Nekromanti Svenska kulter frågor

Joined
31 Aug 2015
Messages
80
Jag har läst lite om Svenska kulter men jag blir inte riktigt klok på hur spelet är tänkt att spelas. "Måste" man vara kultist i Svenska kulter och "måste" kulten vara ond eller finns det "goda kulter"? Alltså vad är grejen med att man är kultist?

Jag har inte läst Fagers böcker så det säger mig ingenting om ni refererar till Fagers värld.

Hur framträdande är Cthulhu mythos i Svenska kulter jämfört med i CoC?

Hur är spelet egentligen tänkt att spelas? Finns det något gratisäventyr som visar hur SK-spelet är tänkt att spelas på ett bra sätt?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
SK känns inte lika mycket doom and gloom som CoC, men i övrigt tycker jag man får rätt schysta mythosvibbar. Tanken känns mest att man ska spela någon som har ett hum om alla konstigheter. Ond känns inte nödvändigt.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Tänk på det som ett maffia-rollspel. Rollpersonerna är gangsters, förmodligen varken onda eller goda, mer som människor som har bra sidor men som gjort en del dumma val som innebär problem för både dem själva och folk i deras närhet. RP är med i ett gäng och spelet handlar om deras och gängets affärer i den undre världen - stötar, vendettor, mm.

Typiska äventyr:
* Gänget har fått nys om något värdefullt, det är upp till rp att planera och genomföra kuppen.
* Ett rivaliserande gäng inkräktar på rp's affärer, hur ska detta hanteras på bästa sätt?
* Någon i gänget har rymt med värdesaker, hen måste jagas ned och grejerna måste återtas.

Fast gänget är en kult och bossen är något slags monstergud, och om rp spelar sina kort rätt kan de själva bli en sån en dag.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Anledningen till att SK inte känns lika mycket gloom and doom som CoC är för att rollpersonerna tillhör det vinnande laget. Det vill säga, inte mänskligheten...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
terje;n115836 said:
Anledningen till att SK inte känns lika mycket gloom and doom som CoC är för att rollpersonerna tillhör det vinnande laget. Det vill säga, inte mänskligheten...
Nej, det är för att i det jag läst har det inte bretts på en massa om att världen är på väg att gå under. Det är mer att det pågår en massa wierd shit och det är bäst att hålla huvudet nere och göra som man blir tillsagd så blir allt säkert bra i slutändan. Så maffialiknelsen är passande; gör som bossarna säger och försök att inte se saker som du inte borde. Därimellan handlar det om att försöka "tjäna en hacka" själva utan att göra någon viktig förbannad.
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
terje;n115836 said:
Anledningen till att SK inte känns lika mycket gloom and doom som CoC är för att rollpersonerna tillhör det vinnande laget. Det vill säga, inte mänskligheten...
Hmm. Håller mig nog borta från SK pga detta.
Jag vill ha ett svenskt CoC!
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
pingas;n115850 said:
Najs! :D äntligen!!!
Kommer det bli en fysisk bok eller pdf?

Det är inte 100% klart än om den kommer i tryck, men förhoppningen är det. PDF kommer den komma som oavsett.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
Sen måste jag slå ett slag för kranks "Kthulhu" som också är ett liknande spel. Så då får du två spel att se fram emot.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
IcarusDream;n115855 said:
Det är inte 100% klart än om den kommer i tryck, men förhoppningen är det. PDF kommer den komma som oavsett.
Varför väljer ni att låta det utspela sig under 20-talet? Alltså, orginal spelet gör det för att utgivarna tvingade författarna att göra så eftersom de inte trodde på styrkan i Lovecrafts material och ville ha en 20-tals vinkel att sälja spelet på. Men Lovecrafts verk är framåtskådande till en sådan extrem grad att man förlorar kärnan i det genom att göra det till något som utspelar sig i det förflutna. Så varför väljer ni att göra så här? Har ni en riktig anledning? För det känns som om ni inte förstår materialet och bara leker följa John för att lura in spelare som inte klarar av att läsa längre texter på engelska?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
pingas;n115846 said:
Hmm. Håller mig nog borta från SK pga detta.
Jag vill ha ett svenskt CoC!
Varför vill du det? Du har redan CoC vars teman redan täcker in alla mänskliga kulturers meningslöshet? Vill du göra något speciellt "svenskt" måste du göra något som Svenska Kulter vilket går ifrån den fullständiga nihilismen för att göra något "svenskt". Svenska kulter gör det briljant, men att vilja ha något som är "ett svenskt Call of Cthulhu" är fullständigt poänglöst om anledningen inte är att du inte klarar av att läsa engelska. Det känns som ett härmande projekt som någon gör av lättja.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
terje;n115836 said:
Anledningen till att SK inte känns lika mycket gloom and doom som CoC är för att rollpersonerna tillhör det vinnande laget. Det vill säga, inte mänskligheten...
Jag vill skratta lite här för det är vad som gör det värre. Vinnande laget antyder att det finns en mening med universumet man befinner sig i och det gör det inte. Att man spelar individer insyltade i mythosen ger en bara möjligheter till att göra saker ännu värre. Det finns säkert en reflex till att blinka eller skratta i ansiktet på detta fullständigt mörker, men det är skyddsmekanismer som man använder för att man inte klarar av att hantera ämnet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
20-talet är awesome. Det enda som gör det mer awesome är om man lägger till skräck.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
God45;n115859 said:
Varför väljer ni att låta det utspela sig under 20-talet? Alltså, orginal spelet gör det för att utgivarna tvingade författarna att göra så eftersom de inte trodde på styrkan i Lovecrafts material och ville ha en 20-tals vinkel att sälja spelet på. Men Lovecrafts verk är framåtskådande till en sådan extrem grad att man förlorar kärnan i det genom att göra det till något som utspelar sig i det förflutna. Så varför väljer ni att göra så här? Har ni en riktig anledning? För det känns som om ni inte förstår materialet och bara leker följa John för att lura in spelare som inte klarar av att läsa längre texter på engelska?

Det är främst för att irritera dig ;)

Nä, jag bygger en setting som utspelar sig i mellankrigstiden, och för att bergänsa det så så spelet blir hanterbart valde jag 1920-talet för att det är en intressant period i Sveriges historia.

Och för att 1920-talet är den vedertagna standardsettingen för Call of Cthulhu och det folk snabbast känner igen. Nekronomikon är lite föregångare till ett framtida spel som heter "Gyllencrantzkrönikan" som utspelar sig i nutid. Så jag kommer göra den för 1920 nu, sen ska jag göra en minimodul för Oscarianska tiden (slutet på 1800-talet), sen för 2010+talet. Men, man kan köra det i nutid om man verkligen vill, det finns inget som hindrar en från att ändra settingen.

Men mest är det för att irritera God45 på WRNU ..(Obs, jag skojar så klart ;) )
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
Rymdhamster;n115865 said:
20-talet är awesome. Det enda som gör det mer awesome är om man lägger till skräck.

Jo, jag tycker det med. Äldre perioder lämpar sig bra för skräck eftersom man är så utlämnad utan modern kommunikation som mobiler och snabba utryckningar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Svenska kulter är egentligen som att spela Snabba Cash, Breaking Bad eller Sopranos. Med en "gud" som din überboss. Du kanske inte ens vet vem det är. Men så länge det gynnar dig så är du med på noterna. Det går bra nu. Och du har ju kontroll, eller hur?

(Naturligtvis har du inte kontroll).

Men man behöver inte spela kultist. Du kan vara en person som anat att saker och ting inte är som det ser ut. Vill kämpa emot. De där jävla monstren ska få. Även om priset kommer bli högt. Du anar bara inte hur högt.

Eller också är du en person som är både och, både kultist och "jägare". Det finns ju många gudar, och de har inte samma agenda.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Att jag inte ville göra ett svenskt CoC är för att CoC, ToC, Realms of C etc etc redan finns. Och i alla dessa spel gör man i stort sett samma sak. Ett till sånt spel behövdes inte, enligt mig, förutsatt att man är OK med ett läsa engelska.

Svenska kulter var nåt nytt och fräscht. Mythosen ur en annan vinkel. Och man kan till och med vara monstret. Bara en sån sak.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Arfert;n115889 said:
Svenska kulter var nåt nytt och fräscht. Mythosen ur en annan vinkel. Och man kan till och med vara monstret. Bara en sån sak.
Yes!

Vill tillägga att Svenska kulter framför allt lämpar sig för novellspelande. De enbladsscenarion som finns ute på interwebzen är alldeles perfekta för denna typ av spel.

Det går såklart att spela kampanjer, men det kräver såklart lite mer tankearbete av spelledaren. Men spelets setting lämpar sig ypperligt för scenarier som är i linje "What if snabbköpskassörksan i kvarteret där jag bor not at all is nice utan istället en Ithaquadyrkande kultist"?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
IcarusDream;n115871 said:
Det är främst för att irritera dig ;)

Nä, jag bygger en setting som utspelar sig i mellankrigstiden, och för att bergänsa det så så spelet blir hanterbart valde jag 1920-talet för att det är en intressant period i Sveriges historia.

Och för att 1920-talet är den vedertagna standardsettingen för Call of Cthulhu och det folk snabbast känner igen. Nekronomikon är lite föregångare till ett framtida spel som heter "Gyllencrantzkrönikan" som utspelar sig i nutid. Så jag kommer göra den för 1920 nu, sen ska jag göra en minimodul för Oscarianska tiden (slutet på 1800-talet), sen för 2010+talet. Men, man kan köra det i nutid om man verkligen vill, det finns inget som hindrar en från att ändra settingen.

Men mest är det för att irritera God45 på WRNU ..(Obs, jag skojar så klart ;) )
Du missförstår, det irriterar inte mig. Men du måste förstå att med någon som helst utgång från grundmaterialet är det vansinne att säga att 1920-talet är standard setting. Du skriver att du vill ha mellankrigstiden men du har fortfarande inte förklarat hur det på något sätt förstärker eller lyfter fram någon form av weird fiction eller cosmic horror. Det känns som ditt svar är att du vill göra en mys version av Rollspelet Call of Cthulhu i Sverige och inte alls har gjort en reflektion över grund materialet. Vilket är en sak man kan göra, men det är inte egentligen en sak som jag kan tycka tillför något alls.

Ja, jag kastar här anklagelsen att ditt spel inte tillför något och att du inte förstår Lovercrafts verk, weird fiction eller cosmic horror. Du behöver inte försöka skämta bort detta. För har du ett svar på hur du faktiskt förstår materialet och hur du har tänkt så är det nu du kan ge det och visa alla att jag har fel. Du kanske har en jättebra anledning till att skapa en från koppling från nuet och ge upp att skriva bleeding edge sci-fi som det här borde vara. För bra sådana anledningar finns. Men snälla, berätta den anledningen då och säg inte bara att det är "standard settingen" för det är lika dumt som mjukis Cthulhus.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
IcarusDream;n115873 said:
Jo, jag tycker det med. Äldre perioder lämpar sig bra för skräck eftersom man är så utlämnad utan modern kommunikation som mobiler och snabba utryckningar.
Snälla, det här är vad folk som inte spelat eller läst Cthulhu tror innan de tänker efter. Information i det här universumet är farlig eftersom insikt i vad universum verkligen är leder en till vansinne när man inser ens egen och mänsklighetens obetydlighet mot kosmos. En mobiltelefon är inget som kommer hjälpa dig, det är något som kommer leda till att man snabbare vill fly till mörkret och säkerheten hos en ny medeltid. Det är ett hot för det är information och det leder till mer isolering, och en isolering som är i flera av Lovecrafts berättelser, i att du kan inte prata med någon fast du skulle kunna få tag i dem, det är kunskap som isolerar dig.

Och att säga att "snabba utryckningar" kommer hjälpa dig är lika dumt som att tro att det är lättare om man har skjutvapen. Scenarion där det hjälper dig att ringa polisen är extremt dåliga scenarion.
 
Top