel, eftersom det funkat för Fager.
Chambers dog 1933. en viss TV-serie använder sig ju dessutom av direkta citat och prylar ifrån TKiY just nu. Tror inte det är några problem alls.
 
Top